Mitt første brygg! Usikker!

Hei felles ølbryggere!

Jeg skal i gang med mitt første ølbrygg. Bestemte meg for å hoppe over "nybegynnerfasen" med å brygge ekstrakt, og gå rett på all grain BIAB. Har lest meg endel opp på emnet, men når man først skal i gang kommer usikkerhetene!

Skal brygge et 25 Liters IPA sett jeg fikk til jul. Her kommer mitt første spørsmål: De 25 literne settet forteller om, beskriver det mengden øl man i teorien sitter igjen med etter gjæring?

Øvrige detaljer om brygget fra etiketten på kornsekken:

"En gyllen ale med ye bitterhet og humlesmak.
Alkoholprosent ca 7% (OG ca 1065 - 1070)
IBU: 60 - meget bitter
En fuktig, bitter, sterk og forfriskende ale. En favoritt blant mange hjemmebryggere.

Maltblanding inneholder ca:
86% Pale ale malt
7% Red X
6% Hvete
1% Biscuit

50g Galena 13% alfa
200g Cascade
Safale gjær

1-trinns mesking, 60 min 63-38 grader
Gjæringstemperatur 18-25 grader
Tilsett 5gr sukker pr liter før ølet settes på flasker eller fat (for karbonering)"

Jeg stusser over er at oppskriften på etiketten ikke nevner tidsintervaller for koking, det være seg total koketid eller tidspunkt for humletilsetning. Noen som har noen innspill rundt dette?

Så litt om mitt utstyr:
33L meske/kokekjele laget av en 33L gjæringsbøtte, med to vannkokerelementer samt humlefilter tilkoblet tappekran. Planen er og kjøre BIAB med dette, og å gjære på en 33L gjæringsbøtte ved romtemperatur. Skal så ha det på flaske etter et par uker, men den tid den glede ;) Har testet utstyret med vann og 27L brukte 45min på å koke, spiralkjøleren jeg har laget kjølte dette fra kokende til 25 grader på 15 minutter.

Spørsmål jeg sitter med:
- Jeg sitter med en følelse av at jeg ikke kommer til å klare å lage hele batchen i mitt 33L "kjele"?
- Hvor mye vann skal jeg bruke?
- Hvis jeg tar utgangspunkt i 60 min koking, når skal jeg tilsette humlen?
- Kan jeg bare ha gjæren rett opp i vørteren når denne er trygt i gjæringsbøtta, eller må jeg blande den ut med litt vann først osv?

På forhånd tusen takk for hjelp!
Bendik

PS: Bildet av alt utstyret er fra før jeg bygde meske/koke-kjelen.
 

Vedlegg

  • IMG_20140108_152409.jpg
    IMG_20140108_152409.jpg
    1,2 MB · Sett: 397
  • Screenshot 2014-01-10 17.36.36.png
    Screenshot 2014-01-10 17.36.36.png
    948,6 KB · Sett: 390
  • Screenshot 2014-01-10 17.36.22.png
    Screenshot 2014-01-10 17.36.22.png
    528,8 KB · Sett: 387
  • IMG_20140110_170757.jpg
    IMG_20140110_170757.jpg
    1,9 MB · Sett: 394
Gjorde det på denne måten for å spare penger, stor kjele med kran er dyrt for en student! :)

Men har sett drøssevis med eksempler på folk som brygger i hjemmelagede meske/kokekar mer eller mindre identiske det jeg har laget. Er mer de andre tingene jeg er usikker på.
 
Tipper at humlen er pakket i egne poser for hvert trinn og det står antall minutter på hver av de?

Øystein
 
"Gjæringstemperatur 18-25 grader". Det var jo ikke veldig presist, får jo ganske forskjellig profil i begge ender der. Selv hadde jeg valgt 18.
 
Vær obs på plastypen i gjæringskarene om du skal koke i de. Det er vel plasttyper som er mindre egnet til koking som slipper fra seg mindre ønskede stoffer ved høy temperatur?
 
@oysts - Satser på det, har ikke åpnet posen da jeg ikke har villet utsette bygget for elementene før det er klart til å gå i kjelen :)
@kintii - Dette skulle gå greit, plasten er såkalt food-grade sertifisert for over 100 grader

Noen som vet noe om vannmengde osv?
 
Tilbake
Topp