Hvis jeg ville hatt den lik som nøgne hadde jeg nok brukt S-04 da dette ettersigende skal være samme gjær som WLP007 (som er den gjæren Nøgne Ø bruker på sin IPA).
Selv bruker jeg WLP001 (US05) til mine IPA/PA da jeg liker det tørrere og mer humlefokus
Jeg ville ha brukt S-04. Dersom du vil brygge settet og få det så likt som mulig er det den engelske gjæren som bør brukes. Nøgne bruker selv WLP007, og S-04 er nokså like.
Det skal også legges vekt på at å klone et øl er så å si umulig. Alle bryggerier har en egen "house flavor" som alltid er karakteristisk, og denne kan ikke kopieres.
Hvis jeg ville hatt den lik som nøgne hadde jeg nok brukt S-04 da dette ettersigende skal være samme gjær som WLP007 (som er den gjæren Nøgne Ø bruker på sin IPA).
Ser mange opplever S-04 forskjellig!
Her må jeg "beg to differ". Aner ikke hvem som startet rykte om at WLP007 og S-04 er samme gjæren. Om det er tilfelle må det ha skjedd noe alvorlig galt i selve frysetørreprosessen. S-04 er smaksmessig nesten ikke sammenlignbar med WLP007 bortsett fra at de begge har sitt opphav i UK. I og med at S-04 har en tendens til å tone ned humlen ville jeg aldri ha brukt denne i en IPA.
Ellers er min noe subjektive mening om denne gjæren at den har en tendens til å gi en smak av "råtten trestubbe". (Mulig jeg tråkker noen på tærne som kanskje bruker denne som husgjær.)
Jeg ville anbefalt US-05 for IPA hvis du skal kjøre tørt.
Sies å ha samme opphav men er ikke identisk. På samme måte som WLP001, wyeast 1056, US-05 (og tydeligvis nye West Coast fra Sachosvosv) har samme opphav men er ikke identiske.
Sies å ha samme opphav men er ikke identisk. På samme måte som WLP001, Wyeast 1056, US-05 (og tydeligvis nye West Coast fra Sachosvosv) har samme opphav men er ikke identiske.
Disse forskjellene er minimale og vesentlig mindre enn forskjellen på S-04 og WLP007. Min erfaring er at forskjellene ligger godt innenfor det pitching rate for samme gjær utgjør.
S-04 har sterke likhetstrekk med både WLP007 og WLP002, men er ikke lik noen av dem.
Det ligger en "klone" oppskrift på beersmith av denne ølen. Men denne har et utgangspunkt på 98,4 IBU? På Nøgne`s hjemmesider står den oppgitt til 60 IBU. Burde man justere ned nærmere 60 IBU i beersmith, eller er det en god grunn till de høye IBU?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.