Irish Red, minus Red

Da var 20 liter Irish Red tappet på flaske og en ting som er helt klart er at rød er den ikke. Merkelig, ser mer ut som en meget pale Pale Ale.

Burde da blitt litt rødfarge av dette?
4,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 82,5 %
0,50 kg Carared (50,0 EBC) Grain 2 10,3 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (75,0 EBC) Grain 3 6,2 %
0,05 kg Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199,7 EBC) Grain 4 1,0 %
 
Jeg har brygget Irish Red noen ganger etter Jamil Zainasheff's oppskrift og den har aldri blitt rødlig, men halvmørk.
Ut fra den oppskriften du har brukt er det merkelig hvis den er lysere enn en vanlig Pale Ale, det skulle absolutt være nok mørk malt der til å gi den en del farge.
Har du blandet og kvernet selv?
 
Det hørtes veldig merkelig ut, at den er lys? Bare den ene prosenten med roast burde gitt den et tint mot rødlighet.
 
Det hele er veldig merkelig. Fikk ferdig knust malt, men CaraRed og Roasted måtte jeg veie ut selv da de kom i 1kg poser. Men der jo begrenset hvor mye jeg kan ha bommet på 500 og 50 gram?
 
Eller så har du kokt en ganske uren vørter og dratt med veldig mye kornmateriale og sett på slangen hva du har tappet.
 
Er ikke BIAB som regel veldig mye snusk i vørteren? Var iallefall en del som ikke var sukker da jeg drev med BIAB.
 
Er ikke BIAB som regel veldig mye snusk i vørteren? Var iallefall en del som ikke var sukker da jeg drev med BIAB.
Hvem er det du kaller snuskete!? :D
Kan hende det er slik men jeg kan ikke huske at denne vørteren var spesielt full av uting. Nå må det sies at da jeg skrev at den var lys som en pale PAle Ale så tok jeg kanskje litt i...men rød var den i hvert fall ikke.
 
Det er ikke alt man klarer å se ved et enkelt øyekast. Jeg vet ikke hvordan vørteren din ser ut, men etter at jeg gikk over fra BIAB til falskbunn så skjønte jeg det folk kaller for eplejuice. Du kan se bunnen helt fint gjennom en god mengde vørter. Det gjør vondt å hive oppi humle.

Uansett så skal det ekstremt dårlig konvertering til før vørteren blir såpass lys at du vil kalle det for en lys pale med den malten du brukte.
 
Det er ikke alt man klarer å se ved et enkelt øyekast. Jeg vet ikke hvordan vørteren din ser ut, men etter at jeg gikk over fra BIAB til falskbunn så skjønte jeg det folk kaller for eplejuice. Du kan se bunnen helt fint gjennom en god mengde vørter. Det gjør vondt å hive oppi humle.
Ja men her har den stått 2 uker til gjæring pluss 1 uke CC. Jaja, vi får se om 2 uker om det er drikkenes, Smaksløkene er jo fargeblinde.
 
Pale ale og Irish red overlapper jo hverandre når det gjelder farge - så at dette kan se ut som en litt mørk pa, er kanskje ikke urimelig? Du får vel ca. 13 SRM / 26 EBC her etter kalkulatoren, og det er ikke veldig mørkt - men likevel, en lys pale ale skulle det avgjort ikke bli.
Carared gir ikke nødvendigvis særlig mye rødfarge i den mengden der, og du har lite roasted, så at det ikke er noe særlig rødfarge, er ikke rart. Men vent til du ser den klar og ren i glass når den er blitt drikkeklar.

Til neste gang: Vil du ha skikkelig rødfarge, kan du bruke Red X fra Bestmalz, som er et rødt basismalt. Jeg brukte 40% i min siste Irish Red, som står og gjærer nå, og den blir i alle fall rød. (Du kan bruke 100% av det maltet.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp