Innvendig belegg på flaske

Glenn

Norbrygg-medlem
Hei, har fått etter 3dgr et innvendig flekkvis belegg på ølflaskene. Ser ut som protein/gjær.  Noen som har hatt dette og kan si om det er infeksjon på gang?

Det ser helt normalt ut, i mine øyne. Når karboneringa er over (ca. 14 dager) og deretter kjølt ned flaskene til kjøleskaptemperatur ei uke eller to, så vil det i de fleste tilfeller legge seg som et bunnfall i bunnen av flasken. Hvilken type øl er det, forresten?

Ikke ukjent det der. Når jeg har tømt flaskene, så fyller jeg ca en dl med klorin i flaska, rister godt, og heller klorinen over i neste flaske. Skyller med vann, og setter de bort klar til desinfisering og gjenbruk.

Så du mener at det er infeksjon ? Vasker flaskene med et sterkt alkalisk bløtleggingsmiddel i 75gr vann, skyller godt og kjører de i ovnen på 160 gr i 15 før fylling, det burde kverke det meste. Har du hatt lignende infeksjon? Åpnet en flaske og det er ingen usmak eller dårlig lukt.

Glenn skrev:
Så du mener at det er infeksjon ? Vasker flaskene med et sterkt alkalisk bløtleggingsmiddel i 75gr vann, skyller godt og kjører de i ovnen på 160 gr i 15 før fylling, det burde kverke det meste. Har du hatt lignende infeksjon? Åpnet en flaske og det er ingen usmak eller dårlig lukt.

Nei, ikke infeksjon. Ser det fra tid til annen, og aldri noe galt med innholdet.

Opplever det der fra tid til annen :) Spesielt på IPA og Pale ale av en eller annen grunn... Aldri opplevd en infeksjon i de  :biersmile: RDWHAHB!

Tilbake
Topp