Julespesial med stjerneanis......

Kristian Johnsson

Fylkesstyre
Eg har eit spørsmål angående juleøl med krydder. Eg fant ei oppskrift her på forumet sist høst, trur den heiter jul hos Anders. Den er smaksatt med ingefær, korianderfrø og stjerneanis og blei brygga nøyaktig etter oppskriften. Eg synest den har eit vel kraftig anis preg som muligens har avtatt noko. Har nokon erfaring med dette om den vil bli mildere ved lengre lagring?
 
Stjerneanis er et spennende krydder, og mye artigere en anis synes jeg. Og ja, den dempes ved lagring. En kompis overdoserte litt med stjerneanis og resultatet ble beskrevet som ølets svar på jegermeister.... etter 3 måneder var det ølet blitt rundere og riktig godt! Når det er sagt er kryddersmak på øl uvant for mange ganer, og dermed spriker nok vurderingene relativt mye på et gitt brygg.

En av mine favorittkrydderøloppskrifter er WIT JUL (som du finner her på forumet), der tilsatte jeg 10 g hel stjerneanis på et 50l-brygg det siste minuttet av koketiden. Når du henger over den gryten med kokende vørter er det ikke vanskelig å komme i julestemning.
 
Ja no kom fredagen og eg var godt moden for ein, og ein, og.. øl ;D. Eg gjekk i fristelse å prøve dette ølet då eg har i friskt minne att Ringnes bryggeri hadde eit julespesial øl  med anis i 2006, og dette var eit friskt innslag blandt kjøpe øllene. Eg hadde ein batch på 25L og brukte 10g stjerne anis i pulver form. Prøvde først med 5g i vørteret i slutten av kokingen, men kunne knapt merke smaken så då heiv eg i resten...  jo det har blitt mildere i smaken, kommer meir som ein etter smak no.
Jula blei uansett reddet då eg hadde ein batch med IPA og ein med PORTER.
 
Lagde en juleøl i november tilsatt stjerneanis og 1 vaniljestang. Kommer til å lage den igjen neste jul, den ble veldig god.
Kjøpte en pose med hele stjerneanis og kommer neste gang til å bruke en kvart stjerneanis per 20L vørter og 1 vaniljestang.
 
Hei,
Tenkte jeg skulle bruke en Brown Ale som base og tilsette stjerneanis etter stormgjæringen.
Kan jeg spørre om hvilken oppskrift du brukte her?


Lagde en juleøl i november tilsatt stjerneanis og 1 vaniljestang. Kommer til å lage den igjen neste jul, den ble veldig god.
Kjøpte en pose med hele stjerneanis og kommer neste gang til å bruke en kvart stjerneanis per 20L vørter og 1 vaniljestang.
 
Tilbake
Topp