Innkjøp av råvarer

Sverre K

Norbrygg-medlem
Skal gå til innkjøp av diverse råvarer og ber om assistanse til hva som bør kjøpes inn.  Tenker på malt, humle gjær og eventuellt andre ingredienser som behøves.  Vil nok helst bli til at jeg kommer til å brygge ale både lyse og mørke, kanskje noe helt mørkt og sterkt etter hvert.  Tenker på å ta litt i med det samme slik at man har litt å teste med. Disse som selger bor jo litt avsides til så det er ikke bare å stikke innom om man mangler noe så her bør man sikkert ha med det som kan være kjekt å ha også.  Er glad for alle inspill som dere kan hjelpe meg med!
 
Det lureste er kanskje å prøve å sette sammen oppskrifter og omtrentlig bryggeplan først, så slipper du å ha masse rester av ingredienser du ikke får brukt på en god stund.
Det vil nok også være greit økonomisk, ihvertfall i forhold til spesialmalt og humle. Som regel vil det være lettere å bestille 1kg ekstra krystallmalt og noe humle senere, enn å bruke opp 5 kg rug, 5 kg torrified wheat og 2kg svartmalt, øhm.. har jeg hørt... ;-)

Gjæren er det lurt å kjøpe tett innpå bryggingen (spør når gjæren er produsert), så denne er så fersk som mulig.
Kanskje du kan bruke noe av denne om igjen, og du brygger f.eks innen en uke etter forrige gjæring ble ferdig.
 
Humle kan man fryse ned så det har man ikke fort for mye av. Malt: kjøp en god del basismalt, evt hele sekker på 25 kg med lager/pale malt, og så litt spesialmalt. Det går som regel en del ulike krystallmalter + lite grann sjoko og svartmalt. Men som Lars sier, sjekk noen oppskrifter og lag et omtrentlig plan av hva du kunne tenke deg brygge, så kommer du et godt steg i vei.
 
Da er pakkene fra Petit og Vin&Bar ankommet!  Fått diverse malt, humle og gjær i hus sammens med bibelen Moderne hjemmebrygging.  Har kjøpt inn diverse slanger, rør og andre dupeditter slik at jeg har konstruert et lite hjemmebryggeri.  Har foreløpig et utstyr av veldig enkel konstruksjon som vil bli skiftet til noe bedre om dette gir de resultater jeg håper på og det blir en hobby man trives med.  Blir da eventuellt en Speidel 20 liter, synes den ser ut for å være enkel i bruk og grei å ha med å gjøre.  Er det dumt å låse seg på 20 liter kanskje?
Men først skal jomfrubrygget i produksjon og det starter jeg opp med i morgen tidlig.  Blir en American Pale Ale av rimelig enkel konstruksjon og så får man ta det derfra å utvide etter hvert.  Men no e æ igang i alle fall!
 
Har forandra tittelen  litt og er nå igang med mesking og uttapping.  Det lukter bra og det ser ut for at jeg ikke gjør for store feil hittil!
 
Tittelen vil nok forandre seg tilbake til den første tittelen i tråden, men du kan jo gjerne lage en egen tråd til brygget ditt. Lykke til med bryggingen!  :brygging:
 
Tilbake
Topp