Jockeybox-aktig greie for enda kaldere kjølevann?

Er det noen som har har noen gode innspill på dette? Er det verdt å lage en liten jockeybox man kan dytte kjølevannet gjennom siste del av kjøling nå på sommeren?

Ser for meg bare en kjøleboks fylt med is, med hageslange-kveil i, som jeg kobler på kjølevannet helt til slutt når jeg skal ha de siste tre-fire-fem gradene ned på en lager om sommeren. Er det nok med en 34L type BT-kjøleboks ganske full med is? Å bytte is er helt uaktuelt, men tror ikke det burde være nødvendig hvis vannet holder ca 8c.

Idag nådde jeg 8.5C, fermenterer på 8c som regel, men vil gjerne ha det litt etter min egen tvangstankebok, at man starter lavere enn gjæringstemp..

Er jo ikke lange stunden du skal bruke det så en murer stamp burde gjøre samme nytte...Tilsett vann og salt sammen med isen så får du ned tempen. på kjølevannet enda mer..Ville brukt en meter og 3 med kobber røre oppi stampen..

Vi testet ut å fylle en 120 liter vv tank med vann og putta den i et kjøleskap,brukte dette vannet(4 grader) i slutten til å kjøle med.. fungerte fint det..

Spesifikk varmekapasitet for vann er ca 4,2 kJ/kgK. Smeltevarme for is er ca 334 kJ/kg. Dette betyr at teoretisk sett så krever 1 kg is nok smeltevarme til å kjøle 1 l vann ca 80 grader. Smeltevarmen fra 12,5 g med is vil være nok til å kjøle 1 l vann med 1 grad. Det vil si at dersom du vil kjøle 30 l med 5 grader så kreves smeltevarmen fra 12,5 * 30 * 5= 1900 g med is.
Dette regnestykket er kanskje ikke helt relevant i forhold til systemet du foreslår, men det illustrerer hvor mye energi smelting av is krever. Nå er jeg ikke ganske oppdatert på hvor store volum du opererer med i bryggingen, men jeg er ganske trygg på at ismengden du foreslår er mer enn nok til formålet ditt. Eneste problemet er nok å få til effektive nok varmeoverganger, og der synes jeg forslagene til TazzaT virker glimrende.

Sist redigert:
Mest effektiv varmeoverføring får du uten varmeveksler i isbadet, dvs, du har en pumpe som resirkulerer isvann gjennom vørterkjøleren og returvannet tilbake til isbadet.

Selv bruker jeg denne metoden for å knipe de siste fem-seks gradene etter å ha kjølt ned på vanlig måte med springvann. Kopler deretter fra springvannet og setter på resirkulering gjennom isbadet .
Det går ikke så mye is med da, regnestykket over illustrerer jo dette. Har fryst ned tre-fire liter is i isbokser og slenger i noen fryseelementer, da duger det for min 25L batch.

Når jeg brygger lagere nå om sommeren, tapper jeg på gjærkaret når vørter er ca 12-14 grader og tar de siste gradene i gjærskapet. Det går dog godt ned på -siden.

Det er ikke uvanlig, spess. i USA, og starte lagergjæring 'høyt' og dra den ned til ønsket gjæringstemperatur i slutten av vekstfasen. Det blir jo øl av det også.
Selv drar jeg den så mye ned jeg klarer og tar resten i kjøleskapet
Vurderer nå sirkulering av isvann fra (rengjort) meskekjele til motstrømskjøler de siste gradene. Har jo alt utstyret liggende...
Bruker da denne som jeg har skrevet om tidligere
85c9d0fdbdda4217b0cbc508874fb9e3.jpg

https://forum.norbrygg.no/threads/verdens-enkleste-diy.31297/

Høres det ut som en ide å ta en liten spiralkjøler som settes i en 10 liters bøtte og fryses til is..?
Med hurtigkoblinger på denne kan den settes mellom vannkilde og vørter på et øyeblikk - og når du er ferdig kan den settes tilbake i frysen og være klar til neste gang...
Må prøves... :)

• Like
Reaksjoner: Mc.
Høres det ut som en ide å ta en liten spiralkjøler som settes i en 10 liters bøtte og fryses til is..?
For science...
Pass på å blåse spiralkjøleren tom.
Er redd det er bedre med knust is. Det vil hurtig bli dannet en varm buffer mellom is og rør som du ikke får sirkulert
Isbiter og salt med røresleiv er mitt beste tips.
Lag en test og rapporter :)

For science...
Pass på å blåse spiralkjøleren tom.
Er redd det er bedre med knust is. Det vil hurtig bli dannet en varm buffer mellom is og rør som du ikke får sirkulert
Isbiter og salt med røresleiv er mitt beste tips.
Lag en test og rapporter :)

Tom kjøler er nok en fordel jah... :)

Jeg tenkte å gjøre dette griseenkelt først, er trangt om plasse i kjelleren.. Jeg dropper fryseboks og bruker en av vannbøttene, og legger en stump med hageslange oppi der, og ruter kjølevannet gjennom denne med lavtere trykk ut av krana. Det er ikke mange gradene der er snakk om. Jeg kom ned til 8C her for noen få dager siden, men det tar bare litt tid.

Sist redigert:
Tilbake
Topp