Jomfrubrygger - med feil? og nybegynnerspørsmål.

Hei.
Jeg har aldri brygget før, og prøvde meg for første gang idag.
Var på kurs hos Birger på Vestbrygg for en måned siden. Brygger etter BIAB-prinsippet, som jeg synes virker som en "enkel" og grei metode.
Valget falt på en American Amber Ale.
Men jeg er ikke sikker på at alt er gjort slik det skal...
Begynte med å varme  ca 14 liter vann til 71 grader, og hadde så 4750gr malt i meskeposen. Mesken ble da 67 grader. Temperaturen holdt seg stabilt hele tiden (1 time). Mot slutten varmet jeg ytterligere 13 liter vann til 81 grader (i en annen kjele). Dette vannet helte jeg i gjæringsspannet og skylte så meskeposen der i 10-15 minutter. Men her sank temperaturen ganske fort nen mot 72-73 grader. Skyllingen skal vel være på 78 grader etter det jeg har lest.
Har det stor betydning at skylletemperaturen min ble for lav?
Blandet så det hele, som ble tilsammen 23 liter.
Målte så SG til 1052. Ifølge oppskriften skulle den være 1045.
Så var det koking i 70minutter.
Etter koking og påfølgende nedkjøling var det frem med oechslevekta igjen. Da målte je OG(?) til 1060. Igjen høyere enn oppskriften, som tilsier en OG 1052.
Hvilken betydning har det at jeg fikk for høye gravity-målinger? Er dette noe som må korrigeres, og i så tilfelle hvordan?
Etter kokingen var det nedkjøling og overføring til gjæingsdunken. Men jeg fant snart ut at det ble store mengder utfelling. Så jeg fikk ikke mer enn drøyt 17 liter på dunken av ca 20 liter etter koking. Altså 3 liter grums. Har nå i ettertid lest at jeg burde rørt clockwise i vørteren for å skape en virvel som vil samle utfellingene i midten på kjelen - dette gjorde jo desverre ikke jeg :(
Kan det tenkes at jeg kar klemt for mye på meskeposen etter mesking og etter skylling for å få med så mye væske eller hva kan grunnen være til at det ble så mye utfellinger?
Ellers mottas tips og råd med stor takk!  :yes:

Dette høyrest ut som ein flott biab bryggesession, der du i tillegg har fått høgare utbyte enn oppskrifta legg til grunn. Neste gong justerer du berre maltmengd etter ditt eige utbyte, få til dømes beercalc til å gjere matten. Ølet vert altso marginalt sterkare enn planlagt, men skulle ha svært lite å seie. Gle deg!

Til dine spørsmål om OG.

Det er ikke slik at du MÅ gjøre noe, når du får høyere effektivitet enn beregnet. Men det kan jo hende du har et ønske om å komme så nært oppskriften som mulig. I såfall vil det ikke være noe galt i å tilsette mer vann etter kok. Etter mine beregninger vil du ved å tilsette ytterligere 2 1/2 liter vann komme ned på 1052, som jo var måle ditt. Det vil jo også øke sluttvolumet ditt til 19 1/2 liter, som jo også er nærmere målet ditt.

Det vil altså ikke være noe problem å tilsette 2 1/2 liter kokt vann til ølet ditt nå, selv om gjæringen nå er i gang.

Edit: Leif

Hei. Det er sikkert mange varianter av biab brygging, akkurat denne har jeg ikke hørt om, der du skyller i en annen beholder. Er ikke "poenget" med biab at det skal være lettvint og dermed bruke hele mengden vann fra starten av?

Tilbake
Topp