Jeg brygger ekstrakt, og er stolt av resultatet!

Du har eit meir profft bryggeoppsett enn eg har i mi allgrain-brygging. Sjølv har eg kun ein krabbekokar på 36 litar, ein meskepose og eit gjæringskar. Keeping it simple. Har lenge vurdert overgong til ekstrakt for å ytterlegare kutte ned på timane, i dag brukar eg 4 timar + kjøling, samt spare ein heil del vasking etter bryggeøkta. For ikkje å snakke om øvelsen som knyter seg til å kvitte seg med maltet. No har eg heldigvis ein bonde som tek i mot det han får, men det skal då leverast... Så om du har gode erfaringar med 15-litaren frå Bryggselv, trur eg snart eg tek steget over til ekstrakt for eindel standardbrygg.
 
Kjelen jeg har er en 18 liter fra Europris (fant den dessverre ikke på nettsiden) med denne kranen fra aliexpress. Veldig kjekt med hurtigkobling på kranen.
Borret hull med et stegbor fra bauhaus (forborret med 4mm). Det går opp til 20mm. Skulle nok vært 21mm hull, men fikk skrudd inn overgangen til kranen.

Har bare brygget to ganger på dette oppsettet, men jeg er veldig fornøyd. Det er ikke så mye mer vasking enn det er med brygging med et ekstraktsett.
Det tar litt tid å varme opp vann på min platetopp. Den største platen er 2400w, med en boostfunksjon til 3000w som man bare kan bruke de 10 første minuttene. For å holde kok uten lokk må jeg sette kjelen mellom den største platen og den innenfor. Da går det greit å koke med maks (9) på den store platen og 7 på den lille.

Det tar ca 3 timer for meg å brygge fra oppvarming til ferdig vørter i gjæringskar. Kjøling tar bare 10 min med den kjøleren jeg har laget.

Denne infoen er sikkert ikke like interessant for alle, men det er sånn info jeg har lett etter nå i det siste. Så jeg håper dette kan hjelpe for andre som er nybegynnere :)
 
Er det egentlig et problem å brygge fra en ferdig pakke fra f.eks Coopers eller Europris? Hvis du skal ha en typeriktig øl for en konkurranse så ja, da er det et problem hvis det ikke smaker helt likt som det man prøver å etterligne.
Tror ikke du skal tenke mye på at du brygger med ekstrakt, det er det jo overhodet ikke noe problem med !?! Det er så vidt meg bekjent bryggere som har vunnet NM med ekstraktbrygg!

Du kan brygge typeriktig med ekstrakt om du vil, eller bare brygge det du har tro på selv.

Så svaret på spørsmålet om det er plass til en ekstraktbrygger, vil være et definitivt JA!

Det eneste jeg ville vurdert med ferdig pakker var evt. å bytte ut gjæren om du var usikker på dato. Du får selvsagt også mer kontroll om du bruker uhumlet ekstrakt og legger til humle i løpet av kok/etter kok selv.

Lykke til, og ha gode bryggedager!
 
Har alltid byttet ut gjæren. (Om noen vil teste coopers gjær så har jeg noen pakker i kjøleskapet ;))
Gjærer i kjøleskap med stc1000, så har kontroll på temperatur.

Som sagt så har jeg nå begynt å teste litt forskjellig humle. Gleder meg til å smake om noen uker!
 
Tja, øl blir det.
Og når man koker med humle så er det iallefall ett skritt nærmere brygging ;)
 
Tilbake
Topp