Innstilling av brewferm maltmølle

Hei! Skal brygge i påsken. Glemte å kjøpe bladsøker for instilling av min nye maltkvern. Har allerede pella så standardinnstillingen er borte:p Noen som har en slik mølle og kan fortelle hvor innstillingshjulet bør være på skalaen? Har automatbrygger.
 
Jeg har ingen erfaring med den møllen.
Men i alle fall til Grainfather har jeg sett på nettet at mange snakker om å bruke ett bankkort/kredittkort som tykkelsesmal når de stiller inn.
Du kan jo forsøke det.
Tror det var 0.040 tommer eller noe sånt som vist nok er anbefalt for Grainfather
 
Jeg har ingen erfaring med den møllen.
Men i alle fall til Grainfather har jeg sett på nettet at mange snakker om å bruke ett bankkort/kredittkort som tykkelsesmal når de stiller inn.
Du kan jo forsøke det.
Tror det var 0.040 tommer eller noe sånt som vist nok er anbefalt for Grainfather

Stalltips Takk!
 
Kaprer denne tråden.

Jeg har skaffet meg en slik mølle, og mener jeg har lest om både kredittkorttykkelse og 1,25mm (som en av mine bryggevareleverandører anbefaler), og nå altså 0.04" som er omtrent 1,0mm. Kredittkort har visstnok standardtykkelse på 0,75mm, så her er det stor variasjon i anbefalingene.

Jeg har vært fornøyd med knusingen fra nevnte bryggevareleverandør, og tror jeg skal forsøke å treffe 1,20-1,25mm. Men jeg har ingen bladføler og jeg tror tipset om kredittkort er litt meh...

Noen gode ideer til hva som er omtrent 1,20-1,25mm tykt?
 
Kaprer denne tråden.

Jeg har skaffet meg en slik mølle, og mener jeg har lest om både kredittkorttykkelse og 1,25mm (som en av mine bryggevareleverandører anbefaler), og nå altså 0.04" som er omtrent 1,0mm. Kredittkort har visstnok standardtykkelse på 0,75mm, så her er det stor variasjon i anbefalingene.

Jeg har vært fornøyd med knusingen fra nevnte bryggevareleverandør, og tror jeg skal forsøke å treffe 1,20-1,25mm. Men jeg har ingen bladføler og jeg tror tipset om kredittkort er litt meh...

Noen gode ideer til hva som er omtrent 1,20-1,25mm tykt?

Jeg sjekka kredittkort og andre plastkort mot bladføler'n, og synes det ser ut som om de er 0,90. Men det er vel liten hjelp. Kommer ikke på noe annet.
 
Stiller mølla mi som har samme gradering som din, "litt bortafor" 0.05 tommer som gir meg fin knusing og effektivitet på 80% på tre brygg på rappen nå. 0.05" er 1.27 mm og det fungerer fint på bryggemaskiner med silkar. Bruker du meskepose kan du sikkert gå litt trangere på kverningen. Har ikke målt min med bladsøker, litt for de jeg har funnet har tykkeste blad 1.0 mm og litt for at jeg tenker at 1.2-1.3 mm er helt greit nok.
 
Jeg så en youtube-video der man brukte flere blad på bladsøkeren samtidig for å få ønsket tykkelse.
Jeg var på Clas Ohlson i dag, men fant ikke bladsøker. Derfor har jeg målt kredittkort, buntebånd, vinkeljern, linjaler osv med skyvelær i dag for å finne noe som kunne brukes. Jeg fant til slutt en neglefil på en liten lommekniv som var innafor (1,27mm inne på det riflete området og 1,15mm på tuppen uten rifler). Den som leter skal finne. :) Det burde fungere.
 
Naturligvis. Jeg gadd ikke demontere og lime sammen forskjellige blad. Kverna litt, inspiserte, justerte, fant ut at det var bra på 0.45'ish tommer innstilling.
 
Har du alminnelig føleblad samlet i en og samme "holder" er det bare å vri ut de du vil ha.
Liming etc blir ikke brukt og vil kanskje også gi annet mål enn det du leser på bladene.
 
Tilbake
Topp