Brygget en stout i dag, og har lyst å tilsette kakaonibs i den ene dunken. Etter litt leting på internettet skjønner jeg at det er ulike måter å tilsette dette på. Siden vi kun tilsetter i en del av batchen, så er tilsetting i kok uaktuelt.
Jeg har en pakke med tørket og knuste kakaonibs kjøpt hos Bryggselv
Så her kommer spørsmålene mine:
Hvor mye?
Tilsetter man kakonibsene rett i gjæringskaret, eller bør det ligge å trekke i sprit en tid først?
Tilsette før/under/etter stormgjæring?
Testet litt i vann, og det virker som kakaobitene flyter (iallefall med en gang), har ikke lyst å få flaskene fulle av biter. Synker dette i gjæringskaret? Bruker man en form for pose? Om man lar de trekke i sprit først, er det tilstrekkelig å kun tilsette spriten og ta ut kakaonibsene, eller tilsetter man hele skiten?
Mange spørsmål, håper noen vil dele sine erfaringer
Det er snakk (om ca 20 liter stout med OG 1.082, wyeast 1318 gjær.)
-HansKr
Jeg har en pakke med tørket og knuste kakaonibs kjøpt hos Bryggselv
Så her kommer spørsmålene mine:
Hvor mye?
Tilsetter man kakonibsene rett i gjæringskaret, eller bør det ligge å trekke i sprit en tid først?
Tilsette før/under/etter stormgjæring?
Testet litt i vann, og det virker som kakaobitene flyter (iallefall med en gang), har ikke lyst å få flaskene fulle av biter. Synker dette i gjæringskaret? Bruker man en form for pose? Om man lar de trekke i sprit først, er det tilstrekkelig å kun tilsette spriten og ta ut kakaonibsene, eller tilsetter man hele skiten?
Mange spørsmål, håper noen vil dele sine erfaringer
Det er snakk (om ca 20 liter stout med OG 1.082, wyeast 1318 gjær.)
-HansKr