IPA hjemmebryggerversjon-nøgne ø

Willy S

Norbrygg-medlem
Hei, skal  brygge en IPA- Nøgne ø. Har safale s-04 og safale us 05 tørrgjær. Hvilke av disse bør jeg bruke og mengde på en 20 liter vørter?

Jeg ville brukt US-05. For mengde så bør du legge inn liter og ikke minst OG i Mr. malty. da vil den fortelle deg hva som er rett mengde gjær.

Hvis jeg ville hatt den lik som nøgne hadde jeg nok brukt S-04 da dette ettersigende skal være samme gjær som WLP007 (som er den gjæren Nøgne Ø bruker på sin IPA).

Selv bruker jeg WLP001 (US05) til mine IPA/PA da jeg liker det tørrere og mer humlefokus

Jeg ville ha brukt S-04. Dersom du vil brygge settet og få det så likt som mulig er det den engelske gjæren som bør brukes. Nøgne bruker selv WLP007, og S-04 er nokså like.
Det skal også legges vekt på at å klone et øl er så å si umulig. Alle bryggerier har en egen "house flavor" som alltid er karakteristisk, og denne kan ikke kopieres.

Edit: Odland var før meg  ;D

Da har jeg prøvd med hjelp av mr malty å finne ut hvilken mengde gjær jeg trenger. 1,2 pk tørrgjær med en OG på 1070. Tatt fra oppskriften på forumet.

Odland skrev:
Hvis jeg ville hatt den lik som nøgne hadde jeg nok brukt S-04 da dette ettersigende skal være samme gjær som WLP007 (som er den gjæren Nøgne Ø bruker på sin IPA).

Ser mange opplever S-04 forskjellig! :)
Her må jeg "beg to differ". Aner ikke hvem som startet rykte om at WLP007 og S-04 er samme gjæren. Om det er tilfelle må det ha skjedd noe alvorlig galt i selve frysetørreprosessen. S-04 er smaksmessig nesten ikke sammenlignbar med WLP007 bortsett fra at de begge har sitt opphav i UK. I og med at S-04 har en tendens til å tone ned humlen ville jeg aldri ha brukt denne i en IPA.

Ellers er min noe subjektive mening om denne gjæren at den har en tendens til å gi en smak av "råtten trestubbe". (Mulig jeg tråkker noen på tærne som kanskje bruker denne som husgjær.)

Jeg ville anbefalt US-05 for IPA hvis du skal kjøre tørt.

My 2 cents.

S-04 sies å være nogenlunde lik. Men den er ikke lik.
Men det sies at gjæret skal være nær slektning av 1099 Whitbread fra Wyeast...

Sies å ha samme opphav men er ikke identisk. På samme måte som WLP001, wyeast 1056, US-05 (og tydeligvis nye West Coast fra Sachosvosv) har samme opphav men er ikke identiske.

Odland skrev:
Sies å ha samme opphav men er ikke identisk. På samme måte som WLP001, Wyeast 1056, US-05 (og tydeligvis nye West Coast fra Sachosvosv) har samme opphav men er ikke identiske.

Disse forskjellene er minimale og vesentlig mindre enn forskjellen på S-04 og WLP007. Min erfaring er at forskjellene ligger godt innenfor det pitching rate for samme gjær utgjør.

S-04 har sterke likhetstrekk med både WLP007 og WLP002, men er ikke lik noen av dem.

Litt off-topic muligens, men:

Det ligger en "klone" oppskrift på beersmith av denne ølen. Men denne har et utgangspunkt på 98,4 IBU? På Nøgne`s hjemmesider står den oppgitt til 60 IBU. Burde man justere ned nærmere 60 IBU i beersmith, eller er det en god grunn till de høye IBU?

Tilbake
Topp