Justering av SG

Etter 6 brygg er erfaringen at en ikke alltid treffer riktig på SG. Hvor vanlige er det at en gjør justeringer under veis med spraymalt/vann?. Er det bedre å la være - bedre lykke neste gang, eller gjør man korreksjoner underveis for optimal SG/OG. Er korrigering underveis løsningen, er jeg takknemlig for tips om når i prosessen det er smart å gjøre den

Går fint å korrigere, men husk at du også endrer IBU og antall gjærceller du trenger. Eller, det er allerede endret i det øyeblikket du ikke treffer OG-en din. (sikkert en del flere faktorer som jeg ikke kommer på)
Uansett så skal du være velkommen i selskapet. Tror ingen bryggere treffer OG hver gang. I hvert fall ikke før du får litt flere brygg bak deg.

Korrigering er greiest å gjøre i kokekaret, men du bør helst ha et refraktometer til å anslå OG best mulig.

Takk for svar. Får prøve meg litt frem. Har kjøpt utstyr for gjærstarter og der gjør man jo utredningen på forhånd, så noen justeringer må vel til for å få tilnærmet korrekte verdier

Tilbake
Topp