Innspill selvkomponert Citra Pale Ale

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hoi!

Har satt sammen en oppskrift til mitt neste brygg som skal være en single hop American pale ale med Citra.

Har lite erfaring med å snekre egne oppskrifter, så lurte på om dette kan bli bra?

Generelt:
OG: 1,050
FG: 1,012
Farge EBC: 15,1
Bitterhet (IBU Noonan): 45,1
Sluttvolum i kjele: 22 liter
BU:GU ratio: 0,90

Malt:
Maris Otter Pale Malt (7 EBC): 4 075 gram (87 %)
Pale Crystal (75 EBC): 280 gram (6 %)
Caramalt (31 EBC): 185 gram (4 %)
Hvetemalt (4 EBC): 140 gram (3 %)

Humle:
60 min: Citra [11,9 %] - 13,7 gram (20,7 IBU)
15 min: Citra [11,9 %] - 15,0 gram (9,7 IBU)
5 min: Citra [11,9 %] - 20,0 gram (6,5 IBU)

0 min: Citra [11,9 %] - 30,0 gram (8,1 IBU)
Tørrhumling:
Citra [11,9 %] - 3 gram per liter

Annet:
15 min: Whirlfloc - 0,5 tablett
10 min: Gjærnæring - 0,1 gram per liter


Gjær:
WLP001 California Ale

18-20 grader i 14 dager.
 
Jeg synes kanskje 0,9 BU:GU er litt høyt for en APA. Citra har også en tendens til å smake litt såpete i store mengder, så jeg ville vurdert å justere ned IBU-en til kanskje maks 40. Det blir plenty bittert med Citra 12% uansett.

Om Maris Otter VS 2-row, så synes jeg amerikansk 2-row er best til APA. Det blir rett og slett crispere. MO er uunnværlig i engelske ales derimot.
 
Jeg synes kanskje 0,9 BU:GU er litt høyt for en APA. Citra har også en tendens til å smake litt såpete i store mengder, så jeg ville vurdert å justere ned IBU-en til kanskje maks 40. Det blir plenty bittert med Citra 12% uansett.

Om Maris Otter VS 2-row, så synes jeg amerikansk 2-row er best til APA. Det blir rett og slett crispere. MO er uunnværlig i engelske ales derimot.

Jeg bruker Noonan når jeg beregner antall IBU, og den legger til grunn at man får noen IBU også ved flame out. Om man legger Tinseth til grunn så vil dette humleskjemaet gi rundt 40 i IBU, om ikke noe lavere enn det og, faktisk, og da en BU:GU på ca. 0,8, så tror det skal være innafor. Jeg har også justert opp OG i oppskriften min i etterkant av dette innlegget til 1,052 uten å justere humleskjemaet.

Angående 2-row så har ikke min lokale bryggesjappe amerikansk 2-row, men jeg leste i en artikkel om APA i brew your on at Maris O funker fint, selv om 2-row er mer crisp, som du sier. De har dog pale malt fra Best Malz. Jeg vet ikke om du har noe erfaring med den?
 
Joda, den er fin den. Det er vel den malten Bryggselv selger aller mest av tror jeg.

La ikke merke til at du hadde brukt en annen formel for IBU. Har ikke erfaring med Noonan, men min personlige preferanse er nok fortsatt å være litt mer forsiktig med bitterheten på APA, spesielt fordi alt kommer fra Citra.
 
Joda, den er fin den. Det er vel den malten Bryggselv selger aller mest av tror jeg.

La ikke merke til at du hadde brukt en annen formel for IBU. Har ikke erfaring med Noonan, men min personlige preferanse er nok fortsatt å være litt mer forsiktig med bitterheten på APA, spesielt fordi alt kommer fra Citra.

Når jeg beregner antall IBU i oppskriften min med Tinseth får jeg 35,7. Det er i nedre skiktet for en amerikansk pale ale i henhold til BJCP guidelines, om ikke det er kommet noen endring her i det nye forslaget. Det gir en BU:GU på 0,69, så tror ikke jeg skal gå noe lavere enn det. Noonan overestimerer nok litt på de sene tilsetningene, så derfor jeg liker å "dra på" litt. Om det blir "funky" får jeg heller ta lærdom av det :D

Angående Best Maltz så skriver den lokale bryggesjappa at den er tilsvarende amerikansk 2-row, så da blir Maris Otter byttet ut med denne i stede :)
 
Tilbake
Topp