Kaffestout

Duckboot

Norbrygg-medlem
Hva gir den mest "autentiske" kaffesmaken:
  • Ferdigbrygget kaffe i omstikkingskar, før flasking
  • Kvernet kaffe, eller kaffebønner under kok
  • Kokt kaffe i under, eller flameout
  • Kaffebønner i, under mesk

Synspunkter og meninger?

Mikkell fra Mikkeller tilsetter kaffe så tett opp til tappe dato som mulig
Han mener det gir mest kaffe-smak
logisk

Joda, vet jo det, men jeg er på jakt etter hva som gir den mest subtile, men samtidig fremtredende kaffesmaken.
Å få mest mulig kaffesmak er så enkelt som å blande 1 kopp kaffe med 1 flaske stout.

Jeg er en over middels habil hobbykokk, og vet da at mest, ikke alltid er best. Smakene må harmonere.
Akkurat nå tester jeg en stout der jeg hadde 200 gram kvernet kaffe i en humlepose. Hadde det oppi 2 minutter før flameout.
Foreløpig så smaker vørteren himmelsk, med en klar, men myk kaffesmak.
Den har stått og gjæret i nesten 2 uker, men skal få 1 uke til.
Problemet med denne batchen er at termometeret gikk bananas under meskingen, så jeg kan ikke gjenskape den....

For å si det sånn... kjøp deg en flaske Mikkeler Black Hole... den er helt utrolig, så rund og fin og snill at det er vanskelig å skjønne at den faktisk er på 13%. Fyren vet hva han driver med! :)

Jeg har veldig tro på varianten med kaldtrekking som så tilsettes like før flasking, så kan man heller variere med mengde og styrke. Noe av poenget med kaldtrekkingen er at det ikke skal bli bittert på samme måte som en vanlig kaffe som avkjøles blir, og ved å ha det i rett før flasking så bør vel også mest mulig av aromaen bli med, i stedet for å bobles ut med CO2'en under gjæringa. Ville ihvertfall ikke hatt det i før stormgjæringa var ferdig.

Hadde en måle/smakerunde på kaffestouten nå. Å herre Jemini. OG var 1.072. FG var nå 1.010 etter 10 dager.  Smaken... Hva skal jeg sammenligne med. Det nærmeste var vel en lightweight utgave av Mikkeller Beer Geek Brunch eller #100. Jeg tror dette er en innertier for min gane. Problemet er at jeg kokte og mesket med en temperaturmåler som var helt på tur, så å gjenskape dette, tror jeg at jeg må jobbe mye med.

Drikker kaffestouten nå - Og nå er karboneringen på plass. Himmel UND Hav. Detta var godt.
Men sterkt - Ikke mange flasker gjør det vanskelig å gå.

Duckboot skrev:
Drikker kaffestouten nå - Og nå er karboneringen på plass. Himmel UND Hav. Detta var godt.
Men sterkt - Ikke mange flasker gjør det vanskelig å gå.

Haha.. Har det slik selv også noen ganger. Jeg er jo veldig glad i sterke øl. Hadde meg en tors hammer barleywine for en uke siden, men man blir jo helt mongo av bare en øl  :bank2:

Det var ikke slik den tiden da jeg var en ivrig pilsdrikker, da var det 12-16 øl på fest, nå er det 3  ;)

Tilbake
Topp