Juleølverksted

God aften. Jeg og et par kamerater har tenkt å ha et juleølverksted (kanskje litt i seneste laget) og kunne kanskje tenke oss å brygge en mørk juleale. Av ingredienser har jeg ulike sorter malt, Fuggles humle og engelsk ølgjær (WLP 002, tror jeg). Jeg kjøpte inn pale chocolate malt da jeg syntes dette hørtes ut som en spennende malttype (kan dette bekreftes - hvor stor mengde vil man bruke i forhold til vanlig sjokolademalt?). Er det noen gode oppskrifter som klør etter å bli overført er det bare å skrive dem opp.
 
Ser ikke ut til at det blir noe juleverksted i år, nei.
Jeg må få smake på det du hadde laga sist :)

Også er det jo ingenting i veien for å få til et ølverksted utenom juletida.
 
N. Bjørnson skrev:
God aften. Jeg og et par kamerater har tenkt å ha et juleølverksted (kanskje litt i seneste laget) og kunne kanskje tenke oss å brygge en mørk juleale. Av ingredienser har jeg ulike sorter malt, Fuggles humle og engelsk ølgjær (WLP 002, tror jeg). Jeg kjøpte inn pale chocolate malt da jeg syntes dette hørtes ut som en spennende malttype (kan dette bekreftes - hvor stor mengde vil man bruke i forhold til vanlig sjokolademalt?). Er det noen gode oppskrifter som klør etter å bli overført er det bare å skrive dem opp.

Om du er interessert, kan du kikke på den første oppskriften i
N. Bjørnson skrev:
God aften. Jeg og et par kamerater har tenkt å ha et juleølverksted (kanskje litt i seneste laget) og kunne kanskje tenke oss å brygge en mørk juleale. Av ingredienser har jeg ulike sorter malt, Fuggles humle og engelsk ølgjær (WLP 002, tror jeg). Jeg kjøpte inn pale chocolate malt da jeg syntes dette hørtes ut som en spennende malttype (kan dette bekreftes - hvor stor mengde vil man bruke i forhold til vanlig sjokolademalt?). Er det noen gode oppskrifter som klør etter å bli overført er det bare å skrive dem opp.

Om du er interessert, kan du kikke på den første oppskriften i denne artikkelen. ]denne [/url] artikkelen. Den bruker både WLP002 og pale chocolate. Du kan godt bruke Fuggles i stedet for goldings som brukes i oppskriften.

Ang. mengder av pale chocolate: Du kan nok bruke pale chocolate i samme mengder som vanlig chocolate malt, men den er ganske mye lysere, og gir en relativt annerledes karakter, så de er ikke egentlig noe substitutt for hverandre. Jeg synes den lyse har et preg som ligger tett opp mot mørk toast og mild kaffe, som en kraftig amber/brown malt, mens sjokolademalten er syrligere og mer brent, som mørk kaffe.
 
Tilbake
Topp