Integrert whirlpool

Jeg vurderer ny kokekjele (98 liter) og lurer på å integrere whirlpool, d.v.s. lede vørter fra kran via pumpe og tilbake inn i kjelen gjennom en annen gjennomføring med fastmontert vinkelstykke på innsiden. Er det noen som har gjort dette før og har anbefalinger mhp hvor gjennomføringene bør være, og om det er andre ting jeg bør tenke på?
 
Søk på "tangial inlet", http://conical-fermenter.com/ leverer kokekjeler med slike.

Selv har jeg fått Katla til å montere en 90 graders bend som peker mot utløp.
Ikke fått testet enda, da jeg fremdeles mangler bittelitt.
Rød sirkel er krane ut, med 90 graders bend ned mot bunn.

Homebrewtalk har også noen synsing på dette.. Beste plassering osv..
 

Vedlegg

  • kjele.png
    kjele.png
    45 KB · Sett: 557
Jeg skal lage neste uke. Planen min er å vende 90 graders benden på innsiden av gryten bort fra utløpet i ca 45 graders vinkel. Katla selger noen fine 1/2" rustfrie rør som jeg skal sette på, slik at vørteren sendes tilbake godt nede i vørteren.
 
Bernts skrev:
Jeg skal lage neste uke. Planen min er å vende 90 graders benden på innsiden av gryten bort fra utløpet i ca 45 graders vinkel. Katla selger noen fine 1/2" rustfrie rør som jeg skal sette på, slik at vørteren sendes tilbake godt nede i vørteren.

Vrir du den 45 grader oppover? Jeg ser noen gjør det for å blande vørteren bedre når de har ekstern (motstrøms)kjøling, men jeg skal kjøre innvendig kobberspiral og kan da vel sette inn-strømmen horisontalt og paralelt med kjeleveggen?
Jeg skal forøvrig bruke en March 809, håper det er kraftig nok til å whirlpoole 60-80 liter
 
ehansen skrev:
Søk på "tangial inlet", http://conical-fermenter.com/ leverer kokekjeler med slike.
Suverent, jeg visste ikke hva jeg skulle søke på, men fant nå en del info.

Selv har jeg fått Katla til å montere en 90 graders bend som peker mot utløp.
Ikke fått testet enda, da jeg fremdeles mangler bittelitt.
Rød sirkel er krane ut, med 90 graders bend ned mot bunn.

Homebrewtalk har også noen synsing på dette.. Beste plassering osv..

Hvorfor har du innstrømmen pekende mot utløpet? Blir det lettere å "spyle ren" utløpet for å unngå at trub setter seg der?
 
Nei, jeg lar tuten peke 45' nedover. Jeg vil ha innløpet til kjelen høyest mulig, helst over overflaten på vørteren. Med et rør eller slange ned i vørteren slik at jeg unngår splashing.
Jeg bruker en Iwaki MD-20 pumpe sammen med en motstrømskjøler, og hovedtanken min bak er å kunne kjøle med lokket på, samtidig som jeg whirlpooler og lar humlen ligge igjen i kjelen..

Pumpen din er nok sterk nok, det er ikke rare bevegelsen som skal til for en bra effekt.
 
Jeg ville ha satt på en av de rustfrie nipplene til katla i tilleg til bare den 90grades bøyen.  DA kan du også koble på en silikon slange bit for at du får variabel høyde på  utslippet.

Hvis du bruker bare den 90 grades benden så vil det sprute mye og så en veldig spredt stråle pga gjengene i benden.
 
Se bilder av kokekjelen min...
Jeg bruker et 15mm rør som er bøyd ved utløpet. Røret går over toppen av kjelen. Da slipper jeg ha kran på det, og triklampen er ferdig desinfisert, til å kobles over på konen, og pumper vørteren rett over dit etterpå :)
 
cyberklad skrev:
Jeg ville ha satt på en av de rustfrie nipplene til katla i tilleg til bare den 90grades bøyen.  DA kan du også koble på en silikon slange bit for at du får variabel høyde på  utslippet.

Hvis du bruker bare den 90 grades benden så vil det sprute mye og så en veldig spredt stråle pga gjengene i benden.

Jeg så for meg å ha 90-graders bøyen i samme høyde som ut-krana (ca 50mm over bunn) for å lage en roterende bevegelse nederst som igjen skulle forplante seg oppover.
 
magne1972 skrev:
Se bilder av kokekjelen min...
Jeg bruker et 15mm rør som er bøyd ved utløpet. Røret går over toppen av kjelen. Da slipper jeg ha kran på det, og triklampen er ferdig desinfisert, til å kobles over på konen, og pumper vørteren rett over dit etterpå :)
Hvor finner jeg bilder?
Det høres ut som den idéen jeg hadde først, så jeg kjøpte inn et kobberrør som skulle gjøre samme jobben. Så fant jeg ut at jeg ville ha større kjele, og da ballet det fort på seg med enda flere idéer...  :jaha:
 
Det vil jo virke, Men det vil bli litt ekstra søl når du skal koble fra slanger og slikt ettersom at du ikke vil klare og få like mye tilbake inn i kjelen som hvis du har den på toppen.  Merker det selv de få gangene at kokekjelen er såpass full at det er veske over inntappings kuleventulen. I tilleg til at du vil miste mye av muligheten til og la gravitasjon tappe over i kokekaret om du skal bruke det til og tappe inn vørter også.  Det vil også bli mye mere motrykk for pumpa og jobe i mot om du pumper ting inn dypt nede i kjelen da pumpa må "løfte" vørteren som er over.

I dag laget vi en mild som hadde veldig lite malt i forhold til bryggeopsettet vårt. og da var de veldig greit og bare kunne sette en single infusion og bare koble opp pumpa for og pumpe inn skyllevann. Og la vørteren renne ned i kokekjelen.  Brukte også samme inngangen i kjelen til og large whirlpool mens den ble kjølt ned med platekjøleren.
 
cyberklad skrev:
Det vil jo virke, Men det vil bli litt ekstra søl når du skal koble fra slanger og slikt ettersom at du ikke vil klare og få like mye tilbake inn i kjelen som hvis du har den på toppen.  Merker det selv de få gangene at kokekjelen er såpass full at det er veske over inntappings kuleventulen. I tilleg til at du vil miste mye av muligheten til og la gravitasjon tappe over i kokekaret om du skal bruke det til og tappe inn vørter også.  Det vil også bli mye mere motrykk for pumpa og jobe i mot om du pumper ting inn dypt nede i kjelen da pumpa må "løfte" vørteren som er over.

Jeg følger deg ikke helt her. Hvis både ut- og innkran er i samme høyde, vil det være likevekt og pumpa vil kunne jobbe lettere enn om den må løfte over kanten og pumpe vørteren ut over overflaten. Jeg innbilder meg at jeg vil få en "renere" sirkulasjon med minimalt med turbulens og forstyrrelser av trubben i midten.
Jeg hadde ikke tenkt til å koble fra disse kontaktpunktene under bryggingen, vørteren fra mesken går i en egen slange over kanten til kokekaret, og jeg så for meg en T-kran etter March-pumpa som styrer strømmen enten inn i kokekjelen for whirlpooling eller ut i en løs slange med et U-bend. U-bendet kan jeg sterilisere ved å legge den over kanten og føre vørteren gjennom den under koking, og hadde senere tenkt til å løft den over i gjæringskaret når vørteren er avkjølt.
 
Larzan skrev:
Vrir du den 45 grader oppover? Jeg ser noen gjør det for å blande vørteren bedre når de har ekstern (motstrøms)kjøling, men jeg skal kjøre innvendig kobberspiral og kan da vel sette inn-strømmen horisontalt og paralelt med kjeleveggen?
Jeg skal forøvrig bruke en March 809, håper det er kraftig nok til å whirlpoole 60-80 liter

Akkurat det med å vri den oppover er sikkert smart når man bruker ekstern kjølar.  Den kjølte vørter vil uansett synka mot botnen og det blir sikkert bedre blanding slik. 
 
Har faktisk glemt å poste bilder av min tror jeg... :)
Her er de...
 

Vedlegg

  • kjele1.jpeg
    kjele1.jpeg
    417,3 KB · Sett: 492
  • kjele2.jpeg
    kjele2.jpeg
    383,5 KB · Sett: 501
Ser ut som om du har utløpet frå kokekjelen på botnen midt i området der trub vert samla.  Korleis går det  etter koking og kjøling ?
 
Larzan skrev:
Jeg følger deg ikke helt her. Hvis både ut- og innkran er i samme høyde, vil det være likevekt og pumpa vil kunne jobbe lettere enn om den må løfte over kanten og pumpe vørteren ut over overflaten.

Nja, vannet vil jo trykke ned i fra toppen.  Og om du putter vannet inn igjen under vannoverflaten så må du jo kommer over det trykket.  Hadde det vært et helt lukket system der du ikke hadde sluppet inn luft på toppen og bare sirkulert i det lukka systemet. Da hadde du vert i likevekt. Om du har en slange over kanten som går ned til veskenivået da vil du vere i likevekt ettersom at det og løfte det opp over vannivået over kanten vil bli nulla ut med at vannet går ned til vannivået i slangen igjen på innsiden.  Selvsagt med litt tap på grunn av motstand i slangen. Men det gjelder jo uansett for begge deler.  Men en march pumpe vil jo uansett klare begge deler.

Men jeg kan selvsagt ta helt feil her.
 
Bildene ble tatt før enderlig ombygging. :)
Utløpet er litt lengre ut mot kanten nå, og trub blir for det meste igjen :)
Jeg har nå sveiset utløpet til en gjenget gjennomføring, og kvittet meg med weldless-koblingen. Mye styr med rengjøring av den.
Nå kobles inn og utløp fra uten verktøy, og demonteres og kjøres i vaskemaskina. Enkelt og greit :)
 
magne1972 skrev:
Har faktisk glemt å poste bilder av min tror jeg... :)
Her er de...
Trodde først du trosset corioliskreftene og roterte motsatt vei. Da får man vel negative energier og vond øl.. Men leste omvendte forklaringer på retningen og måtte teste i vasken her selv. Whirlpoolen dreide med klokka, så da skal alt være i skjønneste orden  ;D (sorry, skal ikke fyre i gang den tråden igjen..)
 
Larzan skrev:
magne1972 skrev:
Har faktisk glemt å poste bilder av min tror jeg... :)
Her er de...
Trodde først du trosset corioliskreftene og roterte motsatt vei. Da får man vel negative energier og vond øl.. Men leste omvendte forklaringer på retningen og måtte teste i vasken her selv. Whirlpoolen dreide med klokka, så da skal alt være i skjønneste orden  ;D (sorry, skal ikke fyre i gang den tråden igjen..)
Med røret andre veien måtte jeg sikkert brygget i australia :)
 
her er det endelige oppsettet på min whirlpool.
fungerer utmerket, og MD-15 pumpen gir faktisk en bra whirlpool i kjelen.
utløpet får med litt trub i starten av tappingen, men nesten alt av bunnfelt trub blir nok igjen i kjelen.
Kjelen er ikke flat i bunnen, så det blir liggende en haug med trub i midten. tipper 1-1,5 liter på 25 liter brygg :)
 

Vedlegg

  • Whirlpool1.jpg
    Whirlpool1.jpg
    429,1 KB · Sett: 249
  • whirlpool2.jpg
    whirlpool2.jpg
    332,7 KB · Sett: 267
Tilbake
Topp