IPA med smakstilsetning

Vi er en gjen som tenker å lage en bringebær og en chili IPA og lurer litt på hvordan vi skal gjøre med tilsetning av smaker. Har lest så mye rart rundt omkring at jeg tenkte det var greiest å spør litt. Hver batch skal være på 25 liter så lurer på hvor mye chili og bringebær man skal bruke, hvordan vi skal behandle den før vi tilsetter, hvor lenge den skal være i ølet før tapping osv.... alle tips tas imot med takk :)

Eg har problemer med å tenke meg korleis bringebær og IPA vil passe sammen. Chili tenker eg ein må legge slik ein får varmen og ikkje ligg over humlen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Chili IPA kan bli helt topp det. Er du ute etter å bevare noe av aromaen til Chilien, så anbefales det å dynke chiliene i litt nøytral sprit for å desinfisere og så "tørr-chilie" med dette, og smake fortløpende på det til du har oppnådd ønsket styrke.

Frukt har jeg aldri brukt, men vet at det anbefales å bruke en purre og at det tilsettes etter stormgjæring i blant anna brewing classic styles.

Vi endte opp med å legge chili i lake av vodka over natta før vi tilsatte det i gjæringskaret etter stormgjæring.

Brukte frosne bringebær som vi tinte før vi heiv de oppi en humlepose og lar de kose seg i ølet en uke eller to tenker vi.

Tilbake
Topp