ITC 310T

Det er ca min erfaring og med CC. Ca 12-18 timer forsåvidt hvis jeg husker rett. Spørs på kjøleskapet.
 
Noen som har forsøkt å installere en "thermowell" i vanlige plastbøtter? Tenkte på å Ali/ebaye meg en lang enog kjøre den gjennom lokket, lurer på om det hadde gitt meg bedre temperaturmålinger.
 
Ja, men ikke jeg. Husker ikke hvem her inne. Konklusjonen var at det var lite forskjell på ute og inne-temperatur. Men når det er sagt så vil jeg tro det er en forskjell der når det er under ramping. Men uansett så er det ikke så nøye, synes jeg. Har selv aldri brydd meg om det for hvis tempen utenpå bøtta er x grader så vil den bli det samme inni bøtta til syvende og sist. Dette er gjæring og ikke stegmesking.
 
Hva er å anbefale når det gjelder "varmekabel"? Ser at det er noen snasne, helt flate, kabler der ute..

Har en ICT310T på vei og går med planer om å få bedre kontroll på gjæringen (pluss at madammen slipper å irritere seg over gjøringsdunker som står rundt om i huset). Planen er kjøleskap, ICT319T og en varmekilde. Varmekabel rundt gjæringsbøtta virker fornuftig..
 
5M / 50W hvis det er snakk om 25L dunk.

Men, jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å progge ITC'en. Sitter med manualen foran meg hver gang men likevel så blir syklusen altfor kort. Vil den si END og opprettholde siste temperatur når syklusen er ferdig, eller vil den bare shutte ned? Bare flaks at jeg er i bryggeriet hver dag og måler og sjekker og fanger opp de ITC-blemmene.
 
Bruker ITC-310T og synes den fungerer kjempebra. Jeg har stilt den til en toleranse på +-0.3 grader, men den kan settes helt ned på +-0.1. Jeg vil ikke dette, fordi jeg ikke vil at kjøleskapet skal stå og gå i et sett.

Har lest at noen synes menyen er vanskelig, men da kan de ikke ha gidda lese bruksanvisninga. Jeg leste den første gangen og nå kan jeg prosedyra utenat. Forskjellen på 308 og 310 er at sistnevnte kan programmeres, men det er en ekstrameny man må aktivere. Gjør man ikke dette, så plager den funksjonen en aldri. De to store forskjellene på STC-1000 og ITC-30X er at førstnevnte kan settes opp til å rampe temperaturen. Sistnevne har fordelen av å være plug and play - tut og kjør!

Jeg eksperimenterte med et gjæringskar med vann den første uka. Jeg flyttet sensoren rundt om kring og prøvde forskjellige varmekilder. En frostvakt på 150w var overkill og det var aaaltfor mye restvarme i den når den slo av. Sjøl om frostvakta var av og kjøleskapet dura og gikk, så kunne den trekke temperaturen opp mer enn ønskelig. Når jeg bytta til Petit 25w varmeplate så fikk jeg stålkontroll. Sensoren er teipa midt på gjæringskaret med et stykke liggeunderlag for å isolere mot lufttemperaturen i gjæringsskapet. Det er tross alt vørteren man vil måle og ikke lufta. Varmeplata har jeg festa med borrelås stående på veggen, og jeg setter gjæringskaret helt inntil. Det står at man skal sette karet på plata, men jeg synes det høres ut som det kan bli temperaturforskjell mellom topp og bånn på vørter. Mulig effekten er for liten og at det blir jevn fordeling, men jeg fulgte et råd her på forumet og det har fungert kjempebra. Nå er mitt oppsett ekstra følsomt for restvarme ettersom jeg bare brygger 9-12 liter i slengen.

@Miguel: Blir frista til å sette et gjæringskar med vann på 20 grader i skapet, sette det på å kjøle til 4 grader og ta tia det tar på å komme tid og logge underveis. Så kan man snu og gjenta øvelsen tilbake til 20 grader. Kanskje man kan oppnå en akseptabel form for ramping med ITC-310T med bare tre programmerte trinn? Denne øvelsen må jo gjøres i hvert enkelt gjæringsskap ettersom det påvirkes av hvor bra kjøleskapet er, hvor store mengder man brygger osv.

Bruker nøyaktig samme oppsett med 310 og varmeplate fra Petit langs veggen i kjøleskapet. Funker helt knall.
 
Tilbake
Topp