Julefail?

Hei,

Jeg satte en juleale jeg fikk anbefalt for nesten tre uker siden. OG 1054 og FG skulle være 1013, med safale05. Etter to ukers gjæring stoppet det hele på 1025. Etter diverse råd forsøkte jeg å tappe over i sekundærdunk, og hadde på en smack-pack med Wyeast1056. Dette har nå stått i 6 dager, uten at det har vært noen bevegelse i SG. Hvis jeg har forstått ting riktig, så har jeg da altså bommet grovt i meskingen og brukt for høy temperatur. Men: brygget ble laget på en braumeister (riktignok første gang i bruk), og med mindre jeg hadde et midlertidig innslag av dyskalkuli og stilte inn på feil temp, så burde jo den holde riktig temp (første spørsmål: må en Braumeister kalibreres?). Jeg opplevde også noe rart under mesking: hvis luktet raskt etter at jeg løftet lokket av under meskingen så kunne jeg kjenne et stram lukt av aceton, som raskt forsvant, som om den bygget seg opp under lokket. Hva kan det være?

Er det bare å tømme ut det hele?

Er det noe i oppskriften som kunne forklare dette?
2500 g Pilsnermalt
2000 g munchenermalt
500 g Caramunich II
200 g Aromamalt
100 g Melanoidinmalt
50g Sjokolademalt

Mesking:
66C i 90 min
72C i 15 min
78C i 10 min, utmesk

Takk for svar!

Håse
 
Det er verken nødvendig eller mulig å kalibrere en Braumeister, og det er vanskelig å få målefeil. Hvordan oksygenerte du vørteren?

Acetonlukten er et mysterium. Du får smake på ølet, og om det smaker godt er det jo ingen grunn til å kaste det.

Oppskriften ser grei ut, om du da ikke f.eks. har forvekslet munich med caramunich under bryggingen. Isåfall vil ølet antakelig være svært søtt.
 
Takk for raskt svar! Jeg rørte kraftig med en sil-aktig sleiv. Dette har fungert bra tidligere, men det er kanskje ingen safe løsning? Hva er beste måten å oksygenere uten akvariepumpe og stein?

Ølet syns jeg smakte ganske godt, og ikke så søtt som SG skulle tilsi. Syns det samker litt surere nå enn det gjorde før nytt gjær, og det er vel ikke et bra tegn?

Jeg trenger kanskje ikke å ta høyde for for høy FG, med tanke på falskebomber, når gjæret ikke spiser noe mer uansett?

Kanskje det blir jul alikevel, med en type bokkøl med 3,8%. Får være hardere på akevitten...

Takk!
 
Hvis du ikke har O2-sett, akvariepumpe el.l. bør du nok riste dunken med vørter i minst 45 sekunder før du tilsetter gjær. Høyere OG krever mer luft
 
Takk for tips! Jeg skal prøve å riste neste gang, men jeg ser vel for meg at 25 liter er litt vanskelig å riste.. :) Her var jo ikke OG så fryktelig høy, men kan årsaken være mangel på O2?
 
Jeg har brukt det ganske mange ganger, men jeg har ikke tenkt på å sjekke det nei. Det er kanskje lurt innimellom? Skal gjøre det så snart jeg kommer hjem.
 
Jeg har brukt det ganske mange ganger, men jeg har ikke tenkt på å sjekke det nei. Det er kanskje lurt innimellom? Skal gjøre det så snart jeg kommer hjem.

Mitt viser i hvertfall 4 grader for mye... Høres jo forøvrig ganske drøyt ut at ditt skal være så på viddene, men det kan jo være en bit i puslespillet?
 
Jeg har en surdeig (gjær+melkesyrebakterier) som lukter aceton når den blir mishandlet, dvs står lenge uten ny meldose.
Betyr ikke at du har lactobacillusinfeksjon, men kan jo være en årsak.

A
 
Tilbake
Topp