Hei, har fått etter 3dgr et innvendig flekkvis belegg på ølflaskene. Ser ut som protein/gjær. Noen som har hatt dette og kan si om det er infeksjon på gang?
Det ser helt normalt ut, i mine øyne. Når karboneringa er over (ca. 14 dager) og deretter kjølt ned flaskene til kjøleskaptemperatur ei uke eller to, så vil det i de fleste tilfeller legge seg som et bunnfall i bunnen av flasken. Hvilken type øl er det, forresten?
Ikke ukjent det der. Når jeg har tømt flaskene, så fyller jeg ca en dl med klorin i flaska, rister godt, og heller klorinen over i neste flaske. Skyller med vann, og setter de bort klar til desinfisering og gjenbruk.
Så du mener at det er infeksjon ? Vasker flaskene med et sterkt alkalisk bløtleggingsmiddel i 75gr vann, skyller godt og kjører de i ovnen på 160 gr i 15 før fylling, det burde kverke det meste. Har du hatt lignende infeksjon? Åpnet en flaske og det er ingen usmak eller dårlig lukt.
Så du mener at det er infeksjon ? Vasker flaskene med et sterkt alkalisk bløtleggingsmiddel i 75gr vann, skyller godt og kjører de i ovnen på 160 gr i 15 før fylling, det burde kverke det meste. Har du hatt lignende infeksjon? Åpnet en flaske og det er ingen usmak eller dårlig lukt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.