Juciy session ipa

Målefeilen blir ikke så stor om du ikke avgasser prøven. (Ett poeng?) De færreste gjør nok det. Men la den stå ei stund; det kan være lurt. Og sjekk at hydrometeret ikke løftes av kullsyrebobler som setter seg på det. Spinner du det rundt, blir du kvitt dem.

Og så gjør det sjølsagt ikke noe å gjøre det helt ordentlig, med kaffefilter:). (Trur forresten du like gjerne kan bruke husholdningspapir, det har jeg gjort et par ganger).
 
Slik ser det ut i fermzillan
Krausen har lagt seg, så her er du nok på slutten av gjæringa. Vanskelig å si noe mer angående utgjæring og hvilken SG du har/burde ha, men det er jo tydelig at det har skjedd saker og ting nedi der. Medfølgende gjær i ølsett og ekstraktsett kan være av tvilsom vitalitet / kvalitet, oftest går det bra likevel. Jokeren her er jo at du har gjæra under trykk, og da spørs det om gjæra var frisk nok, og om du hadde nok til å få en god utgjæring. Sånn egentlig er det vel helst lager som drar fordel av å gjære under trykk, med en IPA bør man nok ha en hopdrop som kan trykksettes når tørrhumla skal nedi.
 
Skal ha oppi tørrhumla idag , slippe opp trykket i fermzilla og ta i humla bør gå bra ? Sett de har gjort det på YouTube. Men til neste gang bruke hopdrop ?
 
Skal ha oppi tørrhumla idag , slippe opp trykket i fermzilla og ta i humla bør gå bra ? Sett de har gjort det på YouTube. Men til neste gang bruke hopdrop ?
Ja, det går vel helt fint. Eneste årsaken jeg ser til å gjære IPA under trykk, er at du får det ferdig karbonert før overføring direkte til fat, sånn at du sparer knapt hundre gram CO2 på karboneringen. Jeg er blitt glad i å bruke fermzilla til IPA, men det er på grunn av overføring til fat via flyteball og ikke krane nede i ei bøtte eller på en tank hvor alt sedimentet havner.
 
Skal ha oppi tørrhumla idag , slippe opp trykket i fermzilla og ta i humla bør gå bra ? Sett de har gjort det på YouTube. Men til neste gang bruke hopdrop ?
Trur angsten for oksygeningress under gjæring er overdreven. Det er jo greit å ikke slippe inn mer luft enn nødvendig, men sjøl med ei vanlig gjæringsbøtte går det helt fint å bare vippe opp lokket litt, hive humla kjapt inn, og smekke lokket nedpå igjen. Det gikk i alle fall fint for meg i mange år. Nå bruker jeg en Fermzilla flatbottom. Skrur bare av den ene korken, setter på ei trakt, og heller humla nedi. Da jeil jeg tru det kommer minimalt med luft til.

Sjøl om du har nådd FG er det masse aktiv gjær i ølet, og den hiver seg over den vesle mengden oksygen som tas opp, og får den unna før den får gjort skade.

Men igjen; det skader ikke å gjøre det aller riktigste.
 
Sjøl om du har nådd FG er det masse aktiv gjær i ølet, og den hiver seg over den vesle mengden oksygen som tas opp, og får den unna før den får gjort skade.

men det virker jo ikke som han har nådd FG, langt i fra

Til TS, er SG fremdeles = OG 1.025?
Noe jeg forresten syntes var litt lavt for OG, var det i følge oppskriften?
 
Bare kontrollspørsmål, du brukte spraymaltekstrakt i tillegg. Har aldri brygget slik ferdig-kit før selv, men om du ikke kjøpte en pose med DME som nevnt i bruksanvisningen og brukte vil vel det bli et veldig svakt øl.
 
Først før vi diskuterer hva annet vi skal gjøre må vi finne ut av hvorfor SG ikke har endra seg siden du satte brygget for en uke siden,
hvis det stemmer er det åpenbart noe som er fryktelig galt
 
Tilbake
Topp