Jomfru i nød (litt ihvertfall)

RolfK

 
Hei! Long story short, jeg skal prøve meg på mitt første brygg, sannsynligvis blir det bryggedag nå til helgen. :)

Den siste uken har jeg lest masse på nettet og sett videoer på youtube, og føler at jeg nå skjønner prosessen brukbart godt. Jeg tenker å starte enkelt, med utgangspunkt i et ølsett, men med modifikasjoner.

Jeg skriver vel dette mest for å be om bekreftelse/avkreftelse på at jeg har noe fornuftig i tankene, pluss at jeg har noen spørsmål.

Planen er, naturligvis, å først rense, vaske og sanitere og sterilisere. Jeg kjøpte en rens som heter Vendor VWP. Utifra advarselen på boksen tar den livet av det meste av flora og fauna i mitt nærmiljø, forhåpentligvis mest på mikronivå ;), og jeg har skjønt at ALT som skal være i nærheten av kontakt med ølet/vørteren skal være så sterilt som mulig. So far, so good.

Her kan jeg forsåvidt nevne at jeg jobber på et sykehus og har tilgang til å få (små mengder) (sterile) ting som sprøyter, nåler, prøveglass etc. Kan noe sånt være nyttig til ølbrygging? F.eks. hvis jeg skal stikke termometeret i brygget for å sjekke, er det nok å gni termometeret godt med alkotip (små sterile "pads" med sterk alkohol man bruker f.eks. på huden når man tar blodprøver)?? Hvordan er det generelt å bruke desinfiserende alkohol på utstyr når man brygger? Bør det av en eller annen grunn unngås?

Videre er planen å brygge med følgende ingredienser som jeg har kjøpt:

1 kg Brewferm Amber spraymalt (18 ebc) (tilsvarer 1,6 kg barley malt)
1,5 kg Geordie Scottish Export maltekstrakt
Safale S-04 gjær
Vann

Kan dette bli noe fornuftig? Ingrediensene er kjøpt stort sett fordi det var de jeg fant til salgs her i Trondheim som jeg tror vil passe sammen, og fordi jeg ikke har tålmodighet akkurat nå til å bestille ting fra andre steder i landet/verden ;D Såvidt jeg skjønner vil de kunne passe sammen, så det blir spennende å se hva resultatet blir!

Et spørsmål: Jeg bor i en liten, litt trang leilighet. Hvor er det best å sette gjærdunken? Jeg har to gode alternativer: 1) Stua, som ligger ganske jevnt på 20 grader. 2) Under kjøkkenbenken, der er temperaturen ganske stabil på 18-19 grader, men den vingler litt. Er det stabil temperatur som er det viktigste? Det mest praktiske ville vært skapet på kjøkkenet, for da er hele gjæringsdunken ute av veien, men jeg takler fint å ha den på stua også hvis det er best.

Og videre - jeg er på et stramt budsjett, så jeg tror ikke jeg skal kjøpe en secondary fermenter enda, men satse på å tappe rett på flaske når gjæringen er ferdig. vil jeg måtte tappe fra der gjæringstanken står, eller kan den flyttes når gjæringen er ferdig? Hvis den ikke kan flyttes, så må jeg vel sette den litt høyt, slik at jeg får til å tappe på flasker når den tid kommer.... Akkurat denne delen skjønner jeg ikke så godt enda, men det kommer seg vel så snart jeg får prøvd meg!

Jeg tror det var alt - tusen takk for alle mulige svar og enda mer takk for et supert forum!!! Odin vet hvordan de klarte å brygge øl i gamle dager når de ikke hadde internett!... ;)
 
Alle tips og råd tas imot med takk! Jeg har også kjøpt en Coopers Brewing Yeast, fordi den var billig, men antar den er dårligere/mindre egnet enn Safale?

Jeg tenker å følge denne guiden ganske rett frem:
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1449
Vil det være fornuftiig å tilsette noe humle i løpet av prosessen? Når, i så fall, og hvilken humle? Jeg aner ikke hva slags brygg dette vil bli, men håpet er noe litt mørkt og fyldig, men kanskje ikke så mye mer enn det..?

Er som sagt meget ny i feltet og setter stor pris på tips, råd og andre kommentarer! :)
 
Du må ha i noe humle i ølet ditt, hvis ikke blir det maltsaft og det er ikke spesielt godt :) Det ser ut til å være humle i maltekstrakten din så da trenger du ikke stresse med det i første omgang. Mitt første brygg var humlet ekstrakt og det fungerte veldig bra :) Enkelt og greit og lite stress første gangen

Det rådende paradigmet er at temperaturen under gjæringen skal være stabil og hvis den endres skal det bli varmere. Det er heller ikke noe poeng å ha dunken stående på benken for å slippe å flytte den gjæren ligger stabilt og fint i bunnen av dunken om ca 14 dager. Det kan lønne seg å hoste opp en hundrelapp til en ny bøtte siden tilsetningen av sukker for karbonering er enklest å gjøre i bøtte. Da får du også dekantert av litt gjær. Alternativet er å tilsette sukkerlake fra en sprøyte som også fungerer, men det er verdt hundrelappen i spart frusterasjon :)
 
Jepp, det er humle i ekstrakten. Jeg tenkte å evt tilsette mer for ekstra smak, men det er jo ikke nødvendig.

Takk for info om gjæren, det gir mening :) Kommer til å kjøpe ei ekstra bøtte ja, kanskje det hadde vært like så greit å bare gjøre det nå med en gang. Det er jo ikke store investeringen (124 kr!).
 
Hei! Det kan være noe for mye med den amber ekstrakten. Har prøvd noe lignende selv og det ble litt for mye restsødme i ølet,men det kan også ha noe med at jeg ikke helt behersket gjæren helt. brukte da safale us 05.

Kanskje noen andre vet noe mere?

Ville personlig byttet ut noe av amber malten med lys malt.

Kennneth
 
Å ha i mer humle på slump er litt dodgy :) Ingen vits å "fix things broken" hvis du ikke vet hva du gjør. Det blir litt som å salte fjorlanden før du vet hva den smaker :p Jeg kan garantere deg at bøtta kommer til å være verdt hundrelappen :)

Nå du er hekta på brygging ( :) ) så kan du bruke beercalc.dk til å beregne oppskrifter og jeg vil anbefale å bruke howtobrew.com som referanse for alle tekniske ting. Jeg hadde også bestillt brewing classical styles for å ha noen oppskrifter å starte fra.

Enig med siste at amber kanskje ikke er den beste løsningen, tror jeg ville gått for lys. Har ikke brukt amber, men mørk og det ble ikke sååå bra :)

Lykke til :)
 
Jeg ville vurdert gjæring på soverommet, eller andre eventuelt kjølige rom, da gjæringsprosessen fører temperaturen opp noen grader, og spesielt de første dagene av gjæringa vil du ikke at den skal holde mer enn 20°C, for å unngå høyverdige alkoholer (skallebank og løsemiddelaktige) og utpreget esterproduksjon (fruktighet).

Ola fra Petit Agentur kjører til Trondheim på søndag, og bringer da varer fraktfritt.
Ring og bestill godsaker. :)

Tidvis bruker jeg 10ml sprøyter til dosering av sukkerlake, hvis jeg skal flaske kun noen få flasker, og ikke bruker karboneringsdrops.
Desinfisering av termometer med alkotip høres greit ut.
Sekundærgjæring er unødvendig, men som du har fått tips om, er det kjekt med et ekstra gjæringskar til omstikking ved flasking.

Jeg har ikke særlig erfaring innenfor ekstraktbrygging, men her er et par podcaster som tar for seg metoder å lage godt ekstraktøl på:

Basic Brewing Radio: October 10, 2007 - 15-minute Amarillo Ale (Scroll deg nedover) - http://www.basicbrewing.com/index.php?page=video
Smakte et flott India Pale Ale/American Pale Ale i fjor, som var laget på dette viset, bare med Cascade. Denne bryggeren har også minimalt med plass, og brygger 10 liters brygg.

Brew Strong: "Brew in a bag" - http://thebrewingnetwork.com/shows/670
 
OK, takker for svar!
Skal sjekke de podkastene, Lars!

Tror kanskje jeg prøver med Amber likevel, så får vi se hva det blir! Tålmodigheten renner ut, hehe.. Vel, jeg kan jo få tak i noe lys spraymalt i morra, og bruke amber'n til noe annet i fremtiden. Men hva er det verste som kan skje hvis jeg bruker amber? At det blir for søtt?

Akkurat sammensetting av oppskrifter skjønner jeg heller ikke helt enda, må vel lese mer på howtobrew! Eller også kjøpe boka. Så ja, dette brygget er planlagt i stor grad etter måfå-metoden, men innslag av håp og intuisjon. Eller sagt med smileys:  :laugh: :biersmile: :bank2:

Tror nok jeg vil skjønne mer straks jeg har prøvd ut teorien i praksis, samt lest mer teori!

Har også vurdert å eksperimentere mer på mindre skala, f.eks. 10 liter, som i den podkasten Lars linket til. Hm, tilbake til tenkeboksen en liten stund!
 
Tenkte etterpå at "brew in a bag" ikke er ekstraktbrygging, men det er uansett en bryggemetode hvor man trenger lite utstyr og plass.

Skal du kjøpe 1 bok, ville jeg kjøpt Brewing Classic Styles (fra f.eks Amazon.com), der har du 80 vinneroppskrifter + kort og god praktisk innføring i hvordan du brygger dem. Alle oppskriftene kommer både for ekstraktbrygging (m/spesialmalt) og for maltbrygging.
 
Takk for tipset om basicbrewing.com - supre videoer og utrolig vittige fyrer  :laugh:
Lærerikt også!

Sjekket på vinråstoff i dag, og de hadde ikke lys spraymalt, så jeg lurer på å bare brygge med Geordie Scottish Export og amber spraymalt, og se hva som skjer, evt bytte ut en del av spraymalten med demerara rørsukker. Høres det fornuftig ut? Hvor galt kan det gå? I verste fall har jeg kastet 300 kr ut vinduet, men blitt en erfaring rikere ;) Skal uansett ringe Petit og bestille noe snacks nå som jeg har sett en del av Basic Brewing - kult at man så lett kan lage små batcher for å teste ut oppskrifter etc.! Ekstraktbrygging med spesialmalt er også veeeeeldig fristende! Må kanskje investere i en større kasserolle først, min største er bare 6 liter.

En ting til, hvis noen leser dette: hvor mye lukter det av en gjæringsdunk? Har en fin plass nederst i det ene klesskapet mitt, hvor temperaturen ligger rundt 16-17 grader (og medregnet temperaturøkningen som gjæra forårsaker burde det vel bli ganske bra?) - men det ville være kjipt å gå rundt og bokstavelig talt lukte som et bryggeri!!?

Og til slutt, kanskje et ekstremt dumt spørsmål, men jeg spør likevel: Bør jeg desinfisere kjøkkenkrana? Kan det sitte bakterier oppi der som slenger seg på når jeg tapper vann? Jeg tenker å bruke denne metoden til brygging: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1449  og litt denne: http://www.winesathome.co.uk/forum/showthread.php?t=2293   og da må man jo fylle gjæringskaret med kaldt vann når vørtern er på plass. Går det da bra å tappe vannet rett fra springen og i et desinfisert kar (kasserolle e.l.) og deretter tømme det videre i gjæringskaret med vørter? Håper dere skjønner hva jeg mener og at noen kan svare :) Såvidt jeg har skjønt kan man gjøre det på denne måten, men vil være helt sikker på at hvis brygget blir ræva så var det oppskriften, ikke dårlig hygiene :)
 
Amber maltekstrakt inneholder nok både ambermalt og pale malt (kanskje flere), og vil sikkert gi god smak, men ikke gjære like godt ut som lys maltekstrakt.

Du trenger ikke desinfisere kjøkkenkrana.

Det lukter litt, men ikke mye av gjæringa, det varierer også for ulike øl. Så hvis du har mulighet til å sette gjæringskaret utenfor, ville jeg gjort det. Det vil også gjøre at lufta sirkulerer så skapet ikke blir en isolasjonsboks. Høres uansett ut som en bedre temperatur! :)
 
Det lukter stort sett bare under stormgjæringen som bare varer et par dager og så lenge du ikke putter i tørrhumle under stormgjæringen er det ikke sjenerende lukt (prøvd og skal ikke gjøres igjen ) :)

Skal du ha en stor gryte kan denne anbefales: http://www.ingebrethsen.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=452855&b_kid=187011
 
Vel, nå er det gjort! Mitt første brygg! :)

Håper jeg var nøye nok med renslighet, tror jeg var det. Eneste mulige feil var når jeg rørte i gjæringskaret med røreskjea som hadde ligget på (den steriliserte) kjøkkenbenken en stund etter å ha vært brukt i koking. Men jeg tror det går bra?! Hadde planlagt å gå over den med alkotip en ekstra gang før jeg rørte, men glemte det :( Hvor mye/lite skal egentlig til før man ødelegger et brygg pga dårlig hygiene? Vasket hendene mine ofte gjennom hele prosessen med hånddesinfiseringsmiddel (antibac jeg fikk på sykehuset, etanolbasert).


Anywho, det jeg gjorde var:

Steriliserte/vasket alt som skulle brukes, inklusiv boksåpner til den flytende malt-/humleekstrakten. Rensemiddel og varmt vann i gjæringsdunken, og alt utstyr som fikk plass oppi der. Ristet godt og lot det stå et kvarter. Skylte alt godt i kaldt rennende vann og la det på kjøkkenbenken som på forhånd ble vasket godt med klorin.

Kokte opp 2-3 liter vann, for å ha sterilt vann. Lot det stå og avkjøle.

Kokte opp 3 liter vann og tilsatte 750 gram amber spraymalt + 250 g demerara rørsukker. Var veldig usikker på å bruke sukker, siden man ikke skal gjøre det, men gamblet på at det kanskje ville veie opp for den noe mørke spraymalten....? Samtidig tok jeg 115 g kokt vann i en steril liten bolle, kjølte ned til 28 grader og tilsatte mine 11,5 gram Safale S-04 gjær, og lot det stå. Oi! Jeg lot gjær+vann stå udekket! :eek: Kan jeg ha tiltrukket meg villgjær eller annet uønsket? (Neppe villgjær, når jeg tenker meg om, men kanskje noe annet guff?) - Uansett, etter 15 min var gjæren brukbart bra rehydrert, så jeg rørte litt i den med en desinfisert skje. I mellomtiden hadde jeg hatt den flytende maltekstraktsirupen i gjæringstønna og tømt i den utkokte spraymaltsukkerlaken (kokte i 15 min). Deretter fylte jeg med kaldt vann til det var 23 liter i bøtta, og temperaturen var da ca 18,5 grader. Til slutt ble gjæren tømt i, jeg rørte godt men tror det allerede var mye oksygen i brygget, satte på lokket, brukte alle mine krefter på å bære bøtta til soverommet (hvor den skal få stå i "friluft" og ikke i et skap, som Lars mente var best) og satte på gjærlåsen med kokt vann.

Det hele luktet mye malt, litt mørkt øl og litt søtt. Selve Geordie Scottish Export-ekstrakten luktet ganske søtt og godt, så hvis resultatet smaker noe i den gata, så blir jeg sikkert brukbart fornøyd :) Gjæren begynner vel nå snart å spise malt/sukker og slippe ut alkohol, co2 og ymse andre aromatiske stoffer, så om en ukes tid er det vil mindre lukt av maltsaft og mer av øl :)

Så nå blir det spennende å se hva som skjer og hva det hele blir til slutt!

Tror jeg i neste omgang skal gå over til "ordentlig" ekstraktbrygging med spesialmalt, for denne gangen ble det veldig på måfå, føler ikke at jeg vet helt hva jeg gjorde, bare håper på det beste. Neste brygg skal nok bli etter oppskrift, og kanskje i mindre volum.

Skal uansett feire dagens bragd med å smake på Nøgne Ø #500  :biersmile:

Takk for all hjelp, alle tips og alle råd!
 
Grattis med første brygg!

La oss høre hvordan det går videre! Spennende :)

Lykke til!

Kenneth
 
Jepp, takk! Skal fortelle om resultatet når det foreligger! :namnam:

Kan nevne at hydrometeret jeg kjøpte på Europris viste seg å være knust :( så jeg fikk ikke målt OG. Men skal dra tilbake og bytte det, så får jeg ihvertfall følge med på FG etter hvert.

for øvrig er det vel en regel som sier "Relax, Don't Worry, Have A Homebrew!" :) Jeg stoler på den og satser på at dette blir bra! Sitter og langer håndskrevne klistremerkeetiketter nå, i tilfelle det går bra :)
 
Kan rapportere om at da jeg våknet i dag boblet det rolig og fint i gjærlåsen, ca 20 eller 30 per minutt, så jeg stod opp med godt humør. Boblene økte i frekvens utover dagen, og nå, ca 27-28 timer etter ferdig brygg bobler det nesten kontinuerlig! Jeg antar det er dette som kalles stormgjæringen? Det tyder ihvertfall på at jeg har gjort noe riktig :) I løpet av dagen byttet jeg ut det sterile vannet i gjærlåsen med 10 ml billig konjakk jeg kjøpte på et charterfly i sommer (var nøye med renslighet når jeg byttet) - antar det ikke har så mye å si, men tenkte å være på den sikre siden. Dessuten var det et par rusk i vannet, så ut som gummibiter fra forseglingen... Brygget har vel neppe vondt av et par dråper konjakk hvis de skulle havne nedi ;) Kikket såvidt oppi for noen timer siden og da var det et tykt skumlag på toppen. Sett utenifra er skummet mye større nå :) (man skal vel ikke åpne opp og se så veldig ofte, pga risiko for infeksjon. Skulle ønske jeg hadde gjennomsiktig gjæringsdunk!)
 
Høres ut som gjæringen er godt i gang ja!
Hvilken temperatur gjærer du på og hvilken gjær?

kenneth
 
Safale S-04. Rehydrerte i vann som var ca 28 grader i 15 min før jeg hadde den i vørtern. Glemte å dekke til denne med noe sterilt, så den sto 15 minutter i "friluft", håper ikke det gjorde noen skade.

Temperaturen har ligget ganske stabilt på 17 grader i rommet, men i natt falt den ned til nesten 15 pga at det ble veldig kaldt utendørs og huset jeg bor i er gammelt og dårlig isolert... Men det boblet ivrig likevel, og har tempen oppe på 17 igjen nå, og har tatt en ullgenser utenpå bøtta (!), håper ikke det er dumt. ;D
 
Det går sikkert bra at det ikke var dekket til - medmindre du ser noe "rart" oppi der.

Ullgenser går helt fint. Mange bruker liggeunderlag etc. som isolasjon. Du kan jo også lage et lite "hus" av isoporplater som du teiper sammen. Hvis det blir for varmt kan du åpne litt, blir det for kaldt kan du legge inni noe som varmer (varmeplate, lyspære, varmeelement etc.) For å slippe å styre tempen manuelt bruker jeg UT-200 som slår strøm av og på etter behov. Det finnes sikkert masse andre temperaturstyringer / regulatorer som fungerer like bra.

Jeg bruker et gammelt kjøleskap for å holde jevn temperatur  - har du tilgang på noe slikt er det helt konge  :ilike:
 
Tilbake
Topp