Justere med vann etter gjæring

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en dortmunder export som endte på høyere OG enn planlagt, så jeg vannet den ut med 4 liter vann og endte på 1057 på 23 liter. Brukte Vienna Lager gjær. og den gjæret helt ned til 1008, så det blir en heftig pilsner. Med 7 gr sukker pr liter blir den ca. 6,6%, en del høyere enn jeg hadde planlagt.

Finnes det en kalkulator/formel for å finne ut hvor mye vann som må tilsettes for å få den ned mot 5%. Jeg har formelen for å vanne ut etter kok, før gjæring.

Jeg vet at humlen er tilsatt for et volum på 23 liter, så IBU'en vil gå ned, men vil den også bli "vannete" i smaken ? Det må vel ganske mye vann til for å få den ned til 5%.
 
Tror ikke utregningen er verre enn 23*6,6 = 151,8 / 5 = 30,36, så du må vanne ut med 7,36 liter. Jeg vannet ut en Kölsch ved å bruke 2 liter vann til sukkerlaken, da fikk jeg den fra 6,6 til 6% og den smaker ikke vannete i det hele tatt, men klart - det var jo bare 2 liter til 19 liters batch. 7 til 23 er jo relativt sett tre ganger så mye.

De store bryggeriene driver jo med high gravity brewing, så skulle i utgangspunktet ikke være noe problem, men jeg vet ikke hvor "grensen" går heller før det ev ødelegger...
 
Oppdatér gjerne tråden med resultatet, er interessant å vite hvor mye vann en batch "tåler" før det blir tydelig (selv om det kan være vanskelig å vite uten en "control sample"). Min utvanning utgjorde 10%, hvis du kjører 4 liter er det 17%. Angrer litt på at jeg ikke tok til side en liter for å sammenligne, droppet det pga. merarbeidet med priming etc. :-/
 
Jeg tilsatte 4 liter vann, og nå etter litt over 14 dagers karbonering har jeg smakt på den. Jeg synes det er helt utmerket. Jeg tappet noen flasker før utvanning, og vil gjøre en blindtest for å se om jeg kjenner forskjell, men foreløpig ser det ut til at 4 liter vann på 23 liter øl ikke er noe problem. En pilsner (eg. Dortmunder export) på 5,6% er fremdeles litt heftig etter norsk standard.
 
Sist redigert:
Artig å høre. Satte selv en lys lager til fruen nylig og måtte vanne ut litt for å få den snill nok, denne gang tappet jeg dog en liter "cask strength" så jeg kan sammenligne :)
 
Litt off topic, men noen steder var hvistnok straffen (for lenge siden) for å vanne ut øllet an man ble druknet. Dette fordi man da utsatte andre for den faren det var å drikke usikkert vann når de trodde de fikk sikker øl....
Men jeg tror ikke det praktiseres lenger.
 
Du bør jo absolutt kjenne forskjell, det er jo ca 20% vann du har tilsatt, ølet SKAL jo både bli tynnere og svakere
 
Du bør jo absolutt kjenne forskjell, det er jo ca 20% vann du har tilsatt, ølet SKAL jo både bli tynnere og svakere
Jeg regner med å kjenne forskjell i hvert fall, men poenget er om "cask strength" prøven smaker vesentlig bedre eller ikke... Det viktigste er at det utblandede ølet ikke føles vannete eller tynt, noe det basert på første gang jeg vannet ut, ikke gjorde.
 
Du bør jo absolutt kjenne forskjell, det er jo ca 20% vann du har tilsatt, ølet SKAL jo både bli tynnere og svakere

Ja, jeg regner med å kjenne forskjell, men vil vente med blindtesten til etter lagringen. Men det er i hvert fall ingen usmak på den utvannede, så langt jeg kan kjenne.
 
Nei usmak burde det ikke bli, var ikke det jeg mente og det skulle det ikke bli med mindre det er noe galt med vannet ditt :)
 
Det blir vel unektelig litt bittert om original-prøven smaker knallbra og det utvannede er "helt greit" :p
 
Tilbake
Topp