Italiensk pils

Kryddertonene i edelhumlene får du fra oksidering av caryofyllene og humulene, og dette krever lengre koking, minst 20 minutter. Tviler på at du får noe ut av dip hopping. Derimot er det kanskje effektivt når det gjelder de florale tonene i humla.
Veldig godt poeng - ser du har brukt Perle på @ 30 min tidligere, og ser noen av de artiklene også har en tidlig tilsetning - så planlegger å gjøre det. Har noen små rester av Tettnager og Saphir jeg kan bruke som tørrhumle. Gleder meg allerede.
 
hehe - det var den jeg så på da jeg raska sammen humleskjemaet til den siste pilsen jeg brygga, for et par dager sida (53 liters batch):
30 gr Opal 9% @ 60 (Tar sjansen på at den funker greit som bitterhumle.)
50 gr Saphir 4% @ 60 (Visstnok også noe Narziss har anbefalt.)
70 gr Hallertauer Mittelfrüh 4,6% @ 30
35 gr Tradition 6,5% @ 30
30 gr Hallertauer Mittelfrüh 4,6% @ 5
50 gr Saaz 4% @ 5

Fikk mekka det til så det blei litt mindre rester i humlelageret :).

Jeg sliter med å få distinkt humlekarakter i pilsene mine, og må innrømme at jeg kjenner lite forskjell. Noe av det ferskeste jeg har, er to batcher med så å si identiske oppskrifter, der jeg har brukt henholdsvis Opal og Smaragd som ene-humler. (60+30+5, som er det jeg stort sett følger.) Det er kanskje en liten forskjell, men den er nesten umerkelig for meg, Så skal jeg være ærlig, trur jeg ikke Narziss kommer til å skape noen revolusjon i ølet mitt, heller. Men det var litt artig å prøve da jeg kom over dette skjemaet.

Jeg har smakt original italopils, og blei ikke slått i bakken av humlekarakteren der, heller. Veldig godt øl, bevares, men jeg klarte ikke å kjenne at det hadde mer humlekarakter enn annen god pils normalt har. En mulig konklusjon på det er jo at jeg er en dårlig smaker:).

Jeg har testa å brygge med bare bitterhumle, og brukte da Mittelfrüh. Meininga var å reindyrke krydderkarakteren. Men det ga heller ikke noe veldig spesielt resultat.

Italiensk pils handler jo mye om humlekarakter, og ikke bare om tørrhumling. Og så vidt jeg kan forstå, er det de florale tonene du kan vektlegge ekstra gjennom tørrhumling - eller altså diphopping - mens krydderet/urtene kommer fra tidlige tilsetninger.
 
Sist redigert:
@Kold Brygg du brygge noen Tyske IPA med bra humlekarakter - hvor mye g/l brukte du i de forskjellige tilsetningene? Mistenker at man kanskje må ta i litt.
Det var helt andre mengder ja.


Pils på speed kalte jeg den vel selv. Altfor bitter, med en treaktig og grønn smak, og for lite fruktig.
 
Tilbake
Topp