Kakaonibs - hvordan?

Brygget en stout i dag, og har lyst å tilsette kakaonibs i den ene dunken. Etter litt leting på internettet skjønner jeg at det er ulike måter å tilsette dette på. Siden vi kun tilsetter i en del av batchen, så er tilsetting i kok uaktuelt.

Jeg har en pakke med tørket og knuste kakaonibs kjøpt hos Bryggselv

Så her kommer spørsmålene mine:

Hvor mye?

Tilsetter man kakonibsene rett i gjæringskaret, eller bør det ligge å trekke i sprit en tid først?

Tilsette før/under/etter stormgjæring?

Testet litt i vann, og det virker som kakaobitene flyter (iallefall med en gang), har ikke lyst å få flaskene fulle av biter. Synker dette i gjæringskaret? Bruker man en form for pose? Om man lar de trekke i sprit først, er det tilstrekkelig å kun tilsette spriten og ta ut kakaonibsene, eller tilsetter man hele skiten?

Mange spørsmål, håper noen vil dele sine erfaringer :)

Det er snakk (om ca 20 liter stout med OG 1.082, wyeast 1318 gjær.)


-HansKr
 
Vi brukte 240 gr på 75 liter og resultatet ble snadder!

Vi lot nibsene trekke i vodka i 5 døgn før vi tilsatte både vodka og nibs etter stormgjæring. Brukte bare akkurat nok vodka til at det dekket nibsene i en liten glassbeholder.

Den lille mengden vodka i forhold til den totale mengden øl er så liten at det verken påvirker smak eller styrke.
 
Hei!
Jeg brygga en Stout med nibs, blev knakende god.
De ser ut som de nibsen de selger på Bryggselv er råe nibs, så du må riste dem selv.
Råe nibs er det fint lite kakaosmak i.
Sett ovnen på 250 grader, bre ut nibsen i en langpanne. La de stå i 2 min. slå av ovnen, rør rund bland nibsen og la stå i 2-3 min til i avslått ovn.
Brendte nibs er ikke godt det heller, så her får du teste litt hva som passer din smak og komfyr.
Jeg la mine trekke i en god whiskey et døgn.
Tilsett dem rett i gjærkaret etter stormgjæring, hele skiten, synd å la en god whiskey gå til spille.
Brukte 80 gr. til 20 liter. tilsatte på dag 7 og fikk ligge med i en 7-10 dager. Smak deg frem...
De synker og blir i stort sett liggende kvar i gjærkaka.

Kakaobønner/nibs bør ikke være med i koken, det skiller ut masse bitterstoffer, samme som med kaffe.

Lykke til!
 
Hei!
Jeg brygga en Stout med nibs, blev knakende god.
De ser ut som de nibsen de selger på Bryggselv er råe nibs, så du må riste dem selv.
Råe nibs er det fint lite kakaosmak i.
Sett ovnen på 250 grader, bre ut nibsen i en langpanne. La de stå i 2 min. slå av ovnen, rør rund bland nibsen og la stå i 2-3 min til i avslått ovn.
Brendte nibs er ikke godt det heller, så her får du teste litt hva som passer din smak og komfyr.
Jeg la mine trekke i en god whiskey et døgn.
Tilsett dem rett i gjærkaret etter stormgjæring, hele skiten, synd å la en god whiskey gå til spille.
Brukte 80 gr. til 20 liter. tilsatte på dag 7 og fikk ligge med i en 7-10 dager. Smak deg frem...
De synker og blir i stort sett liggende kvar i gjærkaka.

Kakaobønner/nibs bør ikke være med i koken, det skiller ut masse bitterstoffer, samme som med kaffe.

Lykke til!
Takk for god tips
 
Tilbake
Topp