Jule Ale som ikke starter gjære

Hei.
Satte i går en jule Ale som var kjøpt for noen måneder siden, men den har problemer med og starte gjæring. OG er iht bryggeskjema fra Bakke Brygg. Hva kan jeg gjøre. Brukte tørrgjær uten starter.
 
Den kommer nok snart. Sjekk at gjæringskaret er tett, ved å trykke lett på lokket. Da ser du om det bevege seg i gjæringslåsen (tetthetskontroll).
 
Husk at det er temperaturen i gjæringskaret som er viktig. Når den er begynt å gjære, kan det være lurt å senke temperatur litt igjen, slik at den ikke kommer opp i 23-24°C under stormgjæringen.
 
For all del, ikke øk tempen hvis det bare er fordi du er utålmodig. Noen pitcher tar to-tre dager før man ser synlig aktivitet. Hvis du øker tempen for å starte en synlig gjæring så gir det det mindre rom for å styre den etterpå uten å gå over tempen som gunstig.

Denne hobbyen her en en waiting-contest.
 
Farlig er det nok ikke men jeg og mange med meg hadde ikke ristet inn oksygen ett døger etter gjæren var kommet i bøtta. Finn noen "bli flink å vente" øvelser og gjør disse isteden.
 
Med forbehold om at jeg er nybegynner ; en rister for å få oksygen inn i vørteren. Jeg ville ikke begynt å riste nå. Fremdeles ingen aktivitet i gjær låsen?

Rehydrerte du gjæren? Eller tømte du tørrgjær rett i gjæringskaret?
 
Tilbake
Topp