John Guest

Kan John Guest hurtigkoblinger brukes på co2?
Har lagd meg en fordeler slik at jeg kan karbonere flere fat samtidig og brukte John Guest hurtigkoblinger og etter et døgn var co2flaska mi tom igjen :(
Har i dag gått over alle koblinger og hatt på gjengetape på alle skrukoblinger selv om det er messing og pakning og skiftet ut slangeklemmene, så nå håper jeg alt er tett...

slike "stapp inn så er det i orden" koblinger er avhengig av et vist trykk for å holde tett...
jeg ville nok ikke brukt dem på et co2-anlegg. De er sannsynligvis tette hvis du guffer på trykk først, men da må det gjøres hver gang.
På gass er nok skrukoblinger å foretrekke tenker jeg.

magne1972 skrev:
slike "stapp inn så er det i orden" koblinger er avhengig av et vist trykk for å holde tett...
jeg ville nok ikke brukt dem på et CO₂-anlegg. De er sannsynligvis tette hvis du guffer på trykk først, men da må det gjøres hver gang.
På gass er nok skrukoblinger å foretrekke tenker jeg.
Jeg tror ikke at det er en mekanisme i john guest koblingene som gjør at o-ringen tetter bedre under trykk?

Vi brukte sånne koblinger i diverse vannsystemer til autoclaver, og da hjalp det å trykksette dem for å tette skikkelig.
vet ikke om du blåser slangen skikkelig ut mot ringen, eller om trykket hjelper på andre måter, men det hjelper.....
her er en forklaring på koblingene..
http://www.waterfiltersonline.com/john-guest-installation.asp

Ser ut til at det kan være utvidelse som gjør at det tetter bedre ja. Det er vel enda mer aktuelt med slange enn med rør også.

hvis du har satt dem på og de holder tett så holder de jo tett.. :) Hvis slangen eller røret er stort nok til at det gir bra med motstand for å få det gjennom o-ringen inni koblingen skal du ikke se bort fra at det går greit.

Vet ikke om det holder tett, og det vil ikke bli testet ut i helga da jeg tror det blir vanskelig å få fylt co2flaska nå ;)
Dessuten så skal jeg til brutter med et fat Irish Stout til bursdagen hans i morgen og vil helst ikke være tom for co2!

Bruker du pex rør og John Guest  er det bare å dure på, jeg har ikke problemer med dem, så lenge det ikke er sprukne koblinger.

Oddvar Demmo skrev:
Bruker du pex rør og John Guest  er det bare å dure på, jeg har ikke problemer med dem, så lenge det ikke er sprukne koblinger.

Slangen jeg bruker er fra Petit Slange Varenummer: 7311 (rør-plast 3/8") 6,7x9,5 mm. og varenummer: 7320 Hurtigkobling til slange (rør) 3/8 - 3/8.

Jeg blir litt usukker når det står slange/rør, enten er det et rør eller så er det en slange, antar det her er snakk om pex rør med dimensjonen 3/8, siden det er et rør er det da snakk om ytterdiameter, rør oppgies med ytterdiameter i motstning til slange som oppgies med innerdiameter.
Disse rørene vil hvis de knekkes få en varig knekk i motsetning til en slange som  vil bli helt normal når den rettes ut igjen.
Disse rørene er stive nok og kan trykkes rett inn i en JG kobling og vil hvis røret og koblingen er iorden bli tett med en gang.
Slange har jeg kun brukt til imidlertidig bruk og kan ikke si annet enn at det var tett da.
Hvor stor flaske har du ?
Hvor mye øl skal evt. karboneres ?

Jeg spør fordi den forriege med lekasjeproblemer jeg svaret hadde ukarbonert øl i fatet og dermed gikk Co2en med til karbonering og ikke lekasje.

Ukarbonert Øl på Cornelius 19L fat ja, 2KGs co2 flaske som er fylt for noen få dager siden. Men jeg mistenkte den ene rørklemma for ikke å tette godt nok rundt røret. For det er nok rør, det er ganske hardt og om det knekker så forblir det knekk på det.

Skal gjøre et forsøk etter helga igjen for da kan jeg fort få fylt opp co2 flaska om den går tom.

Supertørst skrev:
Ukarbonert Øl på Cornelius 19L fat ja, 2KGs CO₂ flaske som er fylt for noen få dager siden. Men jeg mistenkte den ene rørklemma for ikke å tette godt nok rundt røret. For det er nok rør, det er ganske hardt og om det knekker så forblir det knekk på det.

Skal gjøre et forsøk etter helga igjen for da kan jeg fort få fylt opp CO₂ flaska om den går tom.

du kan sikkert forsøke med litt såpevann på skjøtene for å se om de er tette også.

Jeg kjøpte en partytap med skumdemp fra Petit, og den har John Guest koblinger, jeg demonterte dette for vask, og etterpå ble det litt fikkel for å få det tett igjen.
Hvis slange/rørene som Petit selger er slike harde for bruk til John Guest så burde det vært skrevet istedet for å ha info om størrelser i millimeter, siden John Guest koblingene der er oppført i tommer, da hadde man vist hva som går til hva. Har kjøpt et par ekstrakoblinger for å teste, men ikke kjøpt slangene siden jeg ikke vet om de var laget til dette.

Supertørst skrev:
Ukarbonert Øl på Cornelius 19L fat ja, 2KGs CO₂ flaske som er fylt for noen få dager siden. Men jeg mistenkte den ene rørklemma for ikke å tette godt nok rundt røret. For det er nok rør, det er ganske hardt og om det knekker så forblir det knekk på det.

Skal gjøre et forsøk etter helga igjen for da kan jeg fort få fylt opp CO₂ flaska om den går tom.

2 kg. skulle holde til noen fat.
Pexrør trerv jeg på alle mine koblinger uten slangeklemme og det går bra så lurer på om det er klemmen som lager lekasje, det er ikke alle klemmer som er egnet, de som er egnet er den rustfrie typen og de Petit selger som du må bruke tang på, diee bruker jeg seff. på permanente systemer.
Så er det fatene, brukte kan jo lekke uten at du finner det ut før du bruker lekasjetester eller dykker dem ned i badekaret.
Nye rør og JG lekker neppe.

Hvis du tar av hurtigkoblingen til fatet. Setter trykk på slangen, feks. 1 bar. Og så skrur igjen CO₂-flaska så kan du lese av trykket som er i slangen på arbeidsmanometeret. Hvis trykket faller har du en lekkasje i slangeklemme e.l. Hvis den holder trykket over natta for eksempel så er det eventuelt lekkasje et annet sted. Mest sannsynlig fra fatet.

Bjarte H skrev:
Hvis du tar av hurtikoblingen til fatet. Setter trykk på slangen, feks. 1 bar. Og så skrur igjen CO₂-flaska så kan du lese av trykket som er i slangen på arbeidsmanometeret. Hvis trykket faller har du en lekkasje i slangeklemme e.l. Hvis den holder trykket over natta for eksempel så er det eventuelt lekkasje et annet sted. Mest sannsynlig fra fatet.

:)
Lurt å eliminere ja.
:)

Oddvar Demmo skrev:
Supertørst skrev:

2 kg. skulle holde til noen fat.
Pexrør trerv jeg på alle mine koblinger uten slangeklemme og det går bra så lurer på om det er klemmen som lager lekasje, det er ikke alle klemmer som er egnet, de som er egnet er den rustfrie typen og de Petit selger som du må bruke tang på, diee bruker jeg seff. på permanente systemer.
Så er det fatene, brukte kan jo lekke uten at du finner det ut før du bruker lekasjetester eller dykker dem ned i badekaret.
Nye rør og JG lekker neppe.

Fatene er selvfølgelig brukte, men ovehalte. jeg kjøpte dem her på senvinteren på felleskjøp i Trøndelag.
co2 flaska kjøpte jeg ny for 2-3mnd siden så alt skal være OK, blir nok mere og mere sikker på at en slangeklemme som ikke var helt god, tror jeg klarte å snurre litt på røret på koblinga selv om klemma var skrudd helt sammen. Men har skaffa meg nye rustfrie nå og alt sitter som støpt.

Skal prøve med med Bjarte H sitt forslag når co2 flaske og tappeutstyr er tilbake fra 60årslag til brutter i kveld, men først skal det vel tømmes et fat med Irish Stout sammens med noen kg gravlaks  :ilike:

neslekkim skrev:
Gravlaks og stout??? hm.. :)
Må få høre hvordan det passet..

Det er kjempegodt!

Vi hadde en prøvemiddag på søndag og det fungerte som bare det  :skitbra:
Vi har også prøvd stout med ost og kjeks, vel jeg gjorde, dragen hadde rødt i glasset. Scmakte gått ;)

Tilbake
Topp