Japansk øl, Kirin-Asahi Super Dry

OleP

 
Hei. Har noen erfaring eller oppskrift på disse? Ønsker lage en øl til Sushi og hva er vel ikke bedre enn deres eget øl??
 
Har ikke så mye å by på av informasjon, men såvidt jeg forstår bruker de en spesiell type sopp for å fullstendig omgjøre alt av stivelse til fermenterbare sukkerarter, derav navnet extra dry. med mindre jeg husker feil heter denne Aspergillus Oryzae, og finnes visstnok naturlig i/på ingefær, men har ikke peiling om du faktisk kan få brukt dette til din fordel.

Ellers kan den sikkert kjøpes en eller annen plass, men da jeg var ute på leting etter dette til en veldig "eksperimentell" oppskrift var det lite å finne.

Effekten kan sikkert emuleres ved å meske lavt og lenge for å gi beta-amylasen god anledning til å fungere, og kanskje det hadde vært en ide å kjøpe beta-amylase på flaske og tilsette direkte under fermenteringen for å tørke ølen ut enda mer.

Utover dette er jeg rimelig sikker på at jeg har lest at de bruker en god andel ris som adjunkt-stivelse, som vil gjøre kroppen lettere og tynne ut smaken, men hvor store mengder det er snakk om må du nesten finne ut en annen plass.
 
Tilbake
Topp