IR termometer

Roadrune

Norbrygg-medlem
Lurer på å skaffe meg et IR termometer hovedsaklig for brygging, men også til andre ting. Kan noen anbefale et?
Budsjett 1500,- men gjerne mindre om det ikke er mye mer nøyaktig ved høyere pris.
 
Jeg tror mitt er fra Kjell & Co eller Biltema. Jeg har aldri prøvd det på brygging og aldri kalibrert det, men det virker å være greit presist der jeg har prøvd det. Kostet vel mindre enn 1/10 av ditt budsjett.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hvordan skal du bruke det i brygging?

Tanken var å måle mesketemp, samt overflate på gjærstartere osv, men med tanke på dårlig respons her googlet jeg litt, og det ser ut som om det er en slags felles enighet om at IR funker dårlig til iallefall mesking.
Da muligens med unntak av de dyrere modellene som kan justeres etter overflate.
 
Tanken var å måle mesketemp, samt overflate på gjærstartere osv, men med tanke på dårlig respons her googlet jeg litt, og det ser ut som om det er en slags felles enighet om at IR funker dårlig til iallefall mesking.
Da muligens med unntak av de dyrere modellene som kan justeres etter overflate.
Tror det er greiere med et vanlig termometer ja, temperaturen ved overflate og nedi selve mesken har som regel noen grader avvik, selv med røring/resirkulering. Spørs vel hvis du hadde klart å få til en måling uansett med et vanlig IR-termometer. Til mesk og lignende er Thermapen en grei vinner synes jeg. Rask og nøyaktig.

For gjærstartere ville jeg heller bare hatt et termometer ved siden av, og brukt det som en ballpark. Noen rørere genererer "nok" varme til at de kan varme opp vørteren noe over ambient.
 
Tilbake
Topp