innstille maltemølle

Hei.

Har en MM3 mølle og jeg prøver å stille den inn på 1mm, men når jeg stiller den inn på den ene siden. Så blir den andre siden større. Mener da på under siden av mølla. To valser på toppen en på bunn og det er på sidene av den en mot de på toppen jeg mener. Har noen hatt det samme problemet.
 
Ja. Har akkurat samme problemet. Min har vært sånn siden jeg kjøpte den. Er nok ikke noe presisjonsintrument dette. Jeg prøver å stille den inn på en gylden middelvei.
Jeg har valgt å se på resultatet. Hvordan ser det knuste kornet ut?
Justerer den også av og til. Den endrer åpningen etter noe bruk.
 
Høres ut som jeg skal være fornøyd med min MM2. Hu er like trang og fin som første gangen.
MM3, som dere diskuterer, høres det ut som man må være utdanna jordmor for å begripe seg på. Er det fødsel på gang?
 
Demonter mølla så ser du grunnen til "problemet" - der er by design. Når en kobler mm3 til egnet verktøy, f.eks. drill og kjører i gang er der gitt hvilken retning den underste rulla vil gå når du mater den med malt.
 
Har ikke testet den ennå. Fikk bladføleren i posten i går. Vis jeg demonterer mølla. Er det noe du mener jeg må gjøre for å rette på problemet ?
 
Mølla har ikke noe problem som må rettes. Grunnen til at det blir større mellomrom på den ene siden i forhold til den andre er fordi den er laget slik. Hvis du demonterer mølla så ser du "justeringsbanen" som er frest inn på sideveggene til den nederste valsen.

Det som er viktig er at justeringen på den nederste valsen er i vater, ellers vil den kunne stoppe/spinne. Dvs. lik justering i begge ender.

Prøv med litt malt før du monterer trakten så ser du hvordan den fungerer.
 
Har testet med litt korn nå og dette ser bra ut.
Slik jeg leser instruksen så er det åpningen mot valsen som retningen man kjører mot, man juster åpningen på. Eller det er den man vil da stille inn slik at man får den mm åpningen man vil ha. Så det er helt riktig det du sier Haakon.
Men takk skal der alle ha. :)
 
Brukte litt tid på Biltema i dag for å finne sånne bladfølere. Søkte på alle mulige kombinasjoner, nesten. Biltema kaller dem Bladmål.
 
Tilbake
Topp