Irish Red

Ok, da har jeg rydda og endra litt. Sånn blir det:

OG 1.048, FG 1.011, 4,8% ABV, 35 IBU. Meske på 67 +72 + utmesk. Gjære på 17 grader. 0,5 ts klorid og ditto sulfat i kok.

Malt til 24 liter ferdig øl (+ 2 liter startervørter)
4,5 kg Maris Otter
0,3 kg Carared
0,3 kg Dark Crystal
0,2 kg Roasted Barley
Humle

30 gr Target (8%) @ 60
40 gr Mt Hood (5%) @ 15
50 gr Mt Hood (5%) @ wp 15/68
Gjær
Nottingham
Hvilken Dark Crystal har du der? (Merke eller L/EBC?)

Hadde tenkt en oppskrift fra Brewing Classic Styles, men bytter den kanskje ut med din (dog kommer jeg til å gjære med 1318 og kjøre EKG).

Hvilken Dark Crystal har du der? (Merke eller L/EBC?)

Hadde tenkt en oppskrift fra Brewing Classic Styles, men bytter den kanskje ut med din (dog kommer jeg til å gjære med 1318 og kjøre EKG).

Det er denne: Dark Crystal Malt (250-300 EBC) 1KG kr 27

Bryggselv har slutta å føre det, dessverre. Jeg synes det er et veldig fint malt når du skal ha litt brent rosin/mørke frukter.

Et annet veldig godt malt i omtrent samme klasse er Simpson's Double Roasted Crystal (DRC), som du får på Strømmen Hjemmebrygg. Jeg opplever det som rundere/snillere, sjøl om det er en anelse mørkere. De er avgjort ikke like.

Bryggselv har erstatta Dark Crystal med dette, fra Crisp: Crisp Crystal malt 240 100g knust 250-290 EBC / 95-110 Lovibond - BryggSelv Det er sikkert også et godt malt, men jeg har ikke prøvd det.

Jeg må prøve å brygge denne igjen. Det siste forsøket blei ikke vellykka, men det var ikke oppskrifta si skyld. Jeg veit ikke helt hva som hendte. Men jeg kommer ikke til å bruke Nottingham denne gangen. Det blir nok Wyeast 1728 Scottish Ale (tilsvarende WLP 028), som jeg har gående nå, og som jeg så langt er veldig fornøyd med.

Jeg ville droppa wp, og bare kjørt en vanlig tilsetning mot slutten/ved kokeslutt. Jeg tror ikke edelhumler egner seg for hverken wp eller tørrhumling.

Oppskrifta i BCS er sikkert fin, den også. Den ser mørkere ut - og min er absolutt ikke lys; den gir nøyaktig samme farge som O'Hara's Irish Red, som jeg jo prøver å nærme meg så mye som mulig.

Sist redigert:
Jeg har Irish red som neste prosjekt. Brygg selv har vært tomme for WLP004 en stund, så jeg kjøpte inn WLP007. De som anbefales fra Whitelabs er 004, 005, 007, 028 og 041. Tror 007 er en anelse tørrere enn 028.

Lurer på å erstatte noe av MO-maltet med Chevallier. Noen som har testet det? Det skal være fyldigere og gi mer maltpreg enn MO.

Opplever meg litt som forbryteren som vender tilbake til åstedet. Veit det ikke er lurt, men så må jeg liksom:).

OG 1.048 (86% eff), FG 1.011 (77% utgj), 4,7% ABV, 25 IBU, 26 EBC. Meske på 67 + 72, gjære relativt kjølig. 50 ppm sulfat, 50 ppm klorid, 50 ppm kalsium. Har prøvd å gjøre oppskrifta så enkel som mulig. Dette skulle bli en IR på den relativt lette sida.

Malt til 33 liter før tapping
5,2 kg Muntons Pale Planet
0,4 kg Simpsons light crystal 105
0,2 kg Dark Crystal 275
0,1 kg Roasted Barley
Humle
60 gr Challenger @ 60
Gjær
Imperial A10 Darkness

Sist redigert:
Jeg har Irish red som neste prosjekt. Brygg selv har vært tomme for WLP004 en stund, så jeg kjøpte inn WLP007. De som anbefales fra Whitelabs er 004, 005, 007, 028 og 041. Tror 007 er en anelse tørrere enn 028.

Lurer på å erstatte noe av MO-maltet med Chevallier. Noen som har testet det? Det skal være fyldigere og gi mer maltpreg enn MO.
NM vinner med Irish red i fjor brukte mye Red X så jeg.

Fikk et innspill til brygging av Irish Red fra @Reinhard10 i denne posten. Jeg svarer her.

Irsk rød, ja - den hadde gjemt seg i et hjørne, så takk for at du lokka den ut. Som du ser av denne tråden har jeg til tider vært rimelig opptatt av stilen:). O'Hara's Irish Red var en favoritt. Den har jeg ikke sett på lenge. Jeg har prøvd å få til noe i likhet med den, så jeg får gå gjennom tråden her igjen.

Den du lenka til, ser ikke dum ut. Jeg likte denne beskrivelsen av stilen: "capable of bridging gaps between stout snobs and light lager lovers." Jeg stussa først litt over oppskrifta - til jeg innså at fargetallene på maltet var i Lovibond:). Da gikk det opp. Det mørke krystallmaltet er altså på 320 EBC. Det nærmeste jeg har til det, er Simpson's DRC, som er litt spsielt - men godt.

Hvor spesielt er egentlig Carared? Jeg har noe - men er redd det er temmelig gammelt. Så jeg burde vel hive det:(?

et mørke krystallmaltet er altså på 320 EBC
Jeg bruker Simpsons Dark Crystal som har en EBC på 267. Jeg forsøker å etterligne Irish Red fra Sullivan's Brewing Company som er litt Lysere og lettere enn O'Hara's så jeg tror Simpsons er et godt valg.
Hvor spesielt er egentlig Carared? Jeg har noe - men er redd det er temmelig gammelt. Så jeg burde vel hive det:(?
Jeg tror Carared er en viktig komponent. Den gir den røde fargen og bidrar til en fin maltaktig smak.

Jeg bruker Simpsons Dark Crystal som har en EBC på 267. Jeg forsøker å etterligne Irish Red fra Sullivan's Brewing Company som er litt Lysere og lettere enn O'Hara's så jeg tror Simpsons er et godt valg.

Jeg tror Carared er en viktig komponent. Den gir den røde fargen og bidrar til en fin maltaktig smak.
Jeg har Dark Crystal, også:). (Har visst altfor mye spesialmalt.)

Trur i og for seg at det rista bygget gir nok rødfarge, sjøl om Carared også bidrar. Maltsmaken det gir er det jeg er mest bekymra for å ikke få med.

Irish Red er vel egentlig en engelsk bitter med en dash rista bygg, virker det som. Oppskriftene på engelsk bitter er ofte veldig enkle, så om man fulgte den tradisjonen, kunne man la spesialmaltet reduseres til bare ett krystallmalt + litt rista brygg? Om man var moderat med mengdene, ville man da kanskje lande på noe i likhet med Smithwicks, som jeg husker som ganske bleikt - men godt, egentlig, så lenge man ikke forventer noe i likhet med O'Hara's?

BJCP lar fargetaket gå ved 28 EBC. Det må da være altfor lavt? De O'Hara's som referanseøl, og jeg ville gjette på at det ligger på 40 - eller kanskje til og med litt høyere? Norbrygg er bedre; de setter grensa ved 35 EBC. O'Hara's kaller det sjøl en "dark ale", mens Norbrygg har plassert Irish Red under lys ale. Problemet er kanskje at spennet er ganske stort fra lyse til mørke røde irer?

Sist redigert:
En kamerat begynte å prate med meg om irsk rød nå på lørdag da vi satt rundt middagsbordet. Han likte Kilkenny godt. Må vel gå an å få til noe bedre enn det på hjemmebryggeriet skulle jeg tro.
Jeg drikker gjerne Kilkenny - sjøl om du sikkert finner nedsettende omtale av den fra meg tidligere i denne tråden:). Men du kan sjølsagt dytte mer smak inn i en Irish Red enn den har. O'Hara's er den jeg da gjerne peker på.

De gir ikke ut oppskrifta, men det er et mørkt rubinrødt øl. De sier de bare bruker "a pinch" av rista bygg, og det skulle antyde at fargen ikke kommer bare fra den. Ellers sier de ikke så mye, men de bruker tilsynelatende noe hvetemalt; det er i alle fall lista opp ved sida av byggmalt under "allergener":). Krystallmalt må de nødvendigvis ha en del av. Det er lenge sida jeg har smakt det nå, men jeg husker det som ganske tørt, i alle fall med en "tørr finish". IBU er 25, og de bruker Mt Hood humle i ei sein tilsetning. Så bruker de sikkert noe annet som bitterhumle.

Jeg kommer helt sikkert til å brygge en irsk rød om ikke altfor lenge - og kanskje to; både en lysere og en mørk.

Med 2% rista bygg - mindre blir vel litt meningsløst? - av det skikkelig mørke slaget og 6% krystallmalt så vidt i overkant av 100 EBC, og resten pale ale malt, ender jeg på 24 EBC, og det kan være greit for den lysere varianten. 3% rista bygg, 6% Dark Crystal 270 EBC, 10% Carared og 81% Maris Otter gir deg akkurat 35 EBC. Disse to antyder vel sånn ca. hvor landet ligger.

Sullivans Red har en EBC på 25 og det er lysere enn O'Hara's, men jeg synes det er en mer lettdrikkelig øl.

Jeg tror kombinasjonen Carared og rista bygg gir Irish Red sin signatur. Den har en lav bitterhet på 25, men det ristete bygget hjelper med å gi en god balansere mellom maltsmak og bitterhet. Den signaturen er forskjellig fra engelsk bitter.

Smithwick Red som du nevner er mye søtere og lysere enn O'Hara's.

Så, tror du at jeg kan lure kameraten med å si at den her er en irsk rød?

Det kommer vel litt an på kameraten :). Jeg var innom polet på Gran i dag, og forsøkte meg som humorist med å spørre kassadama - som veit godt hvem jeg er - om hvor de hadde satt varene som var satt ned til halv pris pga. dato. Ei dame som nettopp holdt på å pakke ned det hu hadde handla, kikka opp og blei veldig interessert. De varene ville hu gjerne ta en kikk på:).

Signaturmaltet i en IR er vel det kølsvarte - black malt eller rista bygg. Det spesielle bittet fra sjøl bare litt av det, bør kameraten savne i den der. Men prøv:)!

Tilbake
Topp