IPA Gjæret på forandrer smak

Jeg brygget en Imperial IPA sett fra Humle&malt.no
De første ukene jeg smakte på det det var det helt fantastisk smak.
Faktisk noe av det beste jeg har smakt :)
God humle aroma og generelt god smak.
Men etter en god stund ble det mer bitter smak. Mindre humle aroma.
Hva skjer/skjedde?
Er brygget med kjøleboks og vannkoker-rims. Klart og fint øl.
Gjæret på 20 grader i 14 dager. Karbonert på fat.
Er IPA Ferskvare?
 
IPA er definitivt ferskvare. Humlesmak og aroma er flyktig og vil fades ut av øllet. Bitterheten blir derimot værende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
iPad og skrive på forum ikke otimalt.
Skulle forandre på overskriften, men det går ikke an.
Skulle stå: IPA forandrer smak.
Gjæren som skulle følge var US05 men det var dem tom for så jeg fikk M44
 
Nei.. To tre uker var veeel raskt. Men selv synes jeg mine egne IPAer er best de to-tre første månedene...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
du har sikkert smakt så mye etter det gode ølet ditt att det har fada ut i en usmak. Det er min konklusjon, på min gode øl som blei dårlig etter noen uker. Var rett og slett så fornøyd att jeg bokstavlig talt analyserte hver eneste slurk jeg tok
 
Gjorde et eksperiment i gårkveld med en IPA fra i vinter som har mistet aromaen, og var generelt mislykket. Slapp 4-5 små frosne humlepellets (chinook) oppi flasken og lot de ligge litt. Siden de ikke smeltet og gikk i oppløsning men begynte å skumme etterhvert, sjenket jeg ølet i et glass. Pelletsene også. Vips så var aromaen tilbake! Tok kanskje 20min, så var de oppløst og laget grums. Ølet ble uansett bedre enn det var:p
Skal prøve det samme med butikkøl neste gang, og ha pelletsene i en te-sil. Kanskje lage noen humleisbiter?:rolleyes:
 
Jeg har etterhumlet på flasker flere ganger, men da med en nøytrall øl. Fint for å teste humlearomaen av nye humler. Da har faktisk kjedelig pils blitt en del bedre.
 
Ulempen er at du ender opp med en Session India Pale Lager
Hadde vært greit med en standard pale ale man kunne gjort det med
 
Blir sikkert bedre med en typeriktig øl, men humlearomaen kommer godt frem i en lys lager, hvis målet er å bli kjent med humla. Tror jeg hørte på basicbrewing at de lagde "humleekstrakt" i presskanne og i stede for vann brukte de vodka. Hvis det funker må det være fint å tilsette i gamle flasker eller rett i glasset. Humlerike pale ales er ikke det samme etter 3 måneder. Kanskje kan de få et nytt liv:p
 
Skal en være skikkelig spenstig så kan en gå for en røykfull whiskey.. Men det kan være en mulighet for at du får øllen for deg selv.
 
Høres egentlig fornuftig. Finnes andre stilarter der røyk er mer passende. Var egentlig et flåsete forslag av meg. Det er mulig å høre om humlevodka på basicbrewing, episode "hop infused vodka" 1. Mars i 2012
 
Tilbake
Topp