Juleøl: Flatt som f**n

1Morten

Norbrygg-medlem
Brygget en NØ God Jul 2012 som ble flasket for tre uker siden. 6 gram sukker per liter tilsatt i omstikkingskar etter alle kunstens regler. Lagret i romtemperatur ca 20 grader. Gjort dette med de andre jeg har brygget og, og de har karbonert helt fint, selv om de har stått litt kaldere enn dette, ned mot 15 grader.
Ølet gjæret helt ut, og hele prosessen virket som å ha gått strøkent for meg, med forbehold om know how man naturligvis mangler på batch #4. Ølet har litt høyere abv enn oppskriften, og havnet på 9%. Er ganske søtt, men jeg har aldri smakt originalen, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag der.
Nå etter tre uker har jeg testet to flasker, og det finns ikke kullsyre i det. Helt panne flatt. Er dette normalt? Er jo ennå lenge til jul, så om det bare trenger å jobbe mer er ikke det noe problem, men jeg mistenker jo, som alltid, at noe har gått gale :)
 
Det samme med min NØ God Jul '08
Null kulsyre etter to uker, vendte dem opp ned en gang og satte dem tilbake, uka etter var det kullsyre der
Nå er de helt fine
 
Glimrende! La masse arbeid i dette brygget, så om det kan løses med å snu flaskene en gang eller tre blir jeg veldig lettet. Takk for innspill.
 
Evt lekkasje fra kork? Verdt å sjekke!
Det hadde jeg sterke mistanker om på første flasken jeg prøvde, men når flaske nummer to var like flatt ble jeg litt mindre skråsikker.
Kanskje jeg kan la de stå på hodet en stund om jeg likevel skal snu de og se om noe ikke er helt tett? Selv om gassen sikkert tar seg lettere ut enn ølet.
 
Du kan jo forsøke å sette de - eller i alle fall noen flasker - på et betydelig varmere sted (mener å ha lest at NØ karbonerte på 30 grader tidligere)
 
Hmmm. Ja. Finne et betydelig varmere sted da. Kommer bare på varmekablene på badet nå, men har en guttunge på 14 måneder som syns det er kanonfestlig å slenge rundt på flaskene til faren ;)
 
Da er flaskene snudd på hodet, ikke bare en, men TO ganger. Og flyttet fra skap som visstnok holdt 18 grader og inn på varmekablene på badet på 26 grader. Forholdsvis barnesikret. Så satser på ny prøve om en ukes tid :)
Kan forresten nevne at de før stod i kleskapet mitt rett under der dressene henger. Ingen skal beskylde meg for å tenke over potensielle flaskebombekonsekvenser ;)
 
Hadde samme problem med en imperial stout på 10% abv. Helt flatt. Tenkte helle ut, men, haha, etter tre måneder var det deilig brunt skum.
Vær tålmodig.
 
Ja, heller pokker ikke ut Skal spare noen til neste år tenkte jeg, så de skal få jobbet godt.
 
Rett på gulvet med varmekabler kan bli i varmeste laget. Termostaten viser ikke nødvendigvis riktig i direkte kontakt med gulvet. Sett et termometer nedpå for sikkerhets skyld.
 
Tempen er målt med termometer liggende på gulvet. Ikke noe sløsing med strømmen her i huset :)
 
Tilbake
Topp