Juleøl - din favorittingrediens

Hei og god jul!

Driver og leker meg med oppskrift på juleøl og ja, jeg vet jeg er sent ute.
Når jeg ser gjennom andre oppskrifter så florerer det med ulike ingredienser, alt fra eikechips, kanel til lønnesirup.
Hva er deres må-ha-ingrediens? Hadde vært interessant å høre hva folk absolutt mener må i en juleøl, alt fra malttyper og gjær til krydder og andre smaksingredienser.

Nå er det ikke fordi det skriker jul, men melasse står høyt på listen min.
Lagde en Old Ale til jul med melasse, og lakrisen i ettersmaken er fortreffelig.

Begynte med 10%, 7 ifjor
I år gikk jeg for 5%
Det var ikke for mye med 7 og 10%
Men 5% tror jeg var mer passe
Vi får se hva jeg gjør neste år, men har ikke no behov for å redusere

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det høres unektelig ganske snadder ut ja. Hvor kjøper du og når har du det oppi?
Kjøpte typen jeg brukte på helsekost, kosta 40 kroner for mer enn nok.
Her er typen, brukte 300g på 20 liter (OG 1.078):
image_248.jpg

Tilsatte 20 minutter før kokeslutt.

Enig med Loebrygg i at peated er godt - men i mye mindre mengder. Jeg har brukt henholdsvis 100 og 200 gr til en dobbel batch porter (14.6 kg malt), og jeg foretrekker den laveste mengden. Da får du et snev av torvrøyk. Litt tydeligere om du dobler mengden, men fremdeles ikke påtrengende. Jeg ville brukt røykmalt om jeg skulle gå for røyksmak - og det skal jeg snart; med en rauchbier (Schenkerla-type). Det blir juleøl, det! 70% røykmalt fra Bestmalz:). Hvem trenger peis?!

Brygger ein jule øl inspirert av NØ God Jul 2008 ? Har justert på den kvart år siden 2012. Så har me ein med krydder . Samme malt men annen forhold . Ein med pepperkaker , I år skal den få belgisk gjær. Den siste er ein Red IPA

Den NØ inspirert brygger me 2 x 50 l som me fordeler på 4 x 25 l og bruker forskjellige gjær på

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Munich malt.
Det var som pokker - jeg skulle akkurat til å skrive det samme:D! Mørk munich, og mye av det, i mørkt øl. Da får du tjukt med maltsmak og dårlig utgjæring, for mørk munich har dårlig med enzymer. Mesk på 68 grader, også. Jeg har 5 kg i porteren min, dvs. litt i overkant av 1/3 av den totale maltmengden. Resulytatet blir sødmefylt uten å være egentlig søtt. Og så altså en liten snert av peated.

Krydder? Et snev av koriander, appelsin og lakris - om det skal være ordentlig julete.

Brygger ein jule øl inspirert av NØ God Jul 2008 ? Har justert på den kvart år siden 2012. Så har me ein med krydder . Samme malt men annen forhold . Ein med pepperkaker , I år skal den få belgisk gjær. Den siste er ein Red IPA

Den NØ inspirert brygger me 2 x 50 l som me fordeler på 4 x 25 l og bruker forskjellige gjær på

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Gjort det samme selv
Det som alltid går igjen er rug, munich, crystal, sjokkolade, ristet bygg
og peated + 007

Tilbake
Topp