Interesse for kurs/workshop i gjærfrysing?

Finn Berger

Moderator
Gjær er dyrt - og ferskgjær er veldig dyrt. Og om du ikke brygger veldig ofte, og dessuten brygger flere typer øl, sånn at du bruker flere typer gjær gjennom året, kjenner du antakelig på at det hadde vært greit om du kunne oppbevare gjæren du bruker, trygt fra gang til gang, over langt tid. Og det finnes jo en god og enkel løsning, nemlig å fryse ferskgjær.

Dette har flere fordeler enn bare den økonomiske:
- du kan ha et stort utvalg gjær
- du er ikke avhengig av å måtte handle inn gjæren; du har den hjemme
- du behøver ikke begrense deg til å bare bruke de tilgjengelige tørrgjærtypene
- får du tak i en sjelden gjærtype, har du den. Og da kan det kanskje være verdt en ekstra innsats å skaffe den, også.

Jeg fryser ikke gjær, men kan tenke meg å begynne med det. Egentlig er det helt idiotisk å ikke ha gjort det for lengst:). Men sånn er det jo med en del ting man godt kunne tenke seg: Det er et tiltak, en terskel å komme seg over, og man kan trenge et spark bak - eller en god mulighet til å få litt drahjelp. Så det jeg lurer på, er om det er flere som kunne tenke seg å komme i gang med dette?

Det jeg ser for meg er et kurs/workshop, gjerne kombinert med litt ølsmaking. Det er jo sånt Norbrygg er til for - blant annet. Nå er ikke gjærfrysing veldig komplisert, om jeg har forstått det rett. Det handler om hva man trenger og hvordan man får tak i det - og litt kunnskap om hva man gjøre, hva man kan gjøre og hva man må passe på å ikke gjøre.

Jeg skal ikke mene så mye om hvordan vi best kan organisere dette. Det er folk her som praktiserer frysing av gjær, og jeg håper på innspill fra dem. (Og kanskje noen kunne skrive en artikkel?)

Denne tråden rommer en god del kunnskap: https://forum.norbrygg.no/threads/revitalisere-gjaer-for-videre-lagring.43171/page-3

Er også i startfasen på å få til dette, men mangler kunnskap. Gjær står fort for over halvparten av kostnadene med et brygg og butikkutvalget begrenser mangfoldet i gjærbruken. Webinar om vi har noen som har tid og kunnskapen?

Er også i startfasen på å få til dette, men mangler kunnskap. Gjær står fort for over halvparten av kostnadene med et brygg og butikkutvalget begrenser mangfoldet i gjærbruken. Webinar om vi har noen som har tid og kunnskapen?
Webinar er en aktuell ide, også:). Vannjusteringsurset var jo en skikkelig suksess.

Noen som har tid og kunnskap:)?

Noe av den kunnskapen som trengs, er kunnskap om hvor vi får tak i det som trengs, til en fornuftig pris. Kanskje vi kunne ordne felles innkjøp/bestilling?

Tilbake
Topp