Jõuluporter Gahr Ed. - IBU og ME?

Hei.
Tenkte jeg skulle begynne å planlegge juleølet allerede. :)

Tenker å brygge Jõuluporter Gahr ed.
Fins i ølsett fra Bryggselv, men tenkte å kjøpe ingrediensene løst siden settet ikke er på lager i Oslo.

Oppskriften finner man her: http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Jouluporter_V2.pdf

La denne inn i Beersmith for tilpasning av effekrivitet og skalering av volum.
I den forbindelse er det et par ting jeg stusser litt på.

1. I oppskriften på bryggselv.no er det oppgitt en IBU på 40. Men når jeg legger inn i BeerSmith (med 85% effektivitet) får jeg IBU 6,9 fra bitterhumlen.
2. ME (effektiviteten) er oppgitt til 85% i oppskriften på bryggselv.no, og estimert OG 1.085-90. Når jeg legger inn i Beersmith med 85%, 25L og oppgitt maltmengde, får jeg estimert OG 1,114.

Lurer derfor veldig på hva som er riktig.
Mistenker veldig at det er en trykkfeil ett eller annet sted i oppskriften på bryggselv.no.
Enten i oppgitt IBU eller mengde bitterhumle. Også noe rart med beregning av ME.

Noen som har brygget dette settet og har noen formening om hva som er riktig?
Evt. andre innspill?

mvh Stein Kristian

Er ikke veldig sterk på dette med kalkulatorer og lignende, men både malt- og humlemengden ser ut til å være feil ut fra et grovt anslag. 11 kg malt på 25 liter må da gi en mye høyere OG enn 1085, mens den beskjedne mengden mild humle nok ligger adskillig nærmere din IBU enn det oppskriften foreslår.

Takk for tilbakemelding HåvardK!
Noen andre som har noen tips? Eller noen som har brygget dette ølet og kan komme med noen innspill?

IBU'en i oppskriften er beregnet med Noonans metode. Gahr bruker denne måten å beregne IBU i sine oppskrifter. Beersmith bruker en annen måte for å beregne IBU. Kan velge mellom flere (Rager, Tinseth bl.a.) , men Noonan er ikke en av dem som er standard i Beersmith.
Du kan jo alternativt dobbelsjekke at du har lagt inn rett alfasyreinnhold og koketid for de ulike humlene i Beersmith

IBU'en i oppskriften er beregnet med Noonans metode. Gahr bruker denne måten å beregne IBU i sine oppskrifter. Beersmith bruker en annen måte for å beregne IBU. Kan velge mellom flere (Rager, Tinseth bl.a.) , men Noonan er ikke en av dem som er standard i Beersmith.
Du kan jo alternativt dobbelsjekke at du har lagt inn rett alfasyreinnhold og koketid for de ulike humlene i Beersmith

Hei.
Jeg har dobbeltsjekket at verdiene er lagt riktig inn i BeerSmith.
Selv om verdiene er i Tinseth og ikke Noonan, bør vel ikke avvikene bli så høye?

Fant en annen post som diskuterer nøyaktig samme problemstilling, hvor en som heter zycc mener det må være feil i oppskriften, og foreslår 47g bitterhumle. Om det blir riktig vet jeg ikke.
https://forum.norbrygg.no/threads/greg-noonans-tall-for-beregning-av-bitterhet.8054/#post-256724
Om kjellebass hadde brygget settet kjøpt i butikk eller brukt oppskriften fra nettsiden kommer heller ikke fram, men jeg mistenker at han brukte oppskriften fra nettet.

Det blir nok godt øl uansett. :)

Setter pris på evt. andre innspill.

Nå har de fjernet den oppskriften fra sin web. Er det noen som har fått printet/kopiert/lagret denne oppskriften? Tenke man skulle prøve en slik ein for julen 2015.

Tilbake
Topp