Investering i cornelius fat - hvilken løsning?

Vi er tre stykker som brygger 70-80 liter øl i måneden. Vi ønsker å gå over til fat og er noe usikre på hva som er den beste løsningen for oss. En av oss har kjøpt seg to fat og "start-sett", mens to andre nå også gjerne vil over til fat. Vi ser vel for oss å ha fat for oss selv hjemme, samt mulighet for å ha noen fat stående i bryggeriet.

Spørsmål:
a) må alle ha hver sin CO2-tank hjemme eller kan en ha en stor stående i bryggeriet?
b) hvilken nytte kan Sodastream gjøre? Vil det være bra nok å ha hjemme?
c) hvordan bør en lagre fat med øl, kjøleskap eller kan de stå i romtemperatur?
d) hva annet enn startsettet bør en kjøpe først som sist?

Alle innspill mottas med stor takk.
 
A) én stor i bryggeriet duger
B) perfekt til servering. Agaflaske og regulatoren fra Bryggeland anbefales.
C) vesentlig bedre holdbarhet kjølig. Særlig for humlerike øl.
D) billig picknikkran først. Så alt i rustfritt med gode kraner. Hopp over alt i mellom.
 
Vel. Alle trenger jo en tank hver hjemme. Men det kan være soda. Kan karbonere i bryggeriet og bruke soda til å drive ut ølet hjemme.
 
Jeg har sodastream flaske i kegeratoren, men innser nå att det var en tabbe, dyrere gass og går tom til stadighet (ja, har to) eneste posetive er at jeg fikk lurt den inn i kjøleskapet sammen med 2 fat (hadde nok lurt inn en 4kg flaske og) er bare å bite i det og gå for en 4kg først som sist spør du meg
 
Ulike meninger ser jeg, akkurat som forventet, det er flere veier til Rom.

Så ideelt sett bør vi har en i bryggeriet til dagen hvor det tappes? Så tar alle med seg sine fat hjem, og bruker sin egen tank. Ser absolutt poenget med å gå for den dyreste løsningen med en gang, så slipper en bytte og styre så ofte. Forstår at det er en ganske kostbar utvikling, og det stopper sikkert ikke med de første fatene :)
 
Ulike meninger ser jeg, akkurat som forventet, det er flere veier til Rom.

Så ideelt sett bør vi har en i bryggeriet til dagen hvor det tappes? Så tar alle med seg sine fat hjem, og bruker sin egen tank. Ser absolutt poenget med å gå for den dyreste løsningen med en gang, så slipper en bytte og styre så ofte. Forstår at det er en ganske kostbar utvikling, og det stopper sikkert ikke med de første fatene :)
Fasit!
 
Om du tvangskarbonerer så går det på 4-5 min med litt rulling på fatene... selv kjøler jeg ned til nesten null grader. får stortsett for mye co2 inn da, men med en god tappekran og skumdemper så går det ok... Har du 4kg co2 hjemme så er det jo bare å røske med seg fatet så snart det er tappet og enten tvangskarbonere hjemme eller la det stå med co2 i noen dager hjemme. ikke å tenke på en gang med sodatream
 
Helt enig i at sodastream ikke duger til karbonering. En flaske holder til tapping av drøyt fire fat med ferdig karbonert øl.
 
Dukket opp et spørsmål her. Er det slik at når en har tappet, og tilført CO2, kan det da lagres i gjæringshuset på samme temperatur som under gjæringen eller bør det asap plasseres i kjøleskap?
 
Haster vel ikkeså voldsomt, men øl er ferskvare etter som jeg har forstått. Skal du lagre over tid så bør de nok stå i det minste kjellerkaldt. Problemet har ikke oppstått enda for min del, så er på tynn is her... Ølet er rett og slett for godt
 
I bryggeriet trenger du 6kg flaske eller mer. Hjemme funker jo mye, men er bryet med dyre småpatroner og overganger verdt det? Brannslukkerflaskene er gode og er ofte tilgjengelig for en rimelig pris. Disse har desidert best pris for fylling også kr/l.
 
Dukket opp et spørsmål her. Er det slik at når en har tappet, og tilført CO2, kan det da lagres i gjæringshuset på samme temperatur som under gjæringen eller bør det asap plasseres i kjøleskap?
Varm lagring fremskynder oksidasjonsprosessen. For mørke og sterke øl kan noe oksidasjon være helt OK.
For lyse og humlerike øl er det ikke det. IPA lagret varmt et par uker har tapt vesentlig humlearoma. Hvis kjølig lagring er tilgjengelig, er det ingen grunn til å lagre sånne øl varmt.
 
Har gått hele opplegget fra å starte med 2x4 kg til 6 kg brannapparat og tilbake igjen til sodastream.

Har liggende 3 sodastreamflasker til enehver tid. karbonerer ofte 3 fat omgangen uten problem med sodastream og føler at det funker med mengden øl jeg produserer. I fjor ble det vel totalt 600 liter øl så ikke den store mengden øl med andre ord.

Her jeg bor er det såpass langt og så dårlig med påfylling plasser for co2 at det fort ble upraktisk å fylle flasker og havnet da tilbake på sodastream og de varer jo ganske greit.

Prisen blakker meg heller ikke til 99,- for påfyll av 450 gram co2, lett å skaffe og oppbevare. Tar ikke plass og hvis du har en lekkasje som gjør at du mister gass så mister du maks 450 gram. Og ikke minst enkelt å frakte.

Easybrew
 
Har gått hele opplegget fra å starte med 2x4 kg til 6 kg brannapparat og tilbake igjen til sodastream.

Har liggende 3 sodastreamflasker til enehver tid. karbonerer ofte 3 fat omgangen uten problem med sodastream og føler at det funker med mengden øl jeg produserer. I fjor ble det vel totalt 600 liter øl så ikke den store mengden øl med andre ord.

Her jeg bor er det såpass langt og så dårlig med påfylling plasser for co2 at det fort ble upraktisk å fylle flasker og havnet da tilbake på sodastream og de varer jo ganske greit.

Prisen blakker meg heller ikke til 99,- for påfyll av 450 gram co2, lett å skaffe og oppbevare. Tar ikke plass og hvis du har en lekkasje som gjør at du mister gass så mister du maks 450 gram. Og ikke minst enkelt å frakte.

Easybrew
Tvngskarbonerer du eller lar du det stå tilkoblet en ukes tid? Har begrenset plass og tilgang på veldig rimelig sodastream-flasker, så tenkte det hadde vært en gunstig løsning.
 
Jeg lar det som oftest stå med co2 på til det er ferdig karbonert. Men har også tvangskarbonert øl som jeg skulle ha til en fest samme dagen pg det var heller ikke noe problem.
 
Tilbake
Topp