Juicer for eplemost/juice - slow juicer vs. slyngemaskin?

Har tilgang til litt epler og tenker å lage litt eplejuice og eplemost. Blir nok en enmannsoperasjon, ikke store kvanta men forhåpentligvis noe jeg kan gjøre hvert år framover. Istedenfor å gå veien om stor kvern og (hydro)presse tenker jeg å kjøre eplene i en juicer. Den tar også mye mindre plass å lagre, samt teknisk sett kan brukes til mer.

Noen som har erfaring med skru-presse-slow-juicer vs kutte-slynge -maskiner? Vil gjerne kjøpe en som holder et par år, har stor mateåpning til å mate hele epler (i hvertfall mindre epler).

Edit: med kutte-slynge-maskin mener jeg f.eks en slik: https://www.elkjop.no/product/hjem-...hilips-viva-collection-juicer-hr183200/372166 som rasper eplene og slynger bitene. Raskere men gir typisk lavere utbytte.
 
Sist redigert:
Etter litt research tror jeg svaret er enkelt: slow juicer.
Mye bedre utbytte, lavere hastighet, mindre oksydering osv. Så gjelder det bare å finne en kraftig nok maskin med stort 'matehull' som kan vare 10år+.
 
Har akkurat tenkt den samme tanken med å bruke det til cider. Har testet litt med en liten sentrifugal-basert juicer vi hadde fra før. Det jeg ser umiddelbart er at det oksiderer nesten umiddelbart og det blir et litt uappetittelig brunt skum på toppen. Har aldri laget cider før, men gjør et forsøk selv.
 
Tilbake
Topp