Kaldt eller varmt meskevann?

Meskevannet; må/bør det være kaldt vann som varmes opp til rett temperatur eller kan jeg like godt bruke varmtvann rett fra bereder som holder rett temperatur? Det vil spare meg for ca. 30 min. oppvarmingstid og det teller jo litt på en 6-timers bryggedag... :)
 
Kommer helt an på ditt anlegg i huset/leiligheten. Det finnes en egen tråd om du søker på forumet.
Det letteste er å tappe varmt vann i en gryte, og kaldt i en annen. Kok opp begge i 15 min og sett kjølig i kjøleskapet over natta.
Dersom du ikke smaker forskjell, kan du vurdere det.
Jeg bruker alltid kaldt vann, og har heller en ekstra dyppvarmer ved behov for økt effektivitet.
[Edit] jeg har helt ny bereder, men røropplegg fra 1968 :)
 
Støtter Brede. Jeg har 2 år gammel bereder, og bruker alltid vann fra denne til bryggingen. Varmtvannet holder ca 70 grader, og det tar knekken på det meste. I tillegg har familien som regel et varmtvannsforbruk som gjør at det ikke blir stående "gammelt" vann lenge uansett. Har aldri hatt trøbbel med bryggene mine, men har spart mye tid! :)
 
Variasjonene på SMAK er så store, at det eneste riktige er at den enkelte kjører en enkel test i sitt eget hjem. Umulig å gi generelle råd her...
 
Å spare disse små 30 min er noe jeg aldri kommer til å gjøre. Tapper kaldt vann i kjelen kvelden før, så når jeg starter oppvarming er vannet ca 20 grader. Da går det fort å komme opp til rett temp. Imens knuser jeg malt og gjør klart alt annet utstyr.
 
Enig med Aasbrygg.
Som tidligere kokk i storkjøkken, så var det nei-nei-fy-fy å bruke vann til matlaging fra varmtvannstanken.
Sikkert blitt bedre i disse dager med andre typer metaller/byggemateriale. Men enig med Aasbrygg. Det er ikke her vi velger å spare inn tiden.
Da ville jeg før kjørt rent kaldt vann fra springen, og satt en dyppvarmer på 2KW ned i tillegg til den oppvarming en har fra før.
Slike varmere koster rett over femtilappen med frakt.
http://www.ebay.com/itm/171643988216?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Med relativt nytt utstyr på VVS fronten har jeg spart mye tid, og fått mye godt øl med å bruke varmtvann fra springen :)
Hadde jeg derimot hatt gammel bereder, gamle rør, mye stillestående vann, etc, så hadde jeg ikke gjort det!
 
Det er godt mulig du ikke kjenner forskjell, men jeg mener det er feil å gi et slikt generelt råd. Det er rett og slett for menge individuelle variabler.
 
Har testet begge deler og skal aldri bruke varmt vann igjen. Begge ganger jeg brukte varmt vann fra springen fikk jeg en rar ettersmak som gjorde ølet udrikkeligt.

Har aldri fått den smaken ved bruk av kald vann... Så bruker 30-40 min mer for 50 liter med godt øl er iallfall verdt det.

Huset mitt ble bygd 2009 og har ikke mye stillestående vann for å si det slik.. Ikke en fasit for andre for se må prøve selv.. Men her går det ikke med varm vann iallfall.

Easybrew
 
Har testet begge deler og skal aldri bruke varmt vann igjen. Begge ganger jeg brukte varmt vann fra springen fikk jeg en rar ettersmak som gjorde ølet udrikkeligt.

Har aldri fått den smaken ved bruk av kald vann... Så bruker 30-40 min mer for 50 liter med godt øl er iallfall verdt det.

Huset mitt ble bygd 2009 og har ikke mye stillestående vann for å si det slik.. Ikke en fasit for andre for se må prøve selv.. Men her går det ikke med varm vann iallfall.

Easybrew

Da tar jeg det som en selvfølge at du også varmer opp skyllevannet fra kaldt vann... :)
 
Jeg er så heldig siden jeg har investert i vannbåren varme i huset som drives på biobrensel. Så da tar jeg ut vvann rett fra akkutank. Kaldt vann inn i spiral og 75 grader rett i brygget Anbefaler ikke vvann fra bereder til mat og drikke. Kan være smittet med uønskede uorganiske forbindelser.
 
Tilbake
Topp