Hei.
Tenkte jeg skulle begynne å planlegge juleølet allerede.
Tenker å brygge Jõuluporter Gahr ed.
Fins i ølsett fra Bryggselv, men tenkte å kjøpe ingrediensene løst siden settet ikke er på lager i Oslo.
Oppskriften finner man her: http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Jouluporter_V2.pdf
La denne inn i Beersmith for tilpasning av effekrivitet og skalering av volum.
I den forbindelse er det et par ting jeg stusser litt på.
1. I oppskriften på bryggselv.no er det oppgitt en IBU på 40. Men når jeg legger inn i BeerSmith (med 85% effektivitet) får jeg IBU 6,9 fra bitterhumlen.
2. ME (effektiviteten) er oppgitt til 85% i oppskriften på bryggselv.no, og estimert OG 1.085-90. Når jeg legger inn i Beersmith med 85%, 25L og oppgitt maltmengde, får jeg estimert OG 1,114.
Lurer derfor veldig på hva som er riktig.
Mistenker veldig at det er en trykkfeil ett eller annet sted i oppskriften på bryggselv.no.
Enten i oppgitt IBU eller mengde bitterhumle. Også noe rart med beregning av ME.
Noen som har brygget dette settet og har noen formening om hva som er riktig?
Evt. andre innspill?
mvh Stein Kristian
Tenkte jeg skulle begynne å planlegge juleølet allerede.
Tenker å brygge Jõuluporter Gahr ed.
Fins i ølsett fra Bryggselv, men tenkte å kjøpe ingrediensene løst siden settet ikke er på lager i Oslo.
Oppskriften finner man her: http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Jouluporter_V2.pdf
La denne inn i Beersmith for tilpasning av effekrivitet og skalering av volum.
I den forbindelse er det et par ting jeg stusser litt på.
1. I oppskriften på bryggselv.no er det oppgitt en IBU på 40. Men når jeg legger inn i BeerSmith (med 85% effektivitet) får jeg IBU 6,9 fra bitterhumlen.
2. ME (effektiviteten) er oppgitt til 85% i oppskriften på bryggselv.no, og estimert OG 1.085-90. Når jeg legger inn i Beersmith med 85%, 25L og oppgitt maltmengde, får jeg estimert OG 1,114.
Lurer derfor veldig på hva som er riktig.
Mistenker veldig at det er en trykkfeil ett eller annet sted i oppskriften på bryggselv.no.
Enten i oppgitt IBU eller mengde bitterhumle. Også noe rart med beregning av ME.
Noen som har brygget dette settet og har noen formening om hva som er riktig?
Evt. andre innspill?
mvh Stein Kristian