Kalkulatorer for beregning av ABV

Hei

Jeg har til nå hatt et lempfeldig forhold til beregning av ABV. Det vil si at jeg gjør OG og FG målingene så nøyaktig som mulig, men hvilken metode jeg har brukt til beregningen har vært vilkårlig. I ekstraktdagene brukte jeg Brewersfriends kalkulator, når jeg begynte med maltbrygging startet jeg med Beercalc og nå har jeg anskaffet Beersmith2 og har benyttet denne til utregningen. I midlertid ser jeg at det er avvik mellom kalkulatorene. Avvikene på lavere prosenter er små og for meg, neglisjerbare. Ved høyere OG synes jeg at avvikene begynner å bli litt store. Når jeg vet fra før at mulighetene mine for nøyaktige målinger er begrenset til en sukkervekt av uviss nøyaktighet, avlesingsfeil både med OG og FG samt uviss kvalitet på volumene ved tilsetting av sukkerstoffer under gjæring og ved karbonering så begynner feilmarginene å bli store. Som vedlagt xl-fil viser så er det egentlig bare Brewersfriend sin alternative utregning ved høy OG som skiller seg ut. Her er avviket imidlertid betraktelig fra de andre beregningene. Det betyr egentlig ikke så mye om ølet er 9 eller 10%, men når avviket i beregningene alene er 1% og de andre feilmarginene bidrar med ukjent unøyaktighet så synes jeg det er greit at beregningen er så nøyaktig som mulig.

Spørsmålet mitt er om noen har en kvalifisert formening om Brewersfriends alternative beregning er nøyaktigere ved høy OG?
 

Vedlegg

  • ABV kalkulator avvik.xlsx
    11,3 KB · Sett: 117
Må si det var en fin problemstilling en onsdagskveld. Etter et par timer å litt trykking på kalkulatoren så har jeg blitt litt klokere.

Det som gjør det litt komplisert å regne ut alkoholmengden er at hydrometeret bare måler tilsynelatende vekt(SG), alkohol er lettere enn vann 0.796 mot ca 1.000
så man må egentlig vite restsødmen for å kunne få en nøyaktig ABV. evt gå via noen litt kompliserte formler.

Kalkulatorene virker ganske enkle, men brewers friend skriver jo på sida at den alternative er for sterke øl(og den har den mest komplisert formelen).
Kontroll sjekka den mot den "enkle" fremgangsmåten på http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_(alcoholic_beverage) og  endte på vol 0,1% fra brewers friend på en sterk øl, så den er nok mer en nøyaktig nok for min del.
 
Fysikermatematiker her. Komplisert formel er ikke det samme som større nøyakighet! Jeg har lest litt om formlene som brukes i Brewer's Friend og Beersmith 2. De kommer begge fra en artikkel i Zymurgy,

http://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/2497/Math_in_Mash_SummerZym95.pdf
BF og BS2 bruker hhv formel (17) og (16) for ABV, som er *nesten* ekvivalente, men ikke helt. Det forklarer forskjeller på høye OG.

Det er umulig å beregne eksakt ABV fra kun OG og FG på grunn av de kompliserte kjemiske prosessene under gjæring blir ignorert. For eksempel, formlene antar at det er rent sukker som er oppløst ved OG og FG, og så korrigeres det for alkoholens lavere tetthet. Men det er også andre typer sukker løst opp i vannet, og andre stoffer også, feks andre alkoholer (riktignok i små mengde). Uten komplett informasjon kan man ikke gjøre en helt korrekt beregning. (Og de færreste kalibrerer hydrometerne sine. Mitt hydrometer hadde et avvik på hele 2 GP på rent, kokt og avkjølt vann ved romtemperatur!) Formlene er og blir et estimat.

Noen formler i artikkelen, som brukes ukritisk i bl.a. Brewer's Friend, er etter min mening ganske suspekte, feks formelen for korreksjon av avlest SG ved viss temperatur, formel (4), som er en polynomtilpasning av empirisk data.
 
Tilbake
Topp