Innspill på mitt Tomtebrygg

Har av familietradisjon satt tomtebrygg til jul i noen år nå, men jeg vil gjerne utvikle den litt for å unngå spruten som kommer på de siste flaskene.
Prøvde i fjor men det gikk ikke så bra da jeg bommet på gjæringa. Her kommer det jeg tror kan fungere bra å håper dere kan komme med innspill  :)
(er forresten nybegynner på dette så ikke skyt meg for "innlysende" feil)  :klovn:
4,5 liter ingefærøl fra Dahl's
2 flasker tomtebrygg ekstrakt
1 glass(450g) maltekstrakt
vann
1 pk tørrgjær
sukkerbiter
*kok malt og 1,5 liter ingefærøl i 15 minutter, skum av og tilsett tomtebrygget.
Bland dette, resten av ingefærøl og vann til ca 20 liter. Ikke over 35c. Tilsett gjæra og rør.
Settes på badegulvet til gjæringa er ferdig. ca to dager. Bruker vannlås.
Tappes opp på flasker med hevert. tilsett en sukkerbit per 1/2 liter brygg, korkes før de står to til tre dager til på badegulvet.
Kjølebua neste(5+) ca to uker så er de drikkeklare.

Takker på forhånd for inspill og hjelp. Har ikke lyst å svikte familien denne jula å  :attevar:
 
Jeg har ikke noe erfaring med å lage tomtebrygg, men hvis det er å holde tilbake kullsyren som er utfordringen, kan du sette ned temperaturen så mye du får til uten å fryse brygget etter det er ferdig. Du kan måle OG (original gravity - tetthet før gjæring) og FG (final gravity - tetthet etter gjæring), for å vite bedre hvor langt tomtebrygget faktisk gjærer, og om du eventuelt kan gjøre noe med det. Til dette bruker du en vanlig Oechslevekt (hydrometer), som du kan kjøpe f.eks på Europris Tiller. (OG-FG)/7,5 = ca. alkoholprosent.
 
Tomtebrygg er såvidt jeg har skjønt et "trademark" på Sukkerøl, som var et alternativ til religiøse Sogninger i sin tid. Det har relativt lite med ølbryggerkunsten å gjøre i den forstand at malt ikke brukes. Mer info om historien her: http://no.wikipedia.org/wiki/Sukkerøl
Drit i tomtebrygg. Bryt tradisjoner. Lag ordentlig øl! Imponer venner og familie! ;-)
 
tomtebrygg er godt det :)
ulempen er at hvis det gjærer ut blir det tørt... gjærer det ikke ut må det drikkes fort (potensielle bomber)
Den som kan få til en god oppskrift, kan gjerne poste den.
jeg tror den med ingefærøl kan bli god, men helt utgjæret blir den fort tørr også...desverre :)
 
Jeg har også vokst opp med tomtebrygg til jul som barn. Synes dette er en flott tradisjon som du bør videreføre. Kanskje får du hektet de unge til å interessere seg for gjær og dens fortreffelige egenskaper  :)
 
Har man fat og skal lage tomtebrygg kan man kanskje bruke gjærstopp? Aner ikke hvordan man stopper gjæringsprosessen på flasker.. Kanskje ved å pasteurisere flaskene?
 
Erlendso skrev:
Har man fat og skal lage tomtebrygg kan man kanskje bruke gjærstopp? Aner ikke hvordan man stopper gjæringsprosessen på flasker.. Kanskje ved å pasteurisere flaskene?

Høres ut som 2 gode muligheter, eventuelt kan du drikke dem opp eller sette dem så kaldt at gjæren mister matlysten.  :)
 
Med atterhald om at eg aldri har laga tomtebrygg, teinkjer berre her som ølbryggar.

For å unngå flaskespruten ville eg ha latt det gjære mykje lenger enn 2 dagar. 2 veker er ganske normalt for overgjæra øl. 35ºC er alt for varmt for normal Ale-gjær. Eg ville latt den gjære på 20ºC, og sørga for at den er utgjæra skikkeleg før tilsetting av karboneringsukker og flasking. Sukkeret ville eg ha kokt i litt vatn for desinfisering.
Husk at det lett blir 5-6º varmare inne i dunken enn i rommet under stormgjæring, så ver forsiktig med varmekablane.

Eit glass maltekstrakt bidreg vel kansje med ein del ugjærbart så det burde vel ikkje bli heilt tørt? Kjem an på kva type sjølvsagt.
 
Min mor har lagd tomtebrygge i alle år.
Vet ikke nøyaktig oppskriften, men vet ho tar utgangspunkt i oppskriften som står på flaska med tomtebrygg essens som selges i butikken men bruker dobbelt med essens og tilsetter noen flasker vørterøl.
Det hele kokes, avkjøles og gjæres med vanlig brødgjær i to døgn på kjøkkenbenken under fuktig håndkle i en åpen bøtte.
Så tappes det på plastflaske og settes kaldt.
Dette blir livsfarlige flaskebomber med holdbarhet på maks 6 uker, og har ingenting med øl å gjøre.
Men godt blir det!
 
tusen takk for gode svar  :) poenget for meg er å slippe den bomba etter seks uker. Og joda, jeg skal brygge øl også :) men vil samtidig holde en godt over 100 år tradisjon i vår familie i hevd da jeg er den som synes dette er gøy  :angel:
 
Tilbake
Topp