julebrus

hei. jeg er helt fersk på dette med brygging. jeg har skaffet meg litt enkelt bryggeutstyr, og tenkte meg å prøve en julebrusoppskrift jeg fant. jeg har noen spørsmål. det står at man skal koke opp ingrediensene (som er bringebær, ingefær og chili. det står dog ikke noe om hvovidt man skal hakke eller mose disse ingrediensene på forhånd. hva bør jeg gjøre? det skal tilsettes sukker etter litt koking, som er greit, men når jeg skal sette blandingen til gjæring, skal man da sile ut "partikler" før man tilsetter gjæren, eller skal man sile når gjæringen (etter en ukes tid) er ferdig, og brygget skal tappes på flasker?
takk for svar.

mons

det står det er julebrus, men at man må regne med en alkoholprosent. så hva det pr. definisjon er, vet jeg ikke, men at det er alkohol i brygget, er ikke så farlig. :)

Bryggselv la også ut oppskrift på Ingefærøl:

Ingefærøl
OG: 1.035 Alkohol:0%

IBU: 0.1
Volum: 12liter
Ingredienser

12 liter Vann
200 g Ingefær, fersk
1 kg Kandisukker, lyst
5 Sitroner, juice og revet skall
350 g Honning
6 ts Salt
6 ss Paradisfrø, knust
6 ss Korianderfrø, knust
15g Strisselspalt humleblomst

Fremgangsmåte:
Kok opp 12 liter vann og bland i alle ingrediensene unntatt humlen. Kok i fem minutter.
Tilsett humlen og kok videre i 15 minutter.

Karbonering:
For å få kullsyre i brygget kan man enten
fylle det på fat og tvangskarbonere eller gjære brygget og tilsette mer sukker.

Bruker man fat kan man sile ferdig kokt væske rett på fatet, og la det kjøle der. Dette gjør man for å unngå villgjær fra luften. Når det er kjølt ned tvangskarbonerer man på ca. 1 bar i en uke.

Eventuelt kan man tilsette gjær når
brygget er nedkjølt og la dette gjære i en uke. Bruk en nøytral alegjær, for
eksempel Safale US-05. Etter gjæring tappes brygget på flasker og man tilsetter
6 gram sukker per liter ferdig brygg.

OBS!
Merk at gjæringsprosessen vil gi brygget et alkoholinnhold. Når det er tappet på flasket må
brygget stå romtemperert i to uker for å danne kullsyre.

Der så jeg ikke godt nok over. det var en annen jeg brukte. Denne:
OG: 1.034 Alkohol:
0%

IBU: 0 Volum: 9
liter
Ingredienser
9 liter Vann
115 g Ingefær, fersk
1,5kg Frosne bringebær
1,35kg g Kandisukker, lyst
3 stk røde chilli

Fremgangsmåte
Kok opp 9 liter vann og bland i
alle ingrediensene unntatt sukker. La dette småkoke i 20 minutter.
Tilsett deretter sukker og løs dette opp.

Karbonering

For å få kullsyre i brygget kan man enten
fylle det på fat og tvangskarbonere eller gjære brygget og tilsette mer sukker.

Bruker man fat kan man sile ferdig kokt væske rett på fatet, og la det kjøle
der. Dette gjør man for å unngå villgjær fra luften. Når det er kaldt
tvangskarbonerer man på ca. 1 bar i en uke.

Eventuelt kan man tilsette gjær når
brygget er nedkjølt og la dette gjære i en uke. Bruk en nøytral alegjær, for
eksempel Safale US-05. Etter gjæring tappes brygget på flasker og man tilsetter
6 gram sukker per liter ferdig brygg. Merk at gjæringsprosessen vil gi brygget et
alkoholinnhold.
Når det er tappet på flasket må
brygget stå romtemperert i to uker for å danne kullsyre.

Hei. jeg har et spørsmål ved den oppskriften, som jeg nå følger. når det står at man skal tilsette 6 gram sukker pr. liter når man tapper på flaske. bruker man ordinært sukker? og blander man inn sukkeret før det fylles på flaskene, eller tilsetter man sukkeret i hver enkelt flaske?

mons, bryggenoob

Slenger meg på her med min oppskrift på tradisjonelt ingefærøl:

OG: 1.032 Alkohol: <0.5%
Volum: 25 liter

Ingredienser
23 liter Vann
100 g Ingefær, fersk
2kg Demerarasukker/råsukker
Safale US-05 eller S-04 tørrgjør, 1 pakke

Fremgangsmåte
Kok opp sukker med 2 liter vann og la dette småkoke i 10 minutter.
Bland sukkerlaken med resten av vannet i gjæringskaret og tilsett tørrgjær
Gjæres i ett døgn på 20 grader
Tømmes over i kokekar og varmes rolig opp til kokepunktet
Tilsett revet ingefær og kok i 10 minutter
Kjøles ned til 10 grader og tappes på fat. Bruk sil/pose for å filtrere bort ingefær.
Tvangskarboneres til passelig CO2 nivå

Poenget med denne fremgangsmåten er å få et brygg som har gjæret slik at det ikke bare blir brus men får den "riktige" gjærsmaken. Gjæringen avbrytes etter et døgn og brygget kokes for å drepe gjæren slik at det kan karboneres og lagres uten at gjæringen fortsetter. Alkoholinnholdet blir minimalt, siden det lages lite alkohol og en del vil fordampe under koking. Kjelleren min er ikke kald nok til at gjæringen stopper av seg selv, så dette ble den enkleste løsningen. Fungerer selvsagt kun med fat, ikke naturlig karbonering.
Denne oppskriften er basert på svigerfamiliens tradisjonelle ingefærøl og fremgangsmåten justert for bryggeutstyret mitt slik at det blir repeterbart, holdbart og drikkbart. Her er det store muligheter til å eksperimentere med oppskriften og tilsetningene. En stor fordel er at det blir "ferdig" på ett døgn, men kan med fordel lagres kaldt ett par uker.

Tilbake
Topp