IPA fra ekstrakt, men lav OG?

Signal

Norbrygg-medlem
Har satt min første "skikkelige" runde med brygg (maltekstrakt og humle) for å lage en IPA i går. Hadde 3 kg maris otter i ca 7 liter vann, kokte det i en time med amarillo og cascade, likt av begge (10g 60 min, 25g 15min og 30g 2min hver) i humleposer. Tok ut disse etter at kokingen var ferdig, og skal ha ca 35g i til tørrhumling om 4 dager. Etter koking blandet jeg det kokte med til sammen ca 16l vann i en vinballong og fikk blandingen ned på ca 30 grader. Hadde i en pose us-05 tørrgjær som jeg hadde rehydrert og satt under plastfilm til en slags gjærstarter.
Jeg har noen ting jeg er usikker på.
Jeg har en most-/oechselvekt som er beregnet på vin. Den har sort skala i toppen fra 15 til 0 og hvit skala fra 0 til 110. Det står på tysk noe om alkohol % i vin. Jeg målte OG med denne og fikk 30. Er dette det samme som 1030? I så fall er det vel i laveste laget?
Tror jeg har hatt i vel mye vann, men gjorde det for å få  alt kjøt ned fort nok til at jeg kunne ha i gjær etter en times tid. Jeg brukte først vann jeg hadde kokt og kjølt ned, men måtte ta litt rett fra springen for å få blandingen kall fort. Kan det ha ødelagt noe?
Hvis OG er 1030 (som jeg frykter) og FG blir som den skal på 1014 så blir dette lett-lettøl, og går den lavere så blir det fortsatt litt lav tivolieffekt, men blir det da også veldig tynt?
Neste gang skal jeg nok bruke en kjølespiral i gryta før jeg blander med vann til ønsket mengde, for da har jeg litt mer kontroll på volum. Se at andr har kjøpt kobberrør på biltema og bøyd disse, er det kurrant å få til?

Hm, du sier først "maltekstrakt og humle", men etterpå sier du "3kg maris otter"... var det ekstrakt eller korn du brukte? Og hvor mye vørter var det du satt igjen med til slutt? Du sier 7 liter vann, og 16 liter vann, vil det si at du hadde ca 23 liter til slutt?

Hvis det var 3kg malt - altså korn, og du hadde 23 liter til slutt, så stemmer det *veldig* bra med en OG på 1.030, og det burde ende på rundt 3%...

I og for seg så er det jo kjekt å ha noe godt lettøl også stående da :)

Men hvis du vil ha opp styrken og smaken litt, så kan du jo koke opp en liter vann, ta av kjelen fra plata, og blande i f.ex. 1kg spraymalt, så lar du det kjøle seg ned (det vil holde høy nok temperatur lenge nok til at det blir sterilisert selv uten noe mer koking), heller forsiktig oppi resten av brygget, og rører litt forsiktig rundt, så du ikke får med mer luft enn du må. Da skulle du få ca 4.4% på det ferdige brygget i stedet, og litt mer fylde. Bruker du 2 liter vann og 2kg spraymalt blir det 25 liter med 5,7%, osv... og 5,7% burde jo være ganske passe for en IPA.

Det vil jo ikke bli HELT som planlagt, men du kan ihvertfall justere det til noe som var litt nærmere.

Hehe, jeg gjorde akkurat den tabba selv med mitt første allgrain-brygg! :D faktisk gikk det ikke SÅ galt, joda, man kjente teposesmaken, men egentlig først hvis man visste hva man skulle lete etter, det var juleølet, og det ble mer enn godkjent av alle som smakte det :)

Skjalg skrev:
Regner med at det er denne ekstrakten?  http://bryggeland.no/Muntons-maris-otter-maltekstrakt-1-5kg.html

Jeg tror jeg ville brukt 4-5 kg flytende maltekstrakt til ett brygg på 20-25 liter for å få høgere OG.

Det var denne jeg brukte, ja. Endte vel med ca 23-25l fordi jeg hadde oppi litt ekstra kaldt vann for å få rett temperatur til gjæringen.
Kan det stemme at OG da er 1030? Kan det være at mostvekta jeg har bruker en annen skala? Har lagt ved et par bilder.
Lite plass igjen i vinballongen til mer væske, da er jeg redd det gjærer over, og da blir nok kona lite fornøyd! ;) Det får heller bli litt lav % denne runden, så finner jeg på noe lurt som å kjøpe et gjæringskar til neste runde, og fikse en kjølespiral.
Tror smaken skal bli bra, for det lukter IPA i badstua (uten varme på) jeg bruker til gjæringsrom. :D

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    780,4 KB · Sett: 244
  • image.jpg
    image.jpg
    484,2 KB · Sett: 242
Hm, da er det nok ikke ment å være vanlig SG-skala, 3kg flytende ekstrakt burde gi OG rundt .039 hvis du ender med 23 liter vørter (.036 hvis 25 liter), og du burde ende med rundt 3,9(3,6)%, og det er jo ganske stort avvik fra .030.

3.9 eller så er jo fremdeles lavt for en IPA, men ikke så gæærnt som 3%, og det kan jo bli en fin øl til tørsteslukking til sommeren :)

Hvis det er veldig fullt i gjæringskaret, så er jo også en mulighet å tappe ut en liter eller så, koke opp den, og blande i spraymalt der, for så å helle det tilbake

men kjøp deg et ordentlig hydrometer som er beregnet til ølbrygging du, det er et must uansett :)

TorsteinO skrev:
Hm, da er det nok ikke ment å være vanlig SG-skala, 3kg flytende ekstrakt burde gi OG rundt .039 hvis du ender med 23 liter vørter (.036 hvis 25 liter), og du burde ende med rundt 3,9(3,6)%, og det er jo ganske stort avvik fra .030.

3.9 eller så er jo fremdeles lavt for en IPA, men ikke så gæærnt som 3%, og det kan jo bli en fin øl til tørsteslukking til sommeren :)

Hvis det er veldig fullt i gjæringskaret, så er jo også en mulighet å tappe ut en liter eller så, koke opp den, og blande i spraymalt der, for så å helle det tilbake

men kjøp deg et ordentlig hydrometer som er beregnet til ølbrygging du, det er et must uansett :)

Hvis jeg skal ha i spraymalt, skal jeg da gjøre som foreslått å ta av 1-2 liter, koke opp, ta av varmen og så ha i 1-2 kg spraymalt? Er det anbefalt med noen spesiell type spraymalt til IPA, eller kan jeg ta en helt vanlig (og ikke alt for dyr) type?

Den mostvekta jeg har er nok laget for vin, så da kan det jo bli annerledes med øl, vil jeg tro. Jeg får kjøpe meg en med "vanlig" skala og bruke den heretter.

dobbeltsjekk med noen mer erfarne enn meg, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det skulle funke helt fint, og med vanlig ekstra lys spraymalt (tilsvarer ca maris otter i farge). Det blir også litt billigere om du kjøper en større pose, f.ex. 5kg (http://www.bryggselv.no/products/spraymalt-lys-5kg - denne er riktignok 8EBC, litt mørkere enn ekstra lys på 5-6 EBC, som vel matcher maris otter bedre, men det kommer vel ikke til å gjøre SÅ stor forskjell).

Mye dyrere enn malt, men kjekt å ha hvis noe går galt, og litt bruker man jo alltids også til å lage startere.

Skjalg skrev:
Bare husk å koke det hvis du bruker spraymalt :)

Skal spraymalten kokes, og hvor lenge?
Når jeg skal ha det i gjæringskaret, skal det da ned på romtemp (20-30 grader) først, eller kan det være litt varmere? Hvis det er f.eks. 2 av 25 liter så øker det jo ikke temperaturen i brygget stort, men det kan jo kanskje ta knekken på litt gjær på veien ned i blandingen? Vil spraymalten tilføre mye ekstra volum, eller trekker det til seg såpass mye væske at det ikke er noe å bekymre seg for?

Dette ble mange spørsmål, men sånn er det å være nybegynner...  :bank2:

Det skal holde med 15 minutter koking.  Ang volumforholdet så er jo malt tørkede sukkerarter som blandes inn i vannet, og vil ta mindre plass når det er utvannet.

Da er 2kg lys spraymalt kokt i 3l av brygget. Det kokte nesten over et par ganger. Skummet noe veldig når det kokte! Nå står det til avkjøling en stund, så skal jeg se om det får plass i vinballongen min. Det ble ca 4l etter koking, så volumet økte en del.
Lukter som et bryggeri i halve huset nå, til min glede og konas frustrasjon, for hun liker ikke øl, stakkars.
Holder det at spraymalt blandingen står til skummet har lagt seg, eller skal jeg la det kjøle seg ned til 30-40 grader så gjæra ikke får sjokk?

Skjalg skrev:
Litt sent svar, men: Ville ha kjølt det ned ja.

Det fikk stå en times tid i kjelen, uten lokk. Målte ikke temp, men det gikk sikkert bra. :)

Den originale stormgjæringen hadde gitt seg, så nå håper jeg bare den tar seg opp igjen og blir ferdig til onsdag, for torsdag skal jeg reise bort og komme tilbake søndag. Tenkte å tørrhumle før jeg drar, så blir det tapping en kveld neste uke. Eller er det bedre å la det stå og heller tørrhumle på søndag/eller mandag og så vente til helgen etter igjen med å tappe på flasker?

Tilbake
Topp