Ipa med smakstilsetning av kaffe

Skogvegen bryggeri skal herved prøve seg på nokko nytt øl. Eg tenkte at etter IPA #2 så har eg kontroll på framgangsmåten på basisen. Eg har faktisk lært masse om gjæring, skylling og tapping/karbonering etter dei to første rundane.
Vel, for å komme til sakens kjærne så lurer eg på eit par ting. Eg har tenkt å bruke kaffe, bør da kaffen kaldtrekkes over natta for å bli mindre bitter og når er det gunstig å tilsette kaffen?
Skal eg bruke grut eller den ferdige kaffen (veska)?
Eg tenkte i utgangspunktet å bruke gruten og ha den oppi vørteren ca 5 min før kokinga er ferdig.
Eg har null peiling på kor mykje eg skal ha oppi.
Bruke BIAB 27 l kjele...

Jeg har laget en dry stout med kaffe noen flere ganger. Denne ble jeg veldig fornøyd med.

Jeg har tilsatt 1 liter sterk presskanne kaffe i 19 liter ferdig øl.

Presset på vanlig måte. Kjølt litt ned og tilsatt i omstikkings karet.

Jeg har laget en dry stout med kaffe noen flere ganger. Denne ble jeg veldig fornøyd med.

Jeg har tilsatt 1 liter sterk presskanne kaffe i 19 liter ferdig øl.

Presset på vanlig måte. Kjølt litt ned og tilsatt i omstikkings karet.
Så da tolker eg det dithen at kaffe og sukkerlake først blandes inn etter gjæringa da. I omstikkingskaret om 2 veker altså. Null grunn til stress ma andre ord. Bør ein gå for spesielle typer kaffe, kanskje unngå typer som er veldig bitter? Eller spille ikkje det så stor rolle.
Ps; Eg er kaffenerd òg ;-)

Det er det jeg har gjort med mine brygg.

Hvordan kaffe kan jeg ikke uttale meg så mye om. Jeg har brukt nykvernet evergood.

Når jeg så kaffi tenkte jeg staut umiddelbart. Kaffi i IPA høres eksentrisk ut. Ville nok valgt en lite bitter kaffi, ja. Lykke til. Oppdater når du har fått smakt på dette brygget ;) spennende.

Tilbake
Topp