Innspill til Engelsk Bitter

Hei

Jeg skal i gang og lage en trad. engelsk bitter, men har litt lite referanser på det (foruten at jeg har smakt litt forskjellige engelske ales her og der og liker de 'fyldige' med en touch av karamel/kjeks-preg) og håper noen kan komme med litt innspill, vink og tips.  :biersmile:

Har kikket litt rundt og sett hva forskjellige oppskrifter sier og generelt fremstår typen som relativt enkel å lage.

Bl.a. kunne meg innspill på:
1) Av Wyeast typene, hvilken vil fungere best for en tradisjonell engelsk bitter: 1028 London Ale eller 1268 London ESB. Ser at 1028 omtales som relativt tørr, mens 1268 beskrives som fruktig. Hvilken ville dere valgt (evt en annen?) og hvorfor?
2) Av spesialmalt vurderer jeg å bruke biscuit og crystal malt, men hvor stor/liten andel av de forskjellige bør jeg begrense meg til (ref. english bitter).

Her er oppskrifter jeg har funnet - noen tanker om disse?
http://www.byo.com/stories/recipes/...tter-a-pale-ale/1840-english-ordinary-bitter http://www.brew-dudes.com/ordinary-bitter/335

Alle innspill som kan bidra til at jeg lettere klarer å sette sammen en oppskrift mottas med takk :)
 
Mitt inntrykk fra Graham Wheelers Brew Your Own British Real Ale er at de mengdene med smaks- og aromahumle som brukes i oppskriftene du lenker til knapt forekommer i autentisk engelsk bitter (unntatt med 5%+ alkohol). Ellers er variasjonen enorm; generelt sett er det visst bare pale ale malt og en passelig mengde bitterhumle (30+ IBU) som er felles. Krystallmalt, hvete, sukker, black patent, sjokolademalt, etc. -- ingenting av dette er påkrevet (flere er bare pale ale malt, humle, vann og gjær). Ta også en titt på disse oppskriftene. Dessverre ikke så mye tips om gjær der.
 
En engelsk ale-gjær.

Denne oppskriften fikk bronse i NM 2009! :)

Den ble bare brygget for å bli "øl". Da jeg fikk et innfall å melde meg på NM vurderte jeg (med god hjelp fra folk på forumet) at denne passet best som English bitter, og det ble det!
 
Tilbake
Topp