Innkjøp og lagervare hjemme

Hvor mye kjøper dere normalt inn av malt og humle og hvor mye har dere på lager til enhver tid.

Hva er basis varen som er et must på lager.
Tenkte å bestille litt inn for å ha på lager men er litt usikker på typer og standarer.
Liker forøvrig IPA, lager og Amber, ser ikke for meg å lage pilsner før til våren iallefall.

Noen som noen tanker rundt dette.
 
Kan være greit å ha en sekk Pale Malt og en sekk Pilsnermalt iallefall. Samt noen kilo krystallmalt.
 
tor.gilje skrev:
Hvor mye kjøper dere normalt inn av malt og humle og hvor mye har dere på lager til enhver tid.

Detter er vel noe som er avhengig av hvor mye og hvor ofte du brygger. Vi brygger ca. annen hver uke 50 l. Til en hver tid på lageret har vi
  • pilsner, pale ale, münchener, wiener, lyst hvete malt i større mengder (1-4 sekk à 25 kg )
  • noen kg av forskjellige spesialmalt (kristall, sjokolade, roasted malt osv.)

Vi har en liten fryser som er forbeholdt humlen. Fryseren er alltid godt fylt, noen sorter har vi opp til en kg av.

Hva er basis varen som er et must på lager.
Pilsner og/eller pale ale malt trenges vel alltid. Siden du liker amber, trenger du også litt mørkere sorter, som kristallmalt og münchener/wiener. Når det gjelder humle, blir det engelske sorter så lenge du brygger etter "tradisjonelle" oppskrifter.
 
Ganske mye som spiller inn her. Hvor store batcher man brygger, hvor ofte man brygger og om hva slags øl man liker. Og ikke minst hvor mye plass du har plass til å oppbevare malten. Vi knabba med oss tre kjøleskap fra elretur for å kunne oppbevare malten i garasjen uten å bekymre oss for musangrep. Der står den fint. :)

F. eks. hos oss som brygger ca 25 liter 1 eller 2 ganger i måneden, så har vi pleid å kjøpe inn så vi har 50 kg pale ale, 25 kg pilsner, 25 kg hvete og litt diverse krystallmalt/spesialmalt. Da slipper vi å kjøpe inn så ofte. Har rundt 120 kg malt i beholdningen for øyeblikket. Når det kommer til humle så har det vært veldig greit å ha en del av minst ein aromahumle og ein bitterhumle innafor hver stil i bakhånd (amerikansk (chinook, cascade), engelsk (target, ekg), kontinental (perle, saaz)). Så har vi muligheten til å brygge litt basics om vi ikke gidder å kjøpe inn ny humle. Pleier jo å hope seg opp ein del rester fra de gangene man faktisk kjøper inn ny humle også, så blir et lite utvalg etter hvert.
 
Jeg sørger for å ha en sekk palemalt og en sekk pilsnermalt, som er de basismaltene jeg bruker, tilgjengelig til ei hver tid. Münchenermalt kjøper jeg ved behov.

I tillegg har jeg forsøkt å standardisere et lite utvalg av spesialmalt, som jeg har kontroll på hvordan de bidrar i ølene. For meg betyr det at jeg har hatt to typer krystallmalt, to typer brun-/svartmalt og en eller to typer andre malt. Det er imidlertid ikke helt lett å holde seg i skinnet når leverandørene får inn nye og morsomme ting.
 
Takker så langt.
Ok da må det jo bli som følger.
pilsner, pale ale, münchener, wiener, lyst hvete malt , 1 sekk hver
+ noen kg av forskjellige spesialmalt (kristall, sjokolade, roasted malt osv.)
  Noe spraymalt, men hvilke humle er da standard vare hjemme da
 
hvilken humle du ønsker som standardhumle kommer jo helt an på hva slags øltype du foretrekker. Cascade er f.eks. en ofte brukt humletype innafor amerikanske øltyper. Vi bestilte 1500 g cascade i tillegg da vi bestilte regulatoren vår fra humle.se. Men da er det jo greit å ha ein svensk adresse...
 
Tilbake
Topp