Italiensk pils

Faktisk ikke mine negler, da hadde jeg endelig hatt noe å skryte av. Emnet interesserer meg, er det ikke egentlig så enkelt som å splitte smakshumla til tørt halvt om halvt og se hvor man havner? Erfaringsmessig er det lite som skal til tørt på lagerøl før det blir ganske dominerende.
 
Har verken erfaring med Fairytale eller Ereclea før så har dårlig referanser der, men å legge til 5-10% Vienna er sikkert innafor
Caramunich ble valgt ut herifra(Tipopils) https://homebrewingdiy.beer/index.php/2021/07/06/deep-dive-on-brewing-italian-pilsners/

Eller mange gode forslag til humler. Regner med det blir Mittelfruh som bitterhumle og evt Saaz eller Tettnang.

Har brukt MJ gjør en del og aldri hatt noe problem med det, men W34/70 har vært flittig brukt og gjort en god jobb hver gang :)
Det som har funka bra for deg, er det jo ingen grunn til å slutte med:). Den vesle mengden med Caramunich vil jeg tru er mest for fargens skyld? 100% pilsenermalt blir jo veldig bleikt.

Ikke noe galt med Mittelfrüh som bitterhumle, men om det er et poeng å redusere mengden humle kan du jo vurdere noe med mer alfasyre. Jeg har gode erfaringer med Perle - og ikke minst med tsjekkiske Premiant. Og så har jeg stor tru på ei solid tilsetting @ 30 for å maksimere den gode kryddersmaken. Du trenger litt koketid - minimum 20 minutter - for å få ut den, i følge Scott Janish i The New Ipa.

Sakser dette utdraget fra artikkelen du lenker til. Vekta på pH trur jeg har veldig mye for seg: "From there, you’ll want to think about mash pH. According to Jeff Alworth, Agostino Arioli is obsessive about pH at every step of the brewing process, deeming it an essential part of achieving the flavorful profile of his pilsner, and he begins by targeting a 5.1 starting fermentation pH, adjusting the pH with acid as necessary at every pH check. You can get to the post-boil target of 5.1 pH by nailing a mash pH in the range of 5.2-5.4. I usually use acidulated malt to lower my pH, but lactic acid or phosphoric acid additions are fine for mash pH adjustment too." (Men NB; mi erfaring er at det ikke er så lett å få riktig pH til gjæring som det framstilles her.)
 
Sist redigert:
@Holmentoppen du lurte på hvilke kommersielle eksempel som fantes av Italiensk Pils. Lost Lager fra Brewdog ble nevnt. I tillegg til Bella Ciao! Fra Fjordfolk, her var det skepsisk til om denne var tørrhumlet og egentlig var en slags Peroni-klone.

Fjordfolk kan opplyse om at Bella Ciao! er tørrhumlet, uten å vite noe mer kan vi anta at denne er en italiensk pils.
 
Brygg i Oslo hadde for to uker siden en Italiensk Pils som #1 i linja si som var god.
Jeg brygget min La Linea for to år siden som trenger litt justering før den brygges på nytt
1689795646757.jpeg
 
Oslo Brewing Company har et øl som heter Tipo Pils. Fåes kjøpt på Meny, Gulating, etc.
Jeg lurer på om dip hopping kan være løsningen for Italo-pils og sånne humlede lagere som f.eks Brooklyn amber lager? Noen som har tenkt i samme baner? Synes disse er vanskelig å få til, selv med tørrhumling.
 
Jeg lurer på om dip hopping kan være løsningen for Italo-pils og sånne humlede lagere som f.eks Brooklyn amber lager? Noen som har tenkt i samme baner? Synes disse er vanskelig å få til, selv med tørrhumling.
Siden jeg selv har en italopils stående til gjæring og som nærmer seg tidspunkt for eventuell tørrhumling: Kan du utdype hva ditt problem har vært? @Finn Berger skrev i en tråd at han syntes hans forsøk på italopils var gode til å begynne med, men så tapte seg etter hvert.
 
Jeg lurer på om dip hopping kan være løsningen for Italo-pils og sånne humlede lagere som f.eks Brooklyn amber lager? Noen som har tenkt i samme baner? Synes disse er vanskelig å få til, selv med tørrhumling.
En løsning jeg kan tenker kan være verdt å prøve, er å fryse den dip-hoppa vørteren, og så bruke den som tørrhopping/kräusening.
 
Siden jeg selv har en italopils stående til gjæring og som nærmer seg tidspunkt for eventuell tørrhumling: Kan du utdype hva ditt problem har vært? @Finn Berger skrev i en tråd at han syntes hans forsøk på italopils var gode til å begynne med, men så tapte seg etter hvert.
Egentlig bare at det er for lite humlepreg fra edelhumler. Forrige Italopils ble god – og bedre etterhvert – men for lite humle til at den ble typeriktig. Samme med Brooklyn. Tap-versjonen av dette ølet er nydelig, mens boksutgaven (og egen produksjon) er lite å skryte av mht. humle. Tenkte å prøve dip hopping‚ og tror en av disse kunne vært et godt testobjekt.
 
Ble det en konklusjon her til slutt?

Vurderer denne

OG 1050
Pilsmalt
3% syremalt

Perle til 30 IBU
Perle 0,5 g/l @30
Perle 1 g/l diphop
Perle 2 g/l tørrhumle

34/70

Det skulle gi en pH på 5,3

Synspunkter?
 
Skal planlegge en italiensk pils nå - kjøpte en Svartberget italiensk pils i Åre i påsken og den var god. Prøvde på dip-hopping i sist tysk-aktige pils med Mittelfruh på 3 g/l men syns det ble litt lite av den krydrede smaken jeg gjerne vil ha. Ser Perle er foreslått her som sikkert er smart.

Har noen fler erfaringer og tips rundt dette i det siste?
 
Skal planlegge en italiensk pils nå - kjøpte en Svartberget italiensk pils i Åre i påsken og den var god. Prøvde på dip-hopping i sist tysk-aktige pils med Mittelfruh på 3 g/l men syns det ble litt lite av den krydrede smaken jeg gjerne vil ha. Ser Perle er foreslått her som sikkert er smart.

Har noen fler erfaringer og tips rundt dette i det siste?
Kryddertonene i edelhumlene får du fra oksidering av caryofyllene og humulene, og dette krever lengre koking, minst 20 minutter. Tviler på at du får noe ut av dip hopping. Derimot er det kanskje effektivt når det gjelder de florale tonene i humla.

@Kold Brygg Trur det må være disse 20 minuttene i kok du husker? Kilden min er forøvrig Scott Janish i The New IPA, de første sidene av kapittel 2.
 
Tilbake
Topp