Introducing: Leifs Braufilter !

Jeg har en på vei fra Atlanteren, bestilte fra www.arborfab.com Jeg vet ikke om de har fått eller knabba designet -D Blir fort dyrt nok, devicen + shipping 125$, så kommer toll og tull, så ender på noe over 1k norske. Dette er en hobby man ikke bør telle for mye på kronene i :D
 
Utahbiodiesel skriver 35 us i frakt for norske kunder som er vesentlig billigere en arbor. Når kommer det til bryggselv ?

Og virker denne både på 20 l og 50l ?

Risvold : har du fått din og testet den ? Evt vet du av noen med 50l som du kan se om den passer i den også?

Easybrew
 
Utahbiodiesel skriver 35 us i frakt for norske kunder som er vesentlig billigere en arbor. Når kommer det til bryggselv ?

Og virker denne både på 20 l og 50l ?

Risvold : har du fått din og testet den ? Evt vet du av noen med 50l som du kan se om den passer i den også?

Easybrew

Jada, har 3 batcher på den. Spesielt på en two captains-aktig IPA sparte jeg meg for myyyye trub :) Den jeg har er ikke uniersal, men tilpasset 20l, de har en annen tilpasset 50liter etter hva jeg skjønte. De gjør dem helt custom også, bare å si hva mål du trenger til feks spiralkjøler om du har annet enn default. (jeg har speidel spiralkjøleren, og humlefilteret passer supert inni.

Som tips til de som kjøper, ikke bruk via ebay sidene deres. Jeg prøvde først det, men (heldigvis) gikk noe galt med bestillingen. Den ekstraavgiften som ble lagt på der (for toll og frakt) var høyere enn det ble når arborfab fakturerte direkte og jeg tolla 'selv'.
 
Jeg betalte 125$ (750 kr) inkl frakt. Deretter moms og toll når det kom til norge. Ca 1000,- kr totalt. Jeg bestillte direkte fra Utah Biodiesel Supply.
 
Fikk meget raskt svar fra utah ang 50l og det var at de hadde levert flere men alle i forskjellige dimensjoner. Var derfor avhengig av at jeg sendte inn høyde og bredde jeg ville ha filteret. Han skriver at på 20l så er avstanden på bunnen 2".

Var viktig at den ikke ble like høy som speidelen da det ble problem med å få på lokket. Synd jeg er på ferie da jeg ikke får målt riktige mål på speidelen og ønsket mål på filteret.

Er også litt avventende i forhold til norsk levrandør for å mulig støtte de. Men handler vel sikkert når jeg får riktige mål på plass da jeg hater å vente på noe :)

Easybrew
 
Heisann :) Da har jeg snakket med Erik på Bryggselv og en større bestilling er nå sendt inn. Det har tatt litt tid med testing og de er midt i flytteprosesser etc. men nå kommer det :) Jeg får høre det så fort de har en bekreftet dato på leveranse og sier ifra her fortløpende ;)
 
Jeg lurer på en ting ved dette filteret. Hvordan rengjøres det? Er det bare å skylle ut, eller må man børste etc? Ser bare for meg at "humlepartiklene" kanskje vil kunne sette seg "fast" i nettingen.
I humlepungene har det jo en tendens til å sette eg litt. Men hvis nettingen i dette filteret er fin nok, vil det kanskje ikke være noe problem å bare skylle....
Spørsmålene mine koker altså ned til: Blir det mindre "jobbigt" med et slikt filter? Noen som har erfaring?
 
Jeg lurer på en ting ved dette filteret. Hvordan rengjøres det? Er det bare å skylle ut, eller må man børste etc? Ser bare for meg at "humlepartiklene" kanskje vil kunne sette seg "fast" i nettingen.
I humlepungene har det jo en tendens til å sette eg litt. Men hvis nettingen i dette filteret er fin nok, vil det kanskje ikke være noe problem å bare skylle....
Spørsmålene mine koker altså ned til: Blir det mindre "jobbigt" med et slikt filter? Noen som har erfaring?

Jeg bruker et tilsvarende humlefilter i min BB30. Vanskelig å skylle helt rent, men får av det meste. Resten forsvinner i oppvaskmaskinen.
 
Juhu! Fikk endelig mitt eksemplar på mandag og fikk brygget med det igår! :)

Kjempestas :)

Har tatt noen bilder som jeg poster her med beskrivelse. Kort oppsummert var det veldig kjekt å brygge med. Man bør ikke ha på fosskok med hetten på for da skummer det over kanten av filteret og kan ta med seg litt humle ut. Med lett kok går alt fint. Under tapping kan det være kjekt å ha en steril sleiv tilgjengelig for å løsne litt i humlekaka som danner seg i bunnen av filteret dersom man er utålmodig på å få tømt. Superenkelt å gjøre rent!

Bilder:

Død over humleposer! :
IMG_5599.jpg


Going in:

IMG_5604.jpg


Getting settled:
IMG_5609.jpg


60 min ilegg:

IMG_5611.jpg


Bare å hive oppi!

IMG_5618.jpg


Dagens fangst:

IMG_5622.jpg


Lett å vaske. Bare spyle av:

IMG_5624.jpg


Oppbevaring:

IMG_5628.jpg

IMG_5629.jpg



Get yours today: http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri3
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
hvordan funker den samtidig som man skal benytte spiralkjøleren?


Sent from my iPad using Tapatalk

Godt spørsmål. Jeg bruker motstrømskjøler og resirkulerer tilbake i gryta som i bilder under. Bildet er tatt bare for å sjekke at jeg hadde alle koblinger etter jeg handlet motrømskjøleren so derfor lokket er på og slangen er i vasken bare.

Filteret er ganske stort så er ikke sikker på om spiralkjøleren kommer rundt. Hva er indre diameter på spiralkjøleren din? På 20L er filteret prposjonalt en god del smalere og da tror jeg nok at det går.

IMG_5484.jpg
 
Tilbake
Topp