IPA Mango Coldcrash

ADale

Norbrygg-medlem
Skal lage Bryggselv IPA Mango i morgen. Det er anbefalt å coldcrashe etter 9 dager gjæring for å felle ut humlen. Er det viktigere for denne ølen enn andre? Vet ikke om mitt kjøleskap klarer mer enn 5 grader, men det er kanskje nok?
 
99 dager høres lenge ut hehe, men sånn seriøst hvis du har mulighet til å kald kræsje uten at det drar O2 inn i gjæringskaret er det stort sett en fordel.

Når man skal gjøre en kald kræsj kan ikke skrives i stein på x antall dager. Jeg lar et brygg gjære seg helt ut, lar den stå 3 til 5 dager uten at SG endrer seg for så å kald kræsje den så jeg er sikker på at gjæra har ryddet opp etter festen.

Dette ølet har sikkert godt av lukket overføring og da er kald kræsj supert så ingenting tetter noen ledd i overføring :)

Og 5 grader er helt klart nok til å bunnfelle humla.
 
Hvordan sørger jeg for at O2 ikke kommer inn under coldcrash? Eneste måten er vel å tilføre et trykk. Men jeg har ikke et kjøleskap stort nok til en GF fermenter. Har du forslag til noe annet jeg kan gjøre? Det samme med lukket overføring. Jeg må vel bruke en gjæringstank med gass tilkobling for det også. Hva bør jeg gjøre nå? Utsette eller?
 
Hvordan sørger jeg for at O2 ikke kommer inn under coldcrash? Eneste måten er vel å tilføre et trykk. Men jeg har ikke et kjøleskap stort nok til en GF fermenter. Har du forslag til noe annet jeg kan gjøre? Det samme med lukket overføring. Jeg må vel bruke en gjæringstank med gass tilkobling for det også. Hva bør jeg gjøre nå? Utsette eller?
Altså væske krymper når temperaturen synker så bruker du en gjærlås vil karet få negativt trykk og trekke inn O2. Det er flere måter å løse det på, samme er det med lukket overføring.

Og nei, det fins løsninger for de fleste gjæringskar, selv vanlige bøtter, men naturlig nok er løsningene forskjellig. Om jeg skal kunne gi et mer konkret svar trenger jeg å vite hva du gjærer i og om du bruker fat?
 
ja, jeg hadde tenkt å gjære i plastbøtte, men har også en Grainfather fermenter. Tenker jeg kjøper denne, med et trykksett. Da løser jeg jo begge problemene, og jeg kan alltids sette den inn i et større kjøleskap jeg har til fat. https://www.bryggselv.no/kegland/105798/fermzilla-all-rounder-60l-gjæringstank-for-trykkgjæring Hvor mye trykk skal jeg bruke ? 1 bar?
Som sagt, det går helt fint å både unngå O2 under kald kræsj og gjøre lukket overføring fra en bøtte, om du ønsker det, men mulighetene er forskjellig ut fra utstyr.

Bruker du bøtte så må man mcgyver ting litt, du må finne en måte å fange CO2 på så du har nok til å kald kræsje. Jeg brukte en brødpose med klips. Jeg kuttet et lite hull i et hjørne av posen og teipet rundt gjærlås/blow off... Blei den helt full før gjæringa var over åpnet jeg en liten glipe i zippen, slapp ut litt CO2 og lukket den igjen.

Når gjæringa hadde avtatt og fått ryddet opp satt jeg den til kald kræsj, den CO2'en jeg hadde samlet i en 4 liters pose var nok til at vesken i 20 liter kunne krympe. Og da har du løst problemet med O2 under kald kræsj.

Lukket overføring fra bøtte til fat gjør du på denne måten.
Overforing.jpg

Jeg har ikke vært borti GF gjæringskar så der kan jeg ikke gi noen tips, men jeg bruker all rounder og det er lekende lett.

Om du gjærer under trykk eller ei, så er det bare å enten, la det bygge seg opp 1 bar trykk mot slutten av gjæringa, eller sette trykk fra soda eller annen CO2 tank før kald kræsj. "Ulempen" med all rounder er at du må ha CO2 for å flytte ølet over på fat.
 
Takk for tips. Lærte en god del om dette. Men velger å bla opp og heller betale litt for mer CO2 bruk. Men har du en anelse hvorfor Bryggselv skal ha 899 kr for 30 liter allrounder og hele 1600 kr for 27-literen??

Så på funksjonene og kan ikke se at den dyrere har flere muligheter enn den som nå er utsolgt? DEt er vel da bunnventilen til å samle opp gjær. Synes du det er verdt det, når jeg først skal kjøpe en slik?
 
Husk at trykksett ikke er inkludert når du kjøper all rounder, usikker på om det følger med 27L. Bryggselv tar 500 for det.
 
følger ikke med 27liter heller.
Da er jo prisdifferansen den samme. Hvis du bestiller over nett kan det jo være at en av de andre sjappene har all rounder på lager. Hvis du ikke ser for deg behov for bunnventil er valget ganske enkelt. Dumping av trub kan man oppnå med å overføre til et annet gjæringskar.
 
Takk for tips. Lærte en god del om dette. Men velger å bla opp og heller betale litt for mer CO2 bruk. Men har du en anelse hvorfor Bryggselv skal ha 899 kr for 30 liter allrounder og hele 1600 kr for 27-literen??

Så på funksjonene og kan ikke se at den dyrere har flere muligheter enn den som nå er utsolgt? DEt er vel da bunnventilen til å samle opp gjær. Synes du det er verdt det, når jeg først skal kjøpe en slik?
Nei jeg har ikke brukt for å høste gjær eller flushe tørrhumlingen min med CO2 så jeg har 30 liter all rounder med trykksett. Ølbrygging har inne, de har også trykksett enten med plastikk ball lock eller stål, men fortsatt billigere enn hos Bryggselv.


Såvidt jeg har forstått det er fermzillaen med gjærsamler mer stress å vaske i tillegg til at den tar voldsomt med plass. En annen kjekk ting med all rounderen er at man kan tilte hele greia når man tapper ølet over på fat og dermed få ut det meste av ølet.

Skal du trykksette den under gjæring trenger du også en spundingventil.
 
Kjøpte den pakken her når den var på litt hyggeligere tilbud, da får du det meste om du tenkte «splash the cash».

Frakten er dog temmelig dyr!

Når det er sagt, jeg cold crasher fint i Speidel-karet, tar av gjærlåsen og setter på skrukork etter andre tørrhumling, åpner såvidt korken et par ganger samme dag for å slippe ut CO2 (som med en bruskork), og lar den være tett imens jeg cold crasher.
 
Du får den samme pakken hos ølbrygging og kjøper du for 101 kroner så er det fri frakt :)

Se der ja, der har de fått ut fingern og fått ut samme pakke. Dette blir billigere enn mitt forslag om du kjøper noe du trenger/ikke trenger for 101,-

(min totalpris inkl frakt ble 1347,- når det var bedre tilbud hos olbrygging.no)
 
Se der ja, der har de fått ut fingern og fått ut samme pakke. Dette blir billigere enn mitt forslag om du kjøper noe du trenger/ikke trenger for 101,-

(min totalpris inkl frakt ble 1347,- når det var bedre tilbud hos olbrygging.no)
Hoff ja, ikke snakk, tror det var ca 1 uke etter at jeg kjøpte min all rounder at den kom på tilbud hos ølbrygging, menmen ingen fare når det gjelder denne hobbyen, kronene ruller ut uansett:p
 
Nei jeg har ikke brukt for å høste gjær eller flushe tørrhumlingen min med CO2 så jeg har 30 liter all rounder med trykksett. Ølbrygging har inne, de har også trykksett enten med plastikk ball lock eller stål, men fortsatt billigere enn hos Bryggselv.


Såvidt jeg har forstått det er fermzillaen med gjærsamler mer stress å vaske i tillegg til at den tar voldsomt med plass. En annen kjekk ting med all rounderen er at man kan tilte hele greia når man tapper ølet over på fat og dermed få ut det meste av ølet.

Skal du trykksette den under gjæring trenger du også en spundingventil.
Men hvordan tørrhumler du uten å tilføre O2 med allrounder?
 
Ja, da er det tid for å bruke dette første gang. Bør jeg nå kjøre trykkgjæring, eller skal jeg bruke gjærlås først og koble til trykklett og trykk først når jeg skal coldcrashe? Det blir jo da også tungvint om jeg må tømme ut CO2 for å tilsette tørrhumle, så dere tenkte vel uten trykk, tenker jeg? Så koble jeg til trykklett når jeg skal coldcrashe.
 
Tilbake
Topp