Har av familietradisjon satt tomtebrygg til jul i noen år nå, men jeg vil gjerne utvikle den litt for å unngå spruten som kommer på de siste flaskene.
Prøvde i fjor men det gikk ikke så bra da jeg bommet på gjæringa. Her kommer det jeg tror kan fungere bra å håper dere kan komme med innspill
(er forresten nybegynner på dette så ikke skyt meg for "innlysende" feil) :klovn:
4,5 liter ingefærøl fra Dahl's
2 flasker tomtebrygg ekstrakt
1 glass(450g) maltekstrakt
vann
1 pk tørrgjær
sukkerbiter
*kok malt og 1,5 liter ingefærøl i 15 minutter, skum av og tilsett tomtebrygget.
Bland dette, resten av ingefærøl og vann til ca 20 liter. Ikke over 35c. Tilsett gjæra og rør.
Settes på badegulvet til gjæringa er ferdig. ca to dager. Bruker vannlås.
Tappes opp på flasker med hevert. tilsett en sukkerbit per 1/2 liter brygg, korkes før de står to til tre dager til på badegulvet.
Kjølebua neste(5+) ca to uker så er de drikkeklare.
Takker på forhånd for inspill og hjelp. Har ikke lyst å svikte familien denne jula å :attevar:
Prøvde i fjor men det gikk ikke så bra da jeg bommet på gjæringa. Her kommer det jeg tror kan fungere bra å håper dere kan komme med innspill
(er forresten nybegynner på dette så ikke skyt meg for "innlysende" feil) :klovn:
4,5 liter ingefærøl fra Dahl's
2 flasker tomtebrygg ekstrakt
1 glass(450g) maltekstrakt
vann
1 pk tørrgjær
sukkerbiter
*kok malt og 1,5 liter ingefærøl i 15 minutter, skum av og tilsett tomtebrygget.
Bland dette, resten av ingefærøl og vann til ca 20 liter. Ikke over 35c. Tilsett gjæra og rør.
Settes på badegulvet til gjæringa er ferdig. ca to dager. Bruker vannlås.
Tappes opp på flasker med hevert. tilsett en sukkerbit per 1/2 liter brygg, korkes før de står to til tre dager til på badegulvet.
Kjølebua neste(5+) ca to uker så er de drikkeklare.
Takker på forhånd for inspill og hjelp. Har ikke lyst å svikte familien denne jula å :attevar: