Kan brygget være ødelagt?

Hei folkens.

Jeg har satt mitt aller første brygg, satt en kit fra Europris (danish style kit) og 3 glass med Moss malt extrakt i tillegg. Jeg desinfiserte alt som skulle ha kontakt med brygget, kokte opp 5 liter vann og blandet ingrediensene i gjæringskaret.
  De resterende literene som skulle fylles med kaldt vann fylte jeg i kitboksen og deretter i gjæringskaret, for å få ut alt av den.
Så klarte jeg å miste selve kitboksen i brygget, den fløt på toppen så jeg tok den ut med en gang. den har jo stått i butikken og er jo full av bakterier. Så spørsmålet mitt er om hvor stor sjansen er for at brygget allerede er ødelagt? Kjedelig å flaske å gjøre alt ferdig, for så å finne ut at det er ødelagt.

Håper ikke dette ble for mye, og spørsmålet er sikkert dumt.

Takker på forhånd for svar.
 
Da har jeg et håp da hvertfal..

Hører også mye forskjellig når der gjelder vann.
Jeg har bare brukt kaldt vann rett fra springen, har blitt fortalt at også det kalde vannet må kokes for så å kjøles ned før man heller det i gjæringskaret.

Skulle tro at når springvannet kan drikkes, burde man også kunne brygge med det, eller?
 
Joa92 skrev:
Da har jeg et håp da hvertfal..

Hører også mye forskjellig når der gjelder vann.
Jeg har bare brukt kaldt vann rett fra springen, har blitt fortalt at også det kalde vannet må kokes for så å kjøles ned før man heller det i gjæringskaret.

Skulle tro at når springvannet kan drikkes, burde man også kunne brygge med det, eller?

Det at noe kan brukes til èn ting betyr ikke at de egner seg til en annen ting uten videre tiltak. Du kan spise en neve bær i fra hagen, men ville ikke kastet dem i vørteren sånn helt uten videre av den grunn.
Det koker ned til hvilken risiko man er villig til å ta. Det går stortsett bra, men man kan gjøre små grep som reduserer risikoen for ødelagt brygg. Når jeg har brukt 6 timer av en dag på å brygge en vørter, så tar jeg meg jaggu tia det tar å eventuelt måtte koke en skvett vann for å få desinfisert noe.  :brygging:
 
Jeg har mye å lære her skjønner jeg.
Men utrolig greit å ha et forum som dette hvor jeg kan spør erfarne folk når jeg lurer.

Til neste gang så koker jeg alt av vann og gjør ting ordentlig.

Tusen takk for svar  :)
 
Jeg har ikke hatt noen infeksjoner på de 12 batchene jeg har brygget. Men jeg har vært veldig forsiktig og nøye med renhold og desinfeksjon hele veien. Om jeg hadde hatt 12 infeksjonsfrie batcher om jeg hadde droppet å være fult så nøye, eventuelt fise på hånda og stappet den oppi, det vet jeg heller ikke. Men jeg liker å holde meg på tå hev hele veien og være nøye med renhold og desinfisering fordi jeg legger så mye tid og arbeif (og kjærlighet) i bryggingen at det skulle bare mangle  ;)

Når det kommer til spørsmålet ditt på om brygget kan være ødelagt så tror jeg ikke at noen her kan svare på det. Men det pleier å gå bra.

Jeg ville ha kokt alt vannet til neste gang  ;)
 
kintii skrev:
Jeg har ikke hatt noen infeksjoner på de 12 batchene jeg har brygget. Men jeg har vært veldig forsiktig og nøye med renhold og desinfeksjon hele veien. Om jeg hadde hatt 12 infeksjonsfrie batcher om jeg hadde droppet å være fult så nøye, eventuelt fise på hånda og stappet den oppi, det vet jeg heller ikke. Men jeg liker å holde meg på tå hev hele veien og være nøye med renhold og desinfisering fordi jeg legger så mye tid og arbeif (og kjærlighet) i bryggingen at det skulle bare mangle  ;)

Når det kommer til spørsmålet ditt på om brygget kan være ødelagt så tror jeg ikke at noen her kan svare på det. Men det pleier å gå bra.

Jeg ville ha kokt alt vannet til neste gang  ;)

Dette er jo noe jeg begynner med som en hobby, og vil selvfølgelig være så nøye som mulig med alt.
Sa ja, neste gang skal alt av vann kokes! :)

Har nå kjøpt en flaske med star san til desinfisering, har brukt saga ballong og flaskerens. Noen som har erfaring med star san?
 
Joa92 skrev:
kintii skrev:
Jeg har ikke hatt noen infeksjoner på de 12 batchene jeg har brygget. Men jeg har vært veldig forsiktig og nøye med renhold og desinfeksjon hele veien. Om jeg hadde hatt 12 infeksjonsfrie batcher om jeg hadde droppet å være fult så nøye, eventuelt fise på hånda og stappet den oppi, det vet jeg heller ikke. Men jeg liker å holde meg på tå hev hele veien og være nøye med renhold og desinfisering fordi jeg legger så mye tid og arbeif (og kjærlighet) i bryggingen at det skulle bare mangle  ;)

Når det kommer til spørsmålet ditt på om brygget kan være ødelagt så tror jeg ikke at noen her kan svare på det. Men det pleier å gå bra.

Jeg ville ha kokt alt vannet til neste gang  ;)

Dette er jo noe jeg begynner med som en hobby, og vil selvfølgelig være så nøye som mulig med alt.
Sa ja, neste gang skal alt av vann kokes! :)

Har nå kjøpt en flaske med star san til desinfisering, har brukt saga ballong og flaskerens. Noen som har erfaring med star san?

Det er mange tråder her på forumet om StarSan
 
Jærbrygg skrev:
Joa92 skrev:
kintii skrev:
Jeg har ikke hatt noen infeksjoner på de 12 batchene jeg har brygget. Men jeg har vært veldig forsiktig og nøye med renhold og desinfeksjon hele veien. Om jeg hadde hatt 12 infeksjonsfrie batcher om jeg hadde droppet å være fult så nøye, eventuelt fise på hånda og stappet den oppi, det vet jeg heller ikke. Men jeg liker å holde meg på tå hev hele veien og være nøye med renhold og desinfisering fordi jeg legger så mye tid og arbeif (og kjærlighet) i bryggingen at det skulle bare mangle  ;)

Når det kommer til spørsmålet ditt på om brygget kan være ødelagt så tror jeg ikke at noen her kan svare på det. Men det pleier å gå bra.

Jeg ville ha kokt alt vannet til neste gang  ;)

Dette er jo noe jeg begynner med som en hobby, og vil selvfølgelig være så nøye som mulig med alt.
Sa ja, neste gang skal alt av vann kokes! :)

Har nå kjøpt en flaske med star san til desinfisering, har brukt saga ballong og flaskerens. Noen som har erfaring med star san?

Det er mange tråder her på forumet om StarSan

Det burde jeg selvfølgelig tenkt på!
Takk for svar folkens:) :beersmiley:
 
I Norge eller nordeuropa skulle man ikke trenge å koke vannet som tilsettes. Vannkvaliteten er såpass i norge at dette trygt kan brukes til å rense sår, så kan det også trygt brukes til å brygge øl!
 
tobkal skrev:
I Norge eller nordeuropa skulle man ikke trenge å koke vannet som tilsettes. Vannkvaliteten er såpass i Norge at dette trygt kan brukes til å rense sår, så kan det også trygt brukes til å brygge øl!

Fortsatt nok av bakterier i det som kan ødelegge ølet!
 
ingehk skrev:
tobkal skrev:
I Norge eller nordeuropa skulle man ikke trenge å koke vannet som tilsettes. Vannkvaliteten er såpass i Norge at dette trygt kan brukes til å rense sår, så kan det også trygt brukes til å brygge øl!

Fortsatt nok av bakterier i det som kan ødelegge ølet!

Koker ned til om du tar sjangsen eller ikke - jeg sjangser på at rent vann er rent.
 
hei :)
hær bruker jeg saga ballong og flaskerens til og legge flaskene i vann i 1-2 dager før de blir skylt med star san og grundig med vann,
da blir etikettene enkle og få av, og star san blandingen varer lengre ;)
personlig synes jeg flaskene blir renere med star san, men ølbryggere har vell en sterk kjærlighet til star san :)
 
olden skrev:
hei :)
hær bruker jeg saga ballong og flaskerens til og legge flaskene i vann i 1-2 dager før de blir skylt med star san og grundig med vann,
da blir etikettene enkle og få av, og star san blandingen varer lengre ;)
personlig synes jeg flaskene blir renere med star san, men ølbryggere har vell en sterk kjærlighet til star san :)

Hvor mange ganger skyller du flaskene etter du har brukt ballong og flaskerensen ? :)
 
slik jør jeg det,
1-2 dager i ballongrens, (har en liten VVB som holder varmen så tempen ligger på ca 70 grader)
tar de opp (vasker av evnt lim rester) og skyller de 1 gang med varmt vann og 2 ganger med kalt før jeg skyller de med star san og 3 ganger med kalt vann før de får luft tørke opp ned
har så langt ikke hatt noe problem med forurensning, og har brukt denne metoden på ca 150 flasker 
 
Beklager, men ølsett blir så og si aldri bra. Hva med å heller prøve ekstrakt + spesialmalt + humle neste gang?
 
Ikke enig. Man kan lage mye digg av ølsett, ikke minst av den mer smaksrike sorten (IPA, APA, browne ale osv). Kok helst med litt humle (og spraymalt/DME) og bytt til fersk gjær så lager du meget godt drikke kjapt og enkelt.

Vil du forske og påvirke mer gå til ekstraktbrygg og sett alt humlepreg selv eller gå rett på formel 1 og all-grain.

Best resultat, du styrer alt selv og kan variere i alle bauger og kanter med sistnevnte men at du ikke kan lage godt øl med utgangspunkt i ølsett er jeg sterkt uenig i.
 
olden skrev:
slik jør jeg det,
1-2 dager i ballongrens, (har en liten VVB som holder varmen så tempen ligger på ca 70 grader)
tar de opp (vasker av evnt lim rester) og skyller de 1 gang med varmt vann og 2 ganger med kalt før jeg skyller de med star san og 3 ganger med kalt vann før de får luft tørke opp ned
har så langt ikke hatt noe problem med forurensning, og har brukt denne metoden på ca 150 flasker 

Det var jammen omfattende.
Jeg lar flaskene mine ligge i så varmt vann jeg får i springen, blandet med PBW i ca 30 min.
Fjerner etiketter og evt limrester med svamp med skrubb.
Ser til at flaskene er rene innvendig og setter de bort til de skal brukes.

Når jeg skal flaske, så spyler jeg de med varmt vann innvendig og setter de på flasketreet mitt.
Så er det bare å dusje de innvendig med starsan også fylle de med øl. Starsan trenger du ikke å skylle ut etterpå. Husk også å dusje krana på gjæringskaret og flaskefylleren med starsan, og la korkene ligge i starsan mens du fyller flaskene.

Kjekt utstyr er en flaskeskyller som du monterer på kjøkkenkrana. Samt en flaskepumpe for å dusje flasker med starsan.
 
Jeg brygger alltid med base i maltekstrakt som kokes, og eksta vann fra springen som tilsettes etter at ekstrakt vørteren er nedkjølt, og har skjelden hatt infeksjon. Etter iallefall 20 suksessfulle batcher, har jeg konkludert at norsk drikkevann Er reint nok for brygging. Men de få gangene jeg har brygget ølsett, har jeg kokt det opp for sikkerhets skyld.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Forskjellen på å drikke vann fra springen og brygge øl på det er at når du drikker fra springen så havner det i kroppen som har et ganske så robust immunsystem som går til angrep på slemme bakterier med en gang. Spiser du et blåbær ville ikke jeg vært det blåbæret som blir angrepet av magesyre og hele pakka. Vørter og ølgjær har ikke dette immunforsvaret.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp